جوجه کشی و تکثیر فنچ

جوجه کشی فنچ
4.5/5 - (17 امتیاز)

افرادی که در حرفه پرورش و تکثیر پرندگان و طیور زینتی هستند، به جوجه کشی فنچ بسیار علاقه داشته و برایشان جذاب است. اما باید توجه داشته باشید که تکثیر این پرنده نیازمند آگاهی و تجربه کافی می‌ باشد. در غیر اینصورت با شکست مواجه خواهید شد.

در مواردی که قصد انجام این کار به صورت انبوه را دارید، باید حداقل از چهل جفت پرنده‌ی مولد استفاده کنید. توجه داشت باشید که هنگام جوجه کشی باید به ظرفیت سالن یا اتاق پرورشی که در اختیار دارید به صورت ویژه توجه کنید. همچنین دقت کنید که جفت های مولد نباید رابطه‌ ی خویشاوندی نزدیکی داشته باشند. چرا که این امر موجب همخوانی ژنتیکی شده و سطح زاد و ولد را کاهش می‌دهد.

جوجه کشی و تکثیر فنچ

اولین قدم برای تکثیر فنچ ها انتخاب گله‌ ی مناسب برای تکثیر است. توجه داشته باشید که حتما گله را از اشخاصی با تجربه تهیه کنید. خرید فنچ ها از بازار های پرنده فروشی به دلایل متعددی نمی‌تواند انتخاب درستی باشد.

زیرا در بازارهای پرنده فروشی به طور معمول پرندگان مختلف و متنوع به صورت فله ای نگهداری می‌شوند. که به طور مدام ترکیب و جفت گیری می کنند. این امر سبب ضعیف شدن ژن های پرندگان تکثیر شده در این شرایط است.

جوجه کشی فنچ با دستگاه

شرایط بهداشتی و نظافت سلامت پرندگان نیز در این بازار ها، مناسب نبوده و باعث بیماری پرنده می‌شود. حتما توجه داشته باشید که جوجه های جوان با سن ۹۰ تا ۱۲۰ روز را انتخاب کنید.

همچنین به مدت ۱۴ روز جوجه ها را در قرنطینه نگهداری کنید. در مرحله‌ی بعد آنها را از نظر جنسی تفکیک کرده و در قفس های مختلف قرار دهید.

مدت زمان لازم برای تبدیل تخم نطفه دار به جوجه برای فنچ ها ۱۴ روز است. ۱۱ روز نخست مربوط به دوره ستر و ۳ روز پایانی نیز برای دوره هچر است. در نتیجه توجه کنید که از شروع روز دوازدهم نباید تخم ها چرخانده شوند و دما و رطوبت باید تغییر کند.

دمای مناسب برای تکثیر فنچ ها در دوره ستر ۳۷.۵ درجه سانتی گراد و در دوره هچر نیز ۳۷.۲ درجه سانتی گراد می‌باشد. همچنین رطوبت نیز در دوره ستر باید بین ۵۸ تا ۶۵ درصد و در دوره هچری باید ۷۰ درصد باشد.

پرورش و تکثیر فنچ در خانه

اگر محل پرورش فنچ در خانه یا اتاق بوده و می‌خواهید در همانجا جوجه کشی را آغاز کنید، باید محیط را برای فنچ ها آرام سازید. تا آنها بدون استرس جفت گیری کنند. پس از جفت گیری، حدود ۳ تا ۱۲ تخم در هر دوره، تخم گذاری خواهند کرد.

نکته ای باید به آن توجه کنید این است که فنچ ماده زمانی که تخم هایش به تعداد دلخواه برسند، تخمگذاری را متوقف می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید که پرنده، به تخمگذاری ادامه دهد باید تخم ها را از لانه جمع کنید تا پرنده نر و ماده مجدد اقدام به جفت گیری کنند.

 

جوجه کشی سهره

 

اما دقت کنید که فراهم کردن مواد غذایی کامل، مقوی و مورد نیز مانند کلسیم و ویتامین ها در این امر بسیار مهم هستند. پس از اینکه پرنده ها مجد تخم گذاری کردند، تخم هایی که از قبل جمع کرده بودید را به همراه تخم های جدید در لانه قرار دهید. تا با نشستن پرنده رویشان، آنها را به جوجه تبدیل کند.

البته به یاد داشته باشید که محل قرار دادن تخم ها باید خشک و خنک و بدون باکتری و کثیفی باشد. همچنین مدت زمان نگهداری آنها نباید زیاد طول بکشد.

دستگاه مناسب فنچ

برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار فنچ باید از دستگاه استفاده کنید. می‌توانید با توجه به تعداد تخم نطفه داری که می‌خواهید از آنها جوجه درآوری کنید، دستگاه خانگی و یا صنعتی تهیه کنید. توجه داشته باشید که دستگاه های با ظرفیت پایین تر (‌خانگی ) راندمان و درصد هچ بالاتری برای پرندگان زینتی دارند.

نکات جوجه کشی فنچ با دستگاه

  • توجه داشته باشید که حتما باید دستگاه را در مکانی قرار دهید که دمای بیش از حد بالا و یا پایین نداشته باشد. بنابراین برای انتخاب این مکان می‌توانید از یک اتاق استفاده کنید.
  • همچنین به هیچ وجه فراموش نکنید، قبل از قرار دادن تخم ها در دستگاه، حتما دستگاه جوجه کشی را به مدت ۲۴ ساعت روشن بگذارید تا اگر مشکلی داشت، متوجه شده و از آسیب دیدن تخم ها جلوگیری کنید.
  • به یاد داشته باشید اگر جوجه کشی را با دستگاه انجام می‌دهید، باید به فکر غذای مناسب برای جوجه فنچ ها نیز باشید. جوجه ها به مدت ۱۲ ساعت پس از خروج از تخم، نیازی به غذا ندارند، اما بعد از این مدت باید تغذیه مناسبی برای آنها آماده کنید.

تغذیه مناسب

برای آماده کردن پرنده های مولد باید تغذیه مناسبی برای آنها فراهم شود. در غیر اینصورت آنها ضعیف شده و تخم هایی که پرنده ماده می‌گذارد، کیفیت مناسب برای تکثیر و جوجه آوری را ندارند. همچنین احتمال دارد که تخم های بی نطفه گذاشته شوند.

تغذیه سهره برای جوجه کشی

پوسته تخم مرغ آب پز

این ماده غذایی برای تامین کلسیم مورد نیاز فنچ بسیار مناسب است. همچنین در دوره جوجه کشی، فنچ ماده برای تشکیل پوسته تخم، به همچین موادی نیاز دارد.

مولتی ویتامین

همانطور که گفته شد، تقویت فنچ های برای تخم گذاری بسیار مهم است. بنابراین می‌توان از مولتی ویتامین ها استفاده کرد تا املاح معدنی مورد نیاز در بدن پرنده، تامین گردند.

نکات مهم

قبل از شروع فرایند جوجه کشی فنچ و در مرحله ی انتخاب پرنده ها، همه ی فنچ ها را از نظر ظاهری و سلامت مورد معاینه قرار دهید. تا از سلامت اعضا از جمله چشم ها، پا ها و سایر اندام ها برخوردار باشند.

قبل از رهاسازی فنچ ها در قفس ها پرنده ها را از نظر جنسی مورد بررسی قرار دهید تا تناسب بین نر ها و ماده ها بر قرار باشد.

توصیه می شود که تعداد ماده ها ۱۰ درصد بیشتر از نر ها باشد تا شرایط رقابتی برای نر ها بوجود نیاید و ده درصد باقی مانده نیز می توانند با ۲ ماده جفت شوند.

برای پرورش فنچ لازم است نکاتی را در نظر بگیرید که در مقاله ای جداگانه در دیکیوشاپ به آن پرداختیم.

سوالات متداول
  • کدام گونه های فنچ پر طرفدار تر می باشند؟
    برخی از انواع فنچ ها مانند فنچ گلدین و فنچ نرگسی به دلیل زیبایی بیشتر نسبت به مرغ عشق و قناری پر طرفدارتر هستند و به قیمت ارزان قیمت تر بودن نیز خواهان بیشتری دارند.
  • نشانه بیماری فنچ ها چیست؟
    در اکثر بیماریهای این پرنده، پرها به شدت ریزش پیدا می کنند به نحوی که کف قفس پر از پرهای ریخته شده پرنده و به سادگی قابل تشخیص است. اکثر این بیماریها پوستی و قارچی هستند که احتمال سرایت آن به پرنده های دیگر نیز وجود دارد.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *