اصول پرورش بلدرچین کالیفرنیایی

پرورش بلدرچین کالیفرنیایی
5/5 - (4 امتیاز)

بلدرچین کالیفرنیایی یکی از نژادهایی از بلدرچین است که قابلیت پرورش دادن در سالن و به شکل مصنوعی را دارا می باشد. این نوع بلدرچین دارای مقاومت بالای بدنی در برابر بیماری های مختلف است و در زمان بلوغ حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ گرم وزن خواهد داشت.

California quail در امریکای شمالی، کالیفرنیا، استرالیا و کلمبیا یافت می شود و بهترین زیستگاه آن مناطق کوهستانی، معتدل و مرطوب است.

زیستگاه بلدرچین کالیفرنیایی

تغذیه

این پرندگان در طبیعت از انواع میوه ها، بلوط، پیاز و برگ و شاخه های گیاهان، توت و دانه ها برای تغذیه خود استفاده می کنند. در فصل جوجه کشی و تخم گذاری این پرنده برای دستیابی به پروتئین بیشتر از کرم ها و لارو حشرات نیز تغذیه می نماید.

بعنوان مثلا مورچه و موریانه ها منبع پروتئین غنی هستند که پرنده مادر برای تغذیه جوجه های خود نیز از آنها استفاده می کند تا رشد بهتر و مقاومت بدنی بالاتری داشته باشند.

در اینجا در رابطه با تغذیه و نگهداری جوجه یک روزه بلدرچین بیشتر بخوانید!

بلدرچین های گونه کالیفرنیا معمولا به‌صورت گله‌ای غذا می خورند.

پرورش بلدرچین کالیفرنیا

پرورش بلدرچین کالیفرنیا نیز مانند سایر گونه های این پرنده یک کسب و کار پر سود و درآمد زا است. زیرا با استفاده از یک روش اصولی جوجه کشی و تغذیه می توان پرنده های سالم و قوی تولید کرد که با فروش تخم و گوشت آنها سود خوبی حاصل می گردد.

در طبیعت این پرندگان به نحوی لانه سازی می کنند که معمولا نمی توان بسادگی آنها را یافت. همچنین به دلیل تحرک زیادی که این پرنده دارد به هنگام پرورش آن حتما در نظر داشته باشید که اشیا و نقاط تیز در محیط پرورش آنها وجود نداشته باشد.

ایجاد کوچکترین زخم یا شکستگی در بدن پرنده کیفیت جفت گیری و رشد آن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه تولید تخم آن کاهش می یابد.

جوجه کشی از بلدرچین کالیفرنیا

 

جوجه‌کشی از بلدرچین کالیفرنیا

طول دوره جوجه کشی این نژاد بلدرچین حدود ۲۳ روز است. پرنده ماده در هر بار تخمگذاری حدود ۱۳ تا ۲۴ عدد تخم نطفه دار می گذارد. این تعداد به حدی است که راه انداری سالن جوجه کشی و پرورش این پرنده دارای توجیه اقتصادی خوبی باشد.

با راه اندازی و گسترش این کسب و کار منطقی صد در صد پس از مدت کوتاهی به درآمد خوبی خواهید رسید.

روش های جوجه کشی

جوجه کشی بلدرچین کالیفرنیا به دو روش کلی انجام می گردد:

روش طبیعی به کمک پرنده ماده

روش صنعتی به کمک دستگاه جوجه کشی با تعداد بیشتر تخم و سود بالاتر

استفاده از دستگاه خانگی با ابعاد کوچکتر، ریسک کمتری داشته، راندمان بهتری دارند برای جوجه کشی از بلدرچین کالیفرنیا دارند و گزینه مناسبی می باشند.

نکات کلیدی

  • حتما قبل از قرار دادن تخم ها در دستگاه، تمام اجزا و قطعات دستگاه را از چند روز قبل ضد عفونی کنید.
  • دما و رطوبت دستگاه را از قبل تنظیم نمائید و قبل از قرار دادن تخم ها دستگاه روشن شده باشد.
  • تخم نطفه دار این پرنده مانند سایر پرندگان حتما در دروره ستر نیاز به چرخش دارد. این چرخش به تحرک نطفه و سلامت جنین کمک شایانی می کند.
  • نوربینی یا کندلینگ تخم ها را فراموش نکنید. این کار کیفیت جوجه کشی و راندمان کار شما را بالا می برد. بهتر است نورآزمایی تخم ها را به منظور تشخیص سلامت جنین، بعد از روز هفتم دوره انجام دهید.

دمای مورد نیاز رشد بلدرچین کالیفرنیا در دستگاه جوجه کشی در دوره ستر ۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد و رطوبت مورد نیاز ۵۲ تا ۵۷ درصد است. همچنین دما و رطوبت لازم در دوره هچر به ترتیب، ۳۷.۲ درجه سانتی‌گراد و ۷۰ تا ۷۵ درصد است.

جوجه بلدرچین کالیفرنیا

۶ نکته مهم در رابطه با پرورش بلدرچین مینیاتوری که باید بدانید !

تخم نطفه دار نژاد کالیفرنیایی

برای خرید و نگهداری از تخم های نطفه دار این پرنده بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • همواره تخم هایی را انتخاب کنید که اندازه و شکل ایده آلی دارند و نسبتا تمیز هستند
  • بهتر است در هر نوبت تعداد کمتری تخم را نگهداری کنید
  • برای نگهداری از تخم های نطفه دار و برای جلوگیری از آلودگی و فساد آنها از کارتن های تمیز و نو استفاده کنید
  • دما و رطوبت لازم برای نگهداری از تخم ها به طوری که قابلیت جوجه کشی از آنها حفظ شود را به درستی تنظیم نمائید
  • دما و رطوبت ایده آل برای نگهداری از تخم های نطفه دار نژاد کالیفرنیا ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد و  رطوبت ۵۰ تا ۶۰ درصد است
  • در صورت نیاز به نگهداری از تخم ها به مدت بالای ۶ روز، دما را کاهش و رطوبت را افزایش دهید تا مایعات داخل تخم تبخیر نشوند

در دوره نگهداری از تخم های نطفه دار آنها را با فواصل زمانی مشخص حتما بچرخانید. زیرا در غیر این صورت امکان چسبیدن زرده به پوسته و دیواره تخم و خراب شدن آن وجود دارد.

سوالات متداول
  • تفاوت ظاهری نژاد کالیفرنیا با بلدرچین های معمول در چیست؟
    پرنده ماده دارای پرهای چند رنگ است به طوریکه پرهای سینه و پشت آن خاکستری رنگ مایل به آبی است. پرهای زیر سینه و شکم سفید با حاشیه سیاه و بال های آن ترکیبی از رنگ قهوه ای و سفید می باشد. سر نژاد کالیفرنیا قهوه ای روشن است و نیم طوقی سفید رنگ در پیشانی دارد. گردن آن نیز سیاه رنگ می باشد.
  • طول عمر بلدرچین کالیفرنیایی به چه عواملی بستگی دارد؟
    این پرنده به طور طبیعی حدود 83 ماه عمر می کند که این زمان برای زندگی بصورت وحشی می باشد. چنانچه محیط مناسب با دما و رطوبت کافی و شرایط آب و هوایی معتدل به همراه تغذیه مناسب و غنی از پروتئین برای این پرنده محیا گردد، در زمان پرورش آن نیز شاهد افزایش طول عمر آن خواهید بود.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *