مرگ و میر در جوجه کشی

مرگ و میر جوجه کشی
3.8/5 - (17 امتیاز)

مهمترین مشکلی که پرورش دهندگان با آن رو به رو هستند، مرگ و میر جوجه کشی می‌باشد. مرگ جوجه یک روزه و تازه هچ شده یا مرگ جنین در تخم از مواردی هستند که می‌توانند موجب وارد شدن ضرر و زیان های بسیاری به افراد شوند. در این مقاله قصد داریم تا مواردی را عنوان کنیم که تاثیر مستقیمی در علت مرگ جوجه در دستگاه جوجه کشی دارند.

مرگ جوجه های تازه هچ شده نتیجه‌ی عوامل مرتبط به هم بسیاری می باشد. اگرچه با رعایت نکات مختلف مدیریتی همچون تغذیه، کنترل بیماری و … می توان این مشکلات را حل کرد. متاسفانه بسیاری از افراد اینطور فکر می‌کنند که برخی از این نکات جزئی و کم اهمیت هستند. اما ممکن است جزئی ترین موارد تاثیر بزرگی در روند جوجه درآوری شما داشته باشند. در نتیجه دانستن و رعایت اصول درست سبب جلوگیری از مرگ و میر در جوجه کشی می‌شود.

عدم چرخش درست تخم

این عامل موجب چسبیدن زرده به پوسته شده و جنین نمی‌تواند در داخل تخم به درستی تغذیه شود. در نتیجه سبب مرگ آن می‌شود. دلیل این اتفاق ممکن است مشکل سیستم چرخشی دستگاه، یا عدم چرخش صحیح تخم ها در دوران انبار کردن باشد.

انبار کردن تخم ها

قبل از اینکه اقدام به جوجه کشی از تخم ها کنید، ممکن است بخواهید چند روزی آنها را نگهداری و انبار کنید. در این حالت باید اطلاعات کاملی درباره شرایط نگهداری تخم نطفه دار داشته باشید تا در این مدت آسیبی به تخم ها و جنین نرسد. در غیر اینصورت سبب وارد شدن آسیب های جبران ناپذیر و یا مرگ جنین در تخم می‌گردد.

تغذیه گله مولد

برای اینکه بتوانید به تخم های نطفه دار با کیفیت برسید، گله مولد باید جیره غذایی کاملی داشته باشد. اگر این جیره به درستی تنظیم نشود، می‌تواند تاثیر منفی روی تخم ها بگذارد. کاهش مواد مغذی و ویتامین ها، جنین را ضعیف کرده و سبب مرگ آن می‌شود.

از طرفی زیاد بودن ویتامین ها و مواد معدنی نیز ممکن است تاثیرات منفی بگذارد. مانند افزایش کلسیم که موجب ضخیم شدن پوسته تخم شده و در دوران هچری، امکان اینکه جوجه نتواند پوسته را بشکند وجود دارد. این مورد می‌تواند علت مرگ جوجه در دستگاه جوجه کشی باشد.

تاثیر تغذیه مادر بر جنین

مرگ جنین در تخم به دلیل آلودگی

یکی از مواردی که می‌تواند سبب مرگ جنین در جوجه کشی گردد، آلوده بودن پوسته تخم می‌باشد. پرورش دهنده باید قبل از اینکه تخم های نطفه دار را داخل دستگاه قرار دهد، آن را از آلودگی ها و کثیفی ها پاک کند. اما عده ای به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه سعی می‌کنند که تنها با آب یا استفاده از دستمال های تر آنها را پاک کنند.

این کارها علاوه بر این که به درستی آلودگی و میکروب ها را از بین نمی‌برد، باعث می‌شود که آنها به داخل تخم نفوذ پیدا کرده و جنین را آلوده کنند. در نتیجه بهترین روش این است که از دستمال خشک و محلول های ضدعفونی کننده استفاده کنید تا در هنگام جوجه کشی، شاهد مرگ جنین ها نباشید.

تنظیم نبودن دما و رطوبت در دستگاه

برای داشتن راندمان جوجه درآوری بالا نیاز است که دما و رطوبت مورد نیاز جوجه، به بهترین شکل تنظیم شود. اما اگر هر کدام از این پارامتر ها کاهش یا افزایش پیدا کنند، می‌توانند سبب مرگ و میر در جوجه کشی و کاهش راندمان شوند. از جمله مواردی که موجب این اتفاق می شوند، عایق نبودن بدنه دستگاه، خرابی قطعاتی مانند المنت، رطوبت ساز، سنسورها و برد دستگاه است.

مرگ جوجه در هنگام نطفه سنجی

یکی از دلایل رایج مرگ جوجه در دوران هچ، نطفه سنجی غیر اصولی است. حتما میدانید که جنین و جوجه نباید در معرض شوک دمایی و حرارتی قرار بگیرند. پس باید دقت کنید زمانی که برای دوره هچری می‌خواهید تخم ها نطفه بینی کنید، دمای محیط بیرونی دستگاه را افزایش دهید. ورود تخم از محیط گرم داخل دستگاه به محیط سرد خارجی می‌تواند آسیب های جدی را به جوجه وارد کند.

مرگ جوجه در هنگام کندلینگ

باز کردن درب دستگاه

دوره هچ در جوجه کشی از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از پرورش دهندگان در این زمان شروع به باز و بسته کردن مکرر درب دستگاه می‌کنند که این امر می‌تواند اثرات منفی به دنبال داشته باشد. در طول این زمان جوجه ها تلاش می‌کنند تا از تخم های خود خارج شوند. رطوبت کابین دستگاه سبب نرم شدن پوسته تخم شده و ره جوجه کمک می‌کند تا آن را راحت تر بشکند.

برای افزایش راندمان جوجه کشی در دوره هچ باید نکات و مواردی را رعایت کنید. اما باز کردن بی دلیل درب، باعث هدر رفتن رطوبت شده و امکان سفت تر شدن پوسته را افزایش می‌دهد. از طرفی با این کار امکان تغییرات دمایی نیز وجود دارد که این نکته نیز به تنهایی می‌تواند یکی از علت های مرگ جوجه در دوره هچ باشد.

خاموش شدن دستگاه

از آنجایی که تمامی قطعات و سیستم های دستگاه با برق کار می‌کنند، نبود برق و انرژی و خاموش شدن دستگاه موجب آسیب دیدگی جدی جنین و جوجه ها می‌شود. زیرا در این حالت میزان دما و رطوبت مورد نیاز تغییر کرده و در شرایط بدتر می‌تواند منجر به مرگ و میر در جوجه کشی گردد.

اپراتور

یکی از اصلی ترین دلایل تلف شدن جوجه ها در دستگاه و در طول دوره جوجه کشی اپراتور است. نگهداری از تخم ها قبل از قرار گیری در دستگاه، حمل آنها و جلوگیری از تکان شدید تخم ها، تنظیم پارامترها، تهیه دستگاه با کیفیت و چک کردن سلامت آن، دانستن روش استفاده از دستگاه جوجه کشی و جلوگیری از خرابی و تمامی عوامل در طول دوره، همگی توسط اپراتور انجام می‌گیرد. در نتیجه اگر فرد فاقد دانش و اطلاعات کافی و لازم در این زمینه باشد، امکان بروز مشکلات نیز وجود خواهد داشت.

مرگ جوجه ها در هچ

مدیریت اشتباه سالن

پرورش جوجه ها روی سطح زمین نیاز به یک بستر خشک و تمیز به ضخامت ۳ اینچ دارد و از مصرف زیاد خاک اره و سایر مواد بستر ساز برای جلوگیری از خفه شدن جوجه ها باید پرهیز شود. نگهداری جوجه ها بر روی سطوحی مانند روزنامه یا سطوح چوبی به جهت نداشتن اصطکاک مناسب، توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است منجر به ضرر ها و صدمات دائمی گردد.

افزایش درجه حرارت سالن پرورش باعث مشکلاتی نظیر آب زدایی و انسداد مقعد جوجه ها می‌شود. ۷۰% بدن جوجه های تازه متولد شده از آب تشکیل شده است. دمای بالا منجر به از دست رفتن آب بدن می‌شود، همین امر موجب مرگ جوجه های ۱ روزه به دلیل از دست دادن آب بدنشان می‌گردد. از طرفی دمای بالای سالن نیز سبب خشک شدن مدفوع و در نهایت انسداد مقعد می‌شود که می‌تواند مرگ جوجه ها را در برداشته باشد.

– کاهش درجه حرارت سالن نیز موجب بروز بیماری هایی نظیر ذات‌الریه می‌شود. اگر دمای محیط نگهداری استاندارد نباشد، موجب مرگ جوجه های تازه هچ شده به دلیل ذات‌الریه و آبی شدن تاج ها می‌گردد. همچنین تحت تاثیر کاهش دما، جوجه ها جهت حفظ دمای بدن خود در هم فرو می‌روند که این امر باعث خفگی و نهایتا مرگ جوجه ها می‌شود.

برای اینکه از مشکلات بوجود آمده بوسیله تنظیم نبودن دمای سالن پرورشی جلوگیری کنید، بهتر است ۲۳ ساعت قبل از اینکه جوجه ها را به آنجا منتقل کنید، سالن را گرم کرده و دما آن را در حالت استاندارد ثابت نگه دارید.

مرگ جوجه ها با مسمومیت

مسموم شدن نیز می‌تواند از دلایل مرگ جوجه ۱ روزه و تازه هچ شده باشد. غذای آلوده‌ی قارچی و مواد سمی در جیره باعث مسمومیت غذایی جوجه ها می‌گردد. از طرفی اگر در آب و تغذیه آنها مقدار زیادی نمک باشد، منجر به مسمومیت و در نهایت مرگ جوجه می‌شود.

پائین کشیدن پرده ها در تمامی ساعات، درجه حرارت بالای سالن، افزایش PH بستر و افزایش یا کاهش رطوبت سالن منجر به تشدید تولید آمونیاک در سالن می‌شود. این اتفاق باعث تحریک غشاء مخاطی و چشم ها، مصرف کم غذا، کاهش میزان رشد، تحریک مژه های داخل نای، خونریزی و مرگ و میر در غلظت بالای ۱۰۰ PPM ( قسمت در میلیون ) می‌گردد. بنا براین غلظت آمونیاک باید کمتر از ۲۵ PPM باشد.

نظرات کاربران
  • سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ at ۰۹:۵۵
    Permalink

    سلام .خسته نباشید.یکی از جوجه هایی ک سه روز پیش بیرون اومده داره میمیره.بدنش سرده.کم نفس میکشه.چکارش کنم

    Reply
    • پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ at ۰۹:۱۶
      Permalink

      سلام
      آب و شکر و مولتی الکترولیت بدهید.

      دی کیو شاپ

  • شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ at ۱۹:۵۴
    Permalink

    سلام جوجه های من وقتی که میخوان بیرون بیان نوک میزنن
    سوراخ میکنن اما وقتی میخوان بیرون بیان میمیرن.یکیش هم دراومدامافلج بودنمیتونس وایسته،علت چیه؟

    Reply
    • دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ at ۰۹:۲۴
      Permalink

      سلام
      نطفه ضعیف می باشد و بند ناف دارای عفونت می باشد .

      دی کیو شاپ

  • سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ at ۰۹:۲۷
    Permalink

    سلام خسته نباشید جوجه ها ۱۵عدد بصورت طبیعی درامده بودند طی ده روز اول یکی یکی ازپا فلج میشدند می مردند حتی دون میخوردند کاهو میخوردند کلان دوتا زنده موندند

    Reply
  • سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ at ۰۹:۳۳
    Permalink

    سلام خسته نباشید جوجه ها ۱۵عدد بصورت طبیعی درامده بودند طی ده روز اول یکی یکی ازپا فلج میشدند می مردند حتی دون میخوردند کاهو میخوردند کلان دوتا زنده موندند

    Reply
    • سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ at ۱۱:۱۲
      Permalink

      سلام
      مولد ضعیف بوده و به جنین منتقل شده. تغذیه تا ۱۰ روز اول بسیار مهم می باشد! کاهو سرشار از آب برای ابتدای دوره پرورش بدلیل شکل گرفتن اسکلت بدن اصلا توصیه نمی شود! باید تا دو روز اول مولتی الکترولیت + آب و شکر دهید و بعد از دو روز تغذیه با سوپر استارتر را آغاز نمایید.

      دی کیو شاپ

  • چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ at ۲۳:۴۳
    Permalink

    سلام و عرض خسته نباشید…ببخشید من تخم غاز را گذاشتم و درامدند سه تا از انها درنیامدند منم خاصتم علتش را بدونم میدونم از دما و رطوبت ک نیست و یا کثیفی پوسته تخم مرغ …هر سه را شکستم و دیدم رشد کردن اما نه کامل تقریبا دوهفته ای رشد کردن بعدش رشدشون متوقف شده ایا علتش چیست که رشدشان متوقف شده؟؟؟

    Reply
    • یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ at ۱۸:۲۸
      Permalink

      سلام
      با این شرایطی که فرمودید ، نطفه ضعیف بودند.

  • چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ at ۲۳:۳۷
    Permalink

    سلام خسته نباشید واقعا سایتتون عالیه خیلی مطالبش مفیده
    …بنده یه سوالی داشتم من ۲۷عدد تخم غاز گذاشتم و۱۰۰عدد تخم مرغ وحرارت دستگاه رو روی ۳۷.۵و رطوبت روی ۵۵الی ۶۰گذاشتم همه چی عالی بود از ۱۰۰عدد تخم مرغ ۹۰ تا نطفه داشتن و حالت عنکوبتی داشتن هنچنین تخم ݝاز هم ۲۵تا حالت عنکوبتی داخل تخم بود این قضیه تا ۱۱روز خوب بود ولی بعد ۱۱روز شروع به مردن کردن کندلینک میکردم داخل تخم جوجه مرده واون حالت عنکوبتی ازبین رفته وفقط خون بود که متاسفانه حدود ۵۰عدد از تخم مرݝا ازبین رفتن ۵۰تا در اومدن فقط تخم غازا از ۲۷تا فقط۱۳تا موندن یکیشون هم دقیقا روز اخری که میخاد هچ کنه مرده واقعا نمیدونم چشونه اکسیژن دستگاه خوبه چرخش تخما هم همینطور لطفا راهنمایی کنید

    Reply
    • پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ at ۱۸:۴۰
      Permalink

      سلام
      مابقی تخم ها که نطفه ها در وسط دوره انکوباسیون از بین رفتن ، ضعیف بودند .

  • جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ at ۱۰:۵۶
    Permalink

    سلام وخسته نباشید
    جوجه غازهای من بعد از سه روزگی شروع به تلف شدن کردن دان وآب کم میخورن چیکار کنم ؟ممنون

    Reply
    • یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ at ۱۰:۲۸
      Permalink

      سلام در موعد هچ و جمع شدن بند ناف ، آلودگی رخ داد و باید حتما در این مرحله با ضدعفونی نانوسیلور ، ضدعفونی کنید.

  • شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۶:۴۶
    Permalink

    سلام. من تعدادی تخم قرقاول رو زیر مرغ گذاشتم چون به دستگاه جوجه کشی دسترسی نداشتم. از ۵ تا تخم ۳ تای اول بعد از بیرون اومدن از تخم فرار کردند و صبح دیدیم که توی جای تنگی مردند. چهارمی وقتی داشت از تخم خارج میشد از زیر مرغ برداشتم و احتمال میدم به خاطر سرمای هوا و بی احتیاطی من مرد. ولی آخری ، قسمت انتهایی بالش بعد تولد افتاده شد و یکبار هم روز دوم دیدم که سه بار غلت زد. شب سوم بسیار خواب آلود بود و صبح مرد. جوجه ی آخر رو داخل خانه و کنار شوفاژ به طوری که گرما بهش آسیب نزنه ، نگه می داشتم. مدام سعی می کرد که از جعبه بیرون بپره(شاید آسیب دید) مدفوعش طبیعی بود. آیا به خاطر عفونت ، نارس بودن ، ضعیف بودن ، جذب نشدن زرده ، یا این که در دست هام زمان زیادی رو سپری کرد فوت کرده؟ می دونم جوجه مرغ نیست ( من قبلا از جوجه مرغ در خونه نگهداری کردم و می دونم چطور باید جوجه رو حمل کنم و به بدنش فشار نیارم ) و از دستگاه جوجه کشی استفاده نکردم اما ممنون میشم که راهنمائیم کنید؟

    Reply
    • یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۰:۱۴
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      قرقاول نسبت به جوجه مرغ بسیار استرس دارند و تا یک ماهگی باید در فضایی گرم و بدور از تنش پرورش پیدا کنند. تلفات بدلیل استرس و دمای نامناسب می باشد.

  • شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ at ۲۱:۵۹
    Permalink

    سلام خسته نباشید
    میشه بگین که از کجا تخم های نطفه دار رو تهیه کنیم بهتره تا مثل بعضی از تخم ها ضعیف نباشه و باعث طلفات نشه

    Reply
    • سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ at ۱۶:۳۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      تخم های نطفه دار را از بازارهای روز تهیه کنید و برای اطمینان سری اول تستی تعداد کم بگیرید. و نهایت در زمان خرید تخم نطفه دار ، می توانید با نوربینی سایز کیسه هوایی را ببینید. اگر کیسه هوایی کوچک بود ، تخم ها تازه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *