پرورش مرغ و طیور بدون آنتی بیوتیک

پرورش طیور بدون آنتی بیوتیک
4.2/5 - (8 امتیاز)

از سال ها قبل صنعت طیور نقش مهمی در تامین نیازهای تغذیه ای ما داشته است. بخش مهمی از پروتئین بدن ما از طریق طیور تامین می‌گردد. با افزایش جمعیت، هر روز نیاز به تولید پروتئین بیشتر می‌شود. به همین دلیل طی سالهای گذشته با استفاده از آنتی بیوتیک و صنعتی شدن پرورش طیور تا حد زیادی این نیاز برطرف شده است. البته باید دقت داشت که این روش با توجه به مصرف آنتی بیوتیک های مختلف و دانه های صنعتی تولید شده خود به نوعی وابستگی به واردات را ایجاد کرده است. پرورش طیور بدون آنتی بیوتیک یکی از دغدغه های مهم امروزه در صنایع غذایی دنیا می‌باشد.

صنعتی شدن پرورش طیور با آنتی بیوتیک رشد مناسب، کاهش ضریب تبدیل مواد غذایی و کاهش فضای پرورش را به دنبال داشته است. اما همین مسئله می‌تواند سبب انتقال سریع بیماری ها گردد. امروزه پرورش جوجه گوشتی بدون استفاده از آنتی بیوتیک مقرون به صرفه نیست و داروها نقش مهمی در برنامه های پیشگیری دارند. با توجه به در معرض قرار گرفتن پرندگان به عوامل عفونی کشنده، آیا می‌توان بدون استفاده از آنتی بیوتیک همچنان یک منبع پروتئینی ارزان قیمت داشته باشیم؟

پرورش جوجه گوشتی بدون استفاده از آنتی بیوتیک

همانگونه که در سال های گذشته دیده شده درخواست خرید برای تولیدات ارگانیک رو به افزایش است. خریداران تمایل روز افزونی به خرید محصولاتی پیدا می کنند که از مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک کمتری در فرآیند تولید آنها استفاده می‌شود. در مجموعه های کوچک و نیمه صنعتی و یا تولیدات خانگی به صورت عادی از مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک استفاده نمی‌شود و یا کمتر این اتفاق می‌افتد. با گسترش این نوع تولید از میزان تولیدات ارگانیک بیشتری بهره مند خواهیم شد. ولی برای پرورش طیور ارگانیک باید راهکار مناسب جهت افزایش چشمگیر تولید را ارائه داده تا فرآیند مناسبی بدست آوریم.

پرورش طیور بدون دارو

چند نکته برای پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک

رعایت بهداشت و نظافت محیط پرورش بهترین راهکار حذف آنتی بیوتیک می‌باشد. حذف آنتی بیوتیک ها نیازمند این است که پرورش دهندگان یک محیط تمیز تر، با امنیت زیستی بیشتر و همچنین توسعه میکروفلورای مثبت دستگاه گوارش را فراهم کنند. رفتن به سمت پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک به این معنی است که پرورش دهندگان در عملیات بهداشتی و آگاهی بیشتر در مورد اینکه چه خوراک و چه نوع افزودنی خوراکی می‌تواند سلامت پرنده را ارتقاء دهد، اطلاعات بیشتری کسب کرده‌اند. این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه در این راستا پرورش دهنده مطالعات خود را گسترش داده و با تفکر دقیق گام های خود را برای تولید بردارد. در نتیجه نباید فراموش کرد که در این صنعت، با پیشرفت علم و تکنولوژی، پرورش دهنده باید دانسته های خود را افزایش داده و در این راستا حرکت کند.

کاهش آلودگی های محیط

به طور کلی پرورش پرندگان بدون آنتی بیوتیک نیاز به رعایت اصول بهداشتی اولیه دارد. حذف آنتی بیوتیک های پیشگیری کننده بیماری و آنتی بیوتیک های محرک رشد نیازمند این است که مرغداران احتمال این که پرنده ها در هر مرحله از زندگی شان در معرض آلودگی قرار بگیرند را کاهش دهند. این بدان معنی است که به پاکیزگی هر چیزی از مرغ مادر تا دستگاه جوجه کشی، آسیاب و میکسر و انبار دان، محل نگهداری تخم های نطفه دار و … توجه کافی را داشته باشند.

پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک

پیشگیری از انتقال بیماری ها

یکی از نکته کلیدی که باید به آن در مدیریت پرورش گله دقت کنید، گرد و خاک است که می‌تواند باکتری و قارچ های خطرناکی را در اطراف سالن از طریق هوا در همه مراحل تولید به داخل سالن انتقال دهد. برای جلوگیری از این اتفاق باید اقدامات لازم در هنگام ساخت سالن پرورش را انجام داده و همچنین رد انتخاب محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی نیز به خوب یدقت کنید. در هر صورت اگر در روزهای اول زندگی جوجه ها، پولت ها در معرض میکروب و آلودگی قرار بگیرند، می‌تواند منجر به مرگ و میر دسته جمعی گله ها شده و یک شکست بزرگ را رقم بزند. اگر جوجه های تازه خارج شده از ماشین جوجه کشی واکسینه شوند مهم است تا مطمئن شویم آن ها دریافت بهینه ای از جذب واکسن برای بهبودشان داشته و همچنین این کار پیشگیری موثری در مقابله با انواع بیماری ها می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *