پرندگان مناسب برای پرورش در مناطق گرمسیری و کویری

پرندگان مناسب پرورش در مناطق گرمسیری
4.7/5 - (3 امتیاز)

بیش از نیمی از اقلیم کشور عزیزمان ایران را مناطق گرمسیری با آب و هوای کویری و گرم تشکیل داده اند. گونه ها و پرندگان مناسب پرورش در مناطق گرمسیری اغلب پرندگان و طیوری هستند که از مقاومت بدنی بالایی برخوردارند و قابلیت تطبیق با شرایط سخت محیطی را دارا می باشند.

اثرات منفی گرما بر پرورش طیور

اغلب طیور صنعتی، بدلیل عدم دارا بودن غدد عرق، توانایی کمی برای تحمل هوای گرم و رطوبت بالا را دارند. این پرندگان در دمای ۳۵ درجه به بالا قادر به دفع گرمای اضافی بدن خود نمی باشند. در نتیجه با خطر استرس حاد گرمایی و تلف شدن بر اثر Hyperthermia مواجه هستند.

همچنین گرمای بالا تاثیر مستقیم بر نرخ تولید تخم در پرندگان علی الخصوص مرغ می گذارد. استرس گرمایی اثرات منفی بر وزن و پوسته تخم مرغ ها داشته، در طیور گوشتی سبب افت بافت ماهیچه و افزایش چربی در ناحیه شکمی پرنده می گردد.

در نتیجه شناخت گونه ها و پرندگان مناسب پرورش در مناطق گرمسیری و کویری به منظور افزایش راندمان و کاهش نرخ تلفات، بسیار مهم است.

پرندگان مناسب پرورش در مناطق گرمسیری

امروزه در بسیاری از شهرها و استان های گرم و کویری نیز پرورش طیور و پرندگان زینتی انجام می پذیرید.

بعنوان مثال استان خراسان مهد پرورش و تکثیر پرندگانی است که با اقلیم گرم و خشک منطقه سازگاری خوبی دارند. در این منطقه گونه های متنوعی از پرندگان مقاوم به گرما زندگی می کنند.

پرورش کبک

کبک یکی از پرندگانی است که زیستگاه اصلی آن مناطق کویری، دامنه کوه ها و صخره ها می باشد. توانایی بالای این پرنده در سازگار شدن با شرایط سخت محیطی سبب گردیده که پرورش دهندگان زیادی در استان خراسان و شهر های کویری مشابه، به پرورش کبک روی بیاورند.

با توجه به توانایی بالای کبک ها در یافتن غذای خود از انواع علف و برگها، بوته ها، حشرات، میوه ها و دانه ها و … متناسب با تغییر فصل. همچنین نرخ پایین تلفات این پرنده، جوجه کشی و پرورش کبک یکی از مقرون به صرفه ترین روش های کسب درآمد در مناطق گرم و کویری به شمار می رود.

کبک و پرورش در مناطق گرمسیری

شترمرغ

جوجه کشی و پرورش شترمرغ یکی از شاخه های مهم و درآمد زا در صنعت پرورش طیور می باشد. با توجه به اینکه شترمرغ ها بومی آفریقا هستند و بطور طبیعی با شرایط آب و هوای گرم و خشک مناطق کویری سازگار هستند. گزینه خوبی برای پرورش در مناطق گرمسیری ایران به شمار می روند.

به دلیل سود بالای گوشت، تخم، جرم، روغن و پرهای شترمرغ، امروزه سالن های پرورش متعددی در مناطق کویری و گرمسیری کشور احداث شده اند.

پرورش شتر مرغ در مناطق کویری

شترمرغ استرالیایی

شترمرغ استرالیایی که با نام emu نیز شناخته می شود به دلیل توانایی در تحمل دمای منفی ۵ تا مثبت ۴۵ درجه سانتی گراد، انتخاب خوبی برای پرورش در مناطق گرم کویری می باشد.

زیرا مناطق کویری به دلیل پایین بودن درصد رطوبت، دارای نوسان دمایی بالایی در طول شب و روز هستند. با توجه به این مساله، اکثر استان های ایران برای پرورش و نگهداری از شترمرغ گونه استرالیایی مناسب می باشند.

مرغ و پرورش در مناطق گرمسیری

مرغ ها نسبت به سایر طیور نامبرده توانایی کمتری در تحمل استرس دمایی را دارا می باشند. با وجود اینکه توانایی تحمل گرما در مرغ ها را بالا می دانند، و دمای طبیعی بدن این پرنده حدود ۴۰ درجه سانتی گراد می باشد. اگر گرمای محیط از این حد فراتر رود، مرغها قادر به تحمل نخواهند بود.

برای پرورش مرغ و راه اندازی مرغداری در استان های گرمسیر کشور حتما باید از سیستم های خنک کننده کارآمد استفاده کنید. همچنین در مناطقی که آب و هوای خشک و کویری دارند، لازم است از رطوبت ساز های متناسب با ابعاد سالن و سیستم گرمایش مختص شبهای سرد این مناطق استفاده کنید.

شرایط گرمایی زیاد در مناطقی با رطوبت بالا مانند مناطق جنوبی کشور منجر به استرس گرمایی در مرغ ها می شود.

مرغ و پرورش در مناطق گرمسیری

سخن پایانی

اگر در استان های گرمسیری ایران قصد راه اندازی سالن پرورش طیور و پرندگان را دارید، انتخاب گونه های مقاوم به گرما تاثیر مستقیمی بر افزایش سود و راندمان کار شما خواهد داشت. همچین با تجهیز سالن های جوجه کشی خود به سیستم های سرمایشی مناسب نیز می توانید تا حد زیادی از اثرات سوء گرمای محیط بکاهید.

امروزه پرورش دهندگان زیادی چه در مناطق سردسیر و چه در مناطق گرمسیر به پرورش کبک روی آورده اند. برای اطلاع از ویژگی های سالن مناسب پرورش کبک این مقاله از گروه دی کیوشاپ را نیز مطالعه فرمائید.

 

سوالات متداول
  • مشخصه اصلی سالن های پرورش طیور در مناطق گرمسیری چیست؟
    طراحی و ساخت ای سالن ها باید به گونه ای باشد که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نداشته باشد تا از انتقال مستقیم گرمای بیرون به پرندگان جلوگیری شود. همچین با عایق بندی سقف و دیواره سالن ها می توان تا حد زیادی این مشکل را رفع کرد. به خصوص استفاده از ورق های آهن گالوانیزه در سقف سالن ها سبب انعکاس و برگشت اشعه خورشید در طول روز می گردد. یکی از راه های ارزان تر هم استفاه از گیاهان و کاه گل در سقف سالن ها به منظور خنک سازی داخل سالن می باشد که به دلیل احتمال رشد پرندگان و حشرات موذی و مسایل بهداشتی توصیه نمی گردد.
  • استرس گرمایی چیست و چه مشکلی ایجاد می کند؟
    پرندگان جزو جانداران خونگرم هستند و با گردش خون و تنفس به تنظیم دمای بدن خود می پردازند. در صورتیکه گرمای محیط بیش از حد بالا باشد پرنده قادر به بالانس دمای تحمیلی به بدن بطور طبیعی نخواهد بود. عدم دفع گرمای بیش از حد بدن پرندگان را دچار استرس گرمایی می کند. این امر با مشکلات تنفسی در پرندگان و در موارد حاد تر تلف شدن پرنده همراه است. در موارد غیر حاد نیز سبب کاهش رشد پرنده، کاهش سایز تخم ها، کاهش کیفیت و محتویات داخل تخم و ضعیف شدن پوسته و در نتیجه کاهش نرخ جوجه آوری می شود.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *