ضدعفونی کردن تخم نطفه دار

ضدعفونی کردن تخم ها برای جوجه کشی
4.5/5 - (10 امتیاز)

ضدعفونی کردن تخم های نطفه دار برای افزایش راندمان در عملیات جوجه کشی انواع پرندگان مرغ، بلدرچین، کبک، غاز و … انجام می‌شود. در این مقاله به طور کامل انواع روش های ضدعفونی و تمیز کردن تخم های نطفه دار را برای شما توضیح خواهیم داد.

روش ضدعفونی تخم برای جوجه کشی

ضدعفونی کردن تخم نطفه دار با فرمالدئید

استفاده از گاز فرمالدئید یکی از روش ها برای ضدعفونی کردن تخم هایی است که در جوجه کشی استفاده می‌شوند. هر چه گاز دادن بعد از تخمگذاری سریع تر صورت بگیرد، تاثیر بیشتر و بهتری خواهد داشت.

روش گاز دادن با فرمالدئید باعث می‌شود تمام باکتری‌هایی که هنوز در سطح تخم وجود دارند از بین بروند.

اما فرمالدئید به تنهایی قادر به پاکسازی کامل باکتری‌هایی که از طریق روزنه های تخم وارد می‌شوند نیست. همچنین اگر تعداد تخم ها زیاد باشد در اتاق مخصوصی این کار انجام می‌شود، در غیر این صورت از محفظه ویژه گاز دادن استفاده می‌ کنیم.

نکات ایمنی

دقت کنید که گاز فرمالدئید سرطان زا بوده و هنگام کار با آن باید نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

  • درب های اتاق را به هنگام گاز دادن ببندید.
  • کارکنان باید در هنگام کار به ماسک های تنفسی دسترسی داشته باشند.
  • استفاده فرمالین به همراه ترکیبات کلره می‌تواند باعث اثرات سرطان زا شود.
برای ضد عفونی بهتر و نظافت دستگاه از اسپری ضدعفونی دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

تمیز کردن تخم نطفه دار

ضدعفونی کردن تخم نطفه دار با اسپری

در این روش از ضدعفونی شما باید با محلولی به صورت دستی تخم مرغ ها را اسپری کنید که می‌توان گفت این روش موثر و خوبی برای ضدعفونی تخم مرغ ها است. محلول هایی که ترکیباتی از آمونیوم، فرمالین، مخلوطی از این دو ماده یا مواد فنلی جهت ضدعفونی دارند، برای اینکار توصیه نمی گردند.

زیرا استفاده از مواد شیمیایی خطرناک فوق، از معایب استفاده از این روش به حساب می‌آید. بهتر است برای عملکرد بهتر مواد ضدعفونی کننده، دمای آنها بالا باشد.

غوطه‌ور ساختن تخم ها

برای ضدعفونی کردن تخم نطفه دار به روش غوطه ور ساختن، شما احتیاج به آبی با دمای حدودی ۴۳ تا ۴۹ درجه سانتی‌گراد دارید. برای پاکسازی آلودگی و ضدعفونی پوسته تخم ها می‌توانید از پاک کننده بهداشتی مانند پرکلرین یا ترکیبات چهارتایی آمونیوم استفاده کنید.

عملیات شستشو و ضدعفونی زمانی می‌تواند باعث تشدیدی آلودگی شود که دمای آب از دمای گفته شده کمتر شود یا میزان آلودگی از غلظت مواد تمیزکننده بیشتر باشد.

دقت کنید که تخم ها را بیشتر از ۳ دقیقه در آب غوطه‌ور نسازید. همچنین به یاد داشته باشید که تخم ها را در زمان ذخیره سازی به درستی و کاملا، خشک نمایید.

روش های شستن تخم نطفه دار

اشعه‌ی فرابنفش

یکی از روش های کار آمد برای ضدعفونی تخم ها، استفاده از اشعه‌ی فرابنفش است. زیرا می‌تواند تخم‌ها را از آلودگی و میکروب ها پاک کند.

دقت داشته باشید که قبل از استفاده از این روش حتما تخم ها را از مدفوع پاک کنید، در غیر این صورت اشعه روی تخم‌ها تاثیری ندارد.

توجه داشته باشید که قرار گیری نسبتا طولانی در برابر این اشعه، برای انسان مناسب نیست و می‌تواند برای چشم ها نیز خطرناک باشد.

محل نگهداری تخم نطفه دار

به این نکته نیز توجه کنید که تخم ها را پس از ضدعفونی کردن در محل نگهداری تخم نطفه دار قرار دهید. مکان هایی که برای نگهداری از تخم‌ها استفاده می‌کنید باید کاملا تمیز باشند. نباید تخم ها را در کنار سالن پرورش نگه دارید و بهتر است انبار جداگانه ای برای این کار در نظر داشته باشید.

 

سوالات متداول
  • مهمترین ایراد روش غوطه ور سازی چیست؟
    مهمترین ایراد این روش، متغیر بودن دمای آب است. زیرا بالا یا پایین رفتن دمای آب میتواند هنگام ضدعفونی کردن مشکل ساز شود.
  • پس از ضدعفونی کردن تخم ها چه کاری باید انجام داد؟
    پس از ضدعفونی، باید تخم ها را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید. اما اگر قصد انبار کردن آنها را دارید، باید مکانی پاک و عاری از آلودگی را انتخاب کنید تا تاثیر منفی روی نطفه ها نگذارد.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *