کلیات بیماری برونشیت و واکسن های این بیماری

کلیات بیماری برونشیت و واکسن های این بیماری
4.1/5 - (16 امتیاز)

در این مطلب قصد داریم به کلیات بیماری برونشیت و واکسن های این بیماری بپردازیم. برونشیت عفونی بیماری ویروسی بسیار مسری و حاد پرندگان می باشد گرچه بطور اولیه این ویروس سبب بیماری تنفسی می شود با این حال روی دستگاه تولید مثلی جنس ماده اثر می گذارد و سبب کاهش تولید و کاهش کیفیت تخم مرغ می گردد . برخی سویه های دیگر این ویروس روی دستگاه ادراری اثر می گذارند و سبب بروز نفریت می گردند که می تواند سبب بروز تلفات سنگینی گردد .

برای کنترل این بیماری از واکسن های زنده و کشته استفاده می شود . بیماری برونشیت عفونی برای اولین بار در سال ۱۹۳۱ در امریکا گزارش شده است که سبب بروز بیماری تنفسی گردید . ویروس برونشیت عفونی جزو کروناویروس ها می باشد و دارای پوشینه و ژنوم RNA تک رشته ای و سنس مثبت می باشد و پروتئین S که در سطح ویروس قرار دارد می تواند به سلول میزبان بچسبد و سبب القای آنتی بادی خنثی کننده گردد . این ویروس دچار جهش و نوترکیبی می شود که نتیجه آن دریفت و شیفت آنتی ژنی S1 می باشد که می تواند سبب خلق سروتیپ ها و ژنوتیپ های جدید ویروس و بروز بیماری در پرندگان واکسینه گردد .

کلیات بیماری برونشیت و واکسن های این بیماری در ایران

ویروس برونشیت عفونی ( سروتیپ ماساچوست ) برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۷۳ توسط آقای دکتر آقاخان جداسازی شد . در مطالعات بعدی در سال ۱۳۷۸ نمونه های سرمی گرفته شده از شهرهای های تهران ، فارس ، اصفهان و کاشان در آزمون خنثی سازی ویروس ، آنتی بادی علیه ویروس سروتیپ B793 مثبت شد . همچنین در آزمون ممانعت از هماگلوتیناسیون وجود آنتی بادی علیه سروتیپ ها D274 و D1466 در تعدادی از نمونه ها تشخیص داده شد . در سال ۱۳۸۵ از مجموع یکصد و بیست نمونه مشکوک ، تعداد بیست نمونه را در آزمایش PCR مثبت اعلام کردند.

علائم بیماری برونشیت

علائم بالینی این بیماری به متغیرهای زیادی مانند : سویه ، و نوع ویروس ، سن ، جنس پرندگان ، سطح ایمنی ، عفونت های همزمان ، شرایط محیطی مانند اقلیم ، گرد و خاک  ، آمونیاک و استرس سرمایی وابسته است .

راه انتقال بیماری برونشیت

راه انتقال این بیماری ، تنفس و یا تماس مستقیم با پرندگان بیمار ، بستر آلوده و لوازم آلوده می باشد . نژادهای سبک حساس تر از نژادهای سنگین هستند . برونشیت عفونی در مرغ های گوشتی بیشتر از مرغ های تخم گذار تلفات ایجاد می کند . همچنین جوجه های نر دو برابر ماده ها به نفریت حساس اند .

واکسن بیماری برونشیت

تعداد زیادی از ژنوتیپ های متفاوت ویروس برونشیت عفونی در سرتاسر جهان شناسایی شده است . توزیع سویه های ویروس برونشیت عفونی از یک ناحیه یا کشور به ناحیه های دیگر می تواند متفاوت باشد که تا حدودی به دلیل معرفی این سویه ها از طریق تجارت پرنده و یا استفاده از واکسن های تخفیف حدت یافته باشد . شکل ظاهری این نوع واکسن بصورت لیوفیلیزه است و نوع واکسن برونشیت، واکسن زنده تخفیف حدت یافته می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *