ساخت دانخوری و آبخوری پرنده در خانه

ساخت دانخوری و آبخوری پرنده در خانه
4.2/5 - (31 امتیاز)

در پرورش پرندگان، وجود دانخوری و آبخوری مناسب بسیار مهم است. به این معنی که این تجهیزات باید علاوه بر اینکه حجم مناسبی با توجه به سن طیور داشته باشند، باید دارای طراحی باشند که پرنده به راحتی بتواند تغذیه کرده و آب و غذا را آلوده نکند. در ضمن برخی پرنده ها هنگام غذا خوردن و آب خوردن بسیار تکان خورده و ممکن است در صورت نامناسب بودن جنس و لبه های دانخوری خود را زخم کنند. در این مقاله می‌خواهیم به شما ساخت دانخوری و آبخوری مرغ (پرنده) در خانه را آموزش دهیم. به گونه ای که پرنده بتواند در آنها راحت و بدون اینکه آسیبی به خود بزند اقدام به خوردن دان و یا نوشیدن آب کند. 

نکات مهم ساخت دانخوری و آبخوری طیور

پرورش و نگه داری پرنده ها برای بسیار از افراد امری لذت بخش است. در این بین عده ای اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی کرده و عده ای دیگر اقدام به ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال یا کارتن می‌کنند. نکاتی که باید در هنگام ساخت دانخوری و آبخوری مرغ و سایر پرندگان به آن دقت کنید به شرح زیر هستند.

  • دانخوری و آبخوری حجم غذای لازم چند روز را داشته باشد. 
  • پرنده نتواند بدن خود را درون آن قرار دهد.
  • حرکت دانه ها به سمتی که پرنده تغذیه می‌کند روان باشد.
  • لبه تیز نداشته باشد تا پا و بدن پرنده زخم نشود.
  • قابل شستشو باشد.
  • برای هر پرنده سایز مخصوص آن را داشته باشد. 
  • رطوبت و آب به داخل دانخوری پرنده وارد نشود.

ساخت دانخوری با لوله پولیکا

ساخت دانخوری با لوله پولیکا

در این روش می‌توانید چندین لوله پولیکا یک متری را کنار هم قرار داده و در پایین هر کدام، از لوله زانویی شکل استفاده کنید. در هر لوله مقدار مشخصی دانه بریزید. روش دیگر قرار دادن دو لوله پولیکای عمودی و اتصال آنها با یک لوله افقی است. دقت کنید که در این روش هم سوراخ های روی لوله افقی را ۱.۵ برابر سر پرنده در نظر بگیرید. 

ساخت دانخوری و آبخوری با سطل

بسته به نوع پرنده ای که پرورش می‌دهید ۲ تا ۴ سوراخ با حداقل فاصله ۱۵ سانتی متر در پایین‌ترین قسمت سطل از هم ایجاد کنید. سپس لوله های زانویی شکل آب و فاضلاب را برای محافظت از سر پرنده، از لبه های سمتِ بریده شده به درون سطل ببرید. دقت کنید که ابعاد لوله ها ۱.۵ برابر سر پرنده باشد. در نهایت دانه ها را داخل سطل ریخته و سپس برای جلوگیری از ورود پرنده به درون سطل، درب آن را بگذارید.

ساختن آبخوری پرنده در خانه

ساختن آبخوری پرنده در خانه

برای ساختن آبخوری مرغ و پرندگان دیگر نیز می‌توانید از بطری های پلاستیکی استفاده کنید. برای این کار بهتر است از بطری های باکیفیت و ضخیم تر استفاده شود. یک بطری ۴ لیتری تهیه کنید و قسمت سر آن را مانند تصویر زیر ببرید و یک بطری ۱.۵ لیتری دیگر را درون آن به صورت برعکس قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *