جوجه کشی قناری

جوجه کشی قناری
4.2/5 - (65 امتیاز)

یکی از مشاغل پرسود و پرطرفدار، جوجه کشی قناری است. افرادی که به قناری علاقه دارند، همیشه به دنبال تخم و نوزاد قناری هستند. اگر قصد دارید تا این کار را شروع کنید، نیازی به تجربه زیادی ندارید. اما فراموش نکنید که حتما باید اطلاعات درست و جامعی در زمینه پرورش پرندگان زینتی داشته باشید. همچنین مشاوره از افراد متخصص و باتجربه برای آموزش جوجه کشی قناری می‌تواند بسیار به شما کمک کند. توجه داشته باشید که برای شروع به کار، ابتدا نیاز به چندین قناری مولد دارید.

اگر هم قصدتان جوجه کشی قناری در منزل است، می‌توانید با تحقیق و مشاوره از دیگر پرورش دهندگان، جهت خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب قناری اقدام کنید. اما قبل از هرچیز بهتر در مورد این پرندگان کمی بیشتر بدانید. این پرندگان به دو دسته قناری های رسمی و قناری های نژاد دار تقسیم می‌شوند.

آنهایی که در کشور ما زندگی می‌کنند و بومی ایران هستند، قناری های رسمی نامیده می‌شوند. از این گونه ها به راحتی می‌توان جوجه درآوری کرده و به افرادی که به تازگی می‌خواهند از این پرنده، جوجه کشی کنند، توصیه می‌گردد که از این گونه های رسمی استفاده کنند. اگر شرایطی که برای پرنده ها (محیطی و تغذیه ای) ایجاد کرده‌اید مناسب و ایده آل باشد، می‌توانید تا سالی ۴ بار نیز از آنها تخم بگیرید.

در مقابل قناری های نژاد دار هستند که بسیار طرفدار داشته و در صورتی که بتوانید به درستی کار خود را انجام دهید، می‌توانید به سوددهی خوبی برسید. اما توجه داشته باشید که پرورش و جوجه کشی از قناری های نژاد دار کمی دشوار بوده و باید توجه زیادی به آنها داشته باشید.

فصل جوجه کشی قناری

بهترین فصل جوجه کشی قناری

یکی از نکاتی که باید بدانید، این است که از دی تا خرداد ماه، زمان جفت گیری قناری می‌باشد. در این مدت، قناری های نر با ماده ها جفتگیری می‌کنند. اما در پاسخ به این سوال که بهترین فصل جوجه کشی قناری کی است، باید گفت که بسیاری از پرورش دهندگان معتقد هستند که فصل بهار بهترین زمان برای اینکار می‌باشد. همینطور در میان ۳ ماه این فصل، اواسط فروردین ماه، را می‌توان به دلیل هوای خنک و ملایمی که دارد بهترین زمان به حساب آورد.

جوجه درآوری از تخم قناری در زمستان

بسیاری از پرورش دهندگان در بهمن ماه به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای جفت گیری و جوجه کشی از قناری در خانه و یا محیط های بزرگ تر می‌افتند. بهتر است در این مدت قبل از اینکه پرنده های نر و ماده را در کار یکدیگر بیندازید، از غذای تخم مرغی در تغذیه آنها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا به غذای دوران جوجه آوری عادت کنند.

جوجه کشی در تابستان

بهتر است بدانید که جوجه کشی قناری در تابستان نیز ممکن است. اما باید سعی کنید تا شرایط لازم را ایجاد کنید. برای اینکار بهتر است دما محیط نگهداری پرنده ها را بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. فراموش نکنید که اگر دمای محیط بیشتر از مقدار گفته شده باشد، قناری ماده قبل از زمان جفت گیری شروع به گذاشتن تخم ها بدون نطفه می‌کند.

علاوه بر برطرف کردن گرمای اضافه باید تهویه خوبی نیز برای محل نگهداری آنها در نظر بگیرید. در دیگر عواملی که باید در این فصل به آن دقت کنید، رطوبت می‌باشد. رطوبت محیط جوجه کشی قناری در تابستان باید چیزی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد تنظیم شود. دقت داشته باشید که اهمیت رطوبت، هنگامی که جوجه قناری ها از تخم بیرون می‌آیند بیشتر می‌شود. همچنین بهتر است قبل از اینکه جوجه ها از تخم خارج شوند، روی تخم ها را با آب اسپری کنید.

با پایان فصل تابستان حالا دیگر باید آماده باشید تا قناری ها از دوران تولک خودشان بیرون آمده و آرام آرام شروع به خواندن و صاف شدن کرده باشند. به این نکته توجه داشته باشید که قناری های نری که دیگر خواندن را شروع کرده اند باید از مابقی قناری ها جدا شده و در قفس های مجزایی نگهداری شوند. هر چند که قناری های ماده را می توانید تا آغاز زمان تولید مثل در کنار هم نگهداری کنید. اگر به جوجه کشی قناری ها و پرورش آن ها علاقه دارید باید بدانید که نژاد های مختلف قناری با جثه های مختلف باید برنامه های غذایی متفاوتی داشته باشند.

تکثیر قناری

نکات مهم در جوجه کشی قناری

  • یکی از جفت ها سابقه ی تکثیر را داشته باشد. (در صورتی که ماده سابقه تکثیر را داشته باشد بهتر است)
  •  قناری های انتخاب شده دچار نقص عضو نباشند.
  • قبل از شروع پرورش قناری ها ، ناخن های آن ها را کوتاه کنید.
  • قبل از شروع، قناری را برای آشنایی و قبول کردن اولیه در قفس مجزا کنار هم قرار دهید.
  • تا قناری های آمادگی لازم را پیدا نکرده اند ، برای شروع جفت اندازی عجله نکنید.
  • لانه ها را از الیاف کوتاه درست کنید برای مثال می توانید از پنبه دانه استفاده کنید.
  • برای تقویت نطفه ی قناری ها از ویتامین E ، مغز بادام و فلفل دلمه در رژیم غذایشان استفاده کنید.
  • رطوبت و دما و نور کافی را برای آن ها فراهم کنید.
  • هرگز در طول مدت تکثیر جفت ها را تعویض نکنید.
  • اگر چه به طور معمول در اواخر پاییز قناری ها شروع به جفت شدن می کنند. اما بهترین زمان برای جوجه کشی قناری ها فصل بهار است.
  • توجه داشته باشید که لانه بیش از حد گود نباشد تا جوجه ها دچار خفگی نشوند.
  • قناری ماده در طول مدت تخم گذاری باید به صورت مرتب آبتنی روزانه داشته باشد.
  • برای برداشتن تخم ها و جایگزینی آن ها باید این کار را در بین ساعات ۱۰ تا ۱۲ انجام شود- قبلا از اینکه تخم های گرم شده باشند.
  • آواز خواندن قناری های نر باعث تقویت روحیه جفت شده و میزان احتمال تخم گذاری و به دنیا آمدن جوجه ها را افزایش می‌دهد.
  • از برداشتن بیش از حد تخم ها از زیر پای قناری ها خودداری کنید ، زیرا این کار منجر به ضعیف شدن قناری و نامنظم شدن سیکل تخم گذاری آن ها می شود.

قفس مناسب برای پرورش قناری

بعد از اولین قدم یعنی خرید قناری ، به بخش دوم یعنی تهیه و خرید قفسی مناسب برای قناری می رسیم. به طور معمول هر قناری در یک قفس نگهداری می‌شود و قفس های مخصوصی نیست برای جفت های قناری نیست طراحی و ساخته شده اند. طراحی و ساخت این قفس به شکلی است که در بین قفس یک توری قرار گرفته و نر و ماده راه از هم جدا می‌کنند و در فصل جفت گیری این توری از بین دو پرنده برداشته می‌شود و همچنین پس از به دنیا آمدن جوجه ها دوباره این توری بین پرنده ها قرار می‌گیرد تا قناری ماده به خوبی بتواند به جوجه هایش رسیدگی کند. بهتر است در این مدت، در اطراف قفس را با کاغذ یا پلاستیک به خوبی بپوشانید. این کار سبب احساس امنیت پرنده مادر می‌شود.

تغذیه قناری برای جفت گیری

تغذیه قناری

همانطور که گفته شد، فصل زمستان و بهار بهترین دوران برای جوجه آوری می‌باشد. اما بعد از این دوران، پرنده باید شروع به استراحت کند. همچنین به این دوران پر ریزی نیز میگویند. اگر قناری دوران استراحت و پر ریزی خوبی داشته باشد، در نتیجه بهتر می‌تواند برای جفت گیری آماده شود. تغذیه قناری روی جفت گیری و آمار آنها اثر گذار است. برای مثال قناری های نژاد گلاستر باید از غذا های مقوی تر مصرف کنند.

از بهترین موارد تغذیه قناری برای جوجه کشی می‌توان به تخم مرغ آبپز، سیب، کاهو، پوست هندوانه، کدو و … اشاره کرد. همچنین فراموش نکنید که هر روز به آنها آب و دانه داده شده و آب باید هر روز عوض شود. برای تامین دانه مناسب نیز می‌توانید مخلوط کردن دانه هایی مانند کتان، ارزن و شلغم را استفاده کنید. در فصول جفت گیری به دلیل انرژی زیادی که این پرنده می‌سوزاند، می‌توانید از ویتامین E، مغز بادام و فلفل دلمه نیز استفاده کنید.

بعد از ۵ تا ۱۵ روز که از جفت گیری پرنده ها گذشت، قناری ماده حدود ۳ تا ۵ عدد تخم گذاشته و روی آنها می‌خوابد. بعد از گذشت ۱۴ تا ۱۷ روز از خوابیدن مادر روی تخم ها، جوجه ها شروع به بیرون آمدن می‌کنند. سعی کنید در این زمان، پرنده ها را با ایجاد مزاحمت، رفت و آمد و صدای بلند نترسانید.

محل مناسب برای نگهداری و تکثیر قناری

تهیه یک مکان مناسب برای قناری چندان کار سخت و دشواری نیست ، شما می توانید آنها را در  اتاق خواب خود نیز نگهداری کنید ، اگر قصر شما کسب در آمد از پرورش قناری باشد باید مکان مخصوصی را برای انجام آن در نظر بگیرید. قناری ها به دلیل سر و صدای زیادی که دارند ، پرورش چند جفت قناری در اتاق خواب و یا پذیرایی خانه شما ممکن است برای شما آزار دهنده باشد ، اگر زیر زمین یا اتاق بلااستفاده از در خانه دارید برای پرورش انبوه قناری می‌تواند مناسب باشد تا سر و صدای قناری شما را اذیت نکند.

دستگاه جوجه کشی قناری

جوجه کشی قناری با دستگاه نسبت به سایر پرندگان و حتی در مقایسه با پرندگان زینتی سخت است و بهترین روش برای تکثیر قناری جفت گیری طبیعی و نگهداری توسط خود پرنده است. البته امروزه دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک و فول دیجیتال نیز ممکن است بتوانند شما را در این زمینه کمک کنند اما علاقه مندان به پرورش و تکثیر قناری علاقه چندانی به استفاده از دستگاه ها ندارند.

اکثر محصولات در بخش ماشین جوجه کشی فروشگاه دی کیو شاپ به صورت فول اتومات طراحی شده‌اند که به شما قابلیت انتخاب پرنده را نیز می دهند ، و شما می توانید به کمک این دستگاه ها هر نوع پرنده ای را جوجه کشی کرده و پروش دهید، اما دستگاهی با عنوان ماشین جوجه کشی مخصوص قناری که مختص این پرنده باشد وجود ندارد.

سوالات متداول
  • فصل جوجه کشی قناری کی هست ؟
    بهترین زمان برای تکثیر قناری و جوجه کشی فصل بهار است ! اما می توان در فصل های دیگر نیز انجام داد.
  • چگونه قناری را برای تکثیر و جوجه کشی تقویت کنیم ؟
    می توانید تا تغییر در رژیم غذایی و یک برنامه منظم پرنده ها را تقویت نمایید. برای قناری استفاده از ویتامین E ، مغز بادام و فلفل دلمه توصیه می شود.
نظرات کاربران
  • یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ at ۲۲:۴۱
    Permalink

    سلام ببخشید من خیلی فوری چنتا سوال راجب قناریام باید بپرسم کی میتونین جواب بدین؟؟؟

    Reply
    • پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ at ۱۷:۲۱
      Permalink

      سلام
      اطلاعات پایه در رابطه با قناری در بخش وبلاگ دی کیو شاپ موجود می باشد/
      دی کیو شاپ

  • چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ at ۱۵:۳۳
    Permalink

    سلام
    لطفا طریقه جوجه کشی قناری با دستگاه رو بفرمایید

    Reply
    • دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ at ۰۸:۵۹
      Permalink

      سلام
      جهت تکثیر قناری مانند بلدرچین میتوانید دما و رطوبت را تنظیم نمایید .

      دی کیو شاپ

  • چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۰ at ۱۶:۵۳
    Permalink

    سلام=معمولا جوجه قناری چند روزه به دنیا می آیند؟

    Reply
    • پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰ at ۱۶:۱۰
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      مدت زمان جوجه کشی قناری ۱۴-۱۷ روز می باشد که معمولا بصورت طبیعی هچ می شوند و همچنین می توانید با دستگاه جوجه کشی داتیکس-۵ که بصورت هوشمند و چرخش ۱۸۰ درجه ای دارد ، جوجه کشی نمایید.

  • یکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ at ۱۱:۵۶
    Permalink

    با سلام بعد از ناموفق بودن در جوجه کشی چ باید کرد قناری ها جدا باشند ی اینکه….

    Reply
    • سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ at ۱۲:۱۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      تغذیه مطلوب و عدم استرس موارد مهم برای نطفه داری می باشد که باید در نظر بگیرید.

  • چهارشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۲:۴۷
    Permalink

    بنده یک جفت قناری دارند که ۲۰ روز است جوجه های آنها از تخم بیرون آمده آمد ولی والدین حالا شروع به جفت گیری کرده‌اند حالا باید لانه برای آنها بگذارم یا خیر برای جوجه ها مشکلی پیش نمی آید

    Reply
    • یکشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۲:۴۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      اگر بعد از دوره کلاچ باشه احتمال بارورسازی وجود داره و باید لانه مخصوص مجزا در نظر بگیرید.

  • دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ at ۲۳:۳۸
    Permalink

    سلام ببخشید من تازه قناری هامو جفت کردم ولی اومدم به اشتباه پر هایه حسی پس قناری رو چیدم ولی اینم بگم جفتگیری قناری هامو دیدم الان میخوام بدونم تخم قناری ها نطفه دار است یا نه

    Reply
    • پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۸:۴۷
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      برای دقت بالای نطفه داری باید حداقل ۱ روز داخل دستگاه جوجه کشی برود تا بتونید کندلینگ نمایید.

  • جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ at ۲۱:۱۵
    Permalink

    سلام حدود ۱۷
    روزه تخم قناری جوجه نشده ولی ماده روشون خوابیده چه کنم

    Reply
    • چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۲:۰۱
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      تخم ها بدون نطفه و یا ضعیف بودند ، مناسب جوجه کشی نیستند.

  • چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ at ۰۱:۰۷
    Permalink

    سلام ودورد
    مدت ۱۸روز هست که قناری روی تخمها نشسته ولی خبری از سر باز کردن تخمها نیست

    Reply
    • چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۶:۰۴
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      باید به آرامی تخم ها را سوراخ نمایید اگر جوجه زنده بود باید کمک به جوجه درآوری کنید.

  • پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ at ۲۰:۵۸
    Permalink

    سلام
    قناری هام تخم گذاشتن ولی هیچ کدوم جوجه نشد،میخوام بدونم که الان باید از هم دیگه جداشون کنم ؟؟(اگه جداشون کنم کی باید دوباره جفت شون کنم)؟

    Reply
    • چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۱:۴۷
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      باید ویتامین AD3E برای تقویت نر و اسپرم سازی بدهید.

  • سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۰:۳۲
    Permalink

    قناری نر تخم ها را میخوره میشه قناری نر را جدا کنم .تخم اولی توسط نر خورده شد الان سه تا تخم داره .لطفا راهنمایی کنید متسگرم

    Reply
    • چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۱:۳۵
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      قناری نر جدا کنید تخم ها بدون نطفه می شود. کمی نمک به تغذیه اضافه کنید.

  • سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ at ۱۰:۳۵
    Permalink

    سلام جوجه قناری من از تخم در اومده باید جابه جا بشم منزل رو ایا میتونم جابه جا کنم قناری به جوجه بعد جابه جای رسیدیگی میکند

    Reply
    • چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ at ۱۷:۴۱
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      جوجه قناری نیاز به رسیدگی و غذا دادن دارد.

  • دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ at ۲۰:۱۸
    Permalink

    سلام وقت بخیر
    من یه قناری نر و ماده گرفتم پرتقالی حدودا سه ماهه به گفته فروشنده از وقتی آوردم انداختم تو یه قفس ولی الان نر صبح تا شب سعی میکنه با ماده جفت بشه بدون اینکه بخونه پرهاشو باز می‌کنه خیلی اذیت کرد ماده رو الان جداشون کردم قفساشونو ممنون میشم راهنمایی کنید

    Reply
    • سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ at ۱۷:۲۹
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      فصل بهار ، فصل جفتگیری پرنده هاست و این یک امر طبیعیست. اگر با نوکش بدن قناری ماده را زخم کرده با اسپری OTC بر روی محل بزنید.

  • پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ at ۰۷:۲۵
    Permalink

    سلام وقتتون بخیر تورو خدا راهنماییم کنید دارم دق میکنم ماده قناریم تخم دومو گذاشته بعد رفتم ابشونو پرکنم دیدم حالت فلجی گرفته هی داره دست و پا میزنند چکار کنم

    Reply
    • پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ at ۱۷:۵۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      در زمان تخمگذاری باید پرنده تقویت بشه ، در این مرحله غیر از گذروندن زندگی طبیعی، تخمگذاری هم دارد که باید از مکمل و مواد معدنی استفاده نمایید/.

  • پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ at ۱۹:۵۴
    Permalink

    سلام وقت بخیر من ماده روز سوم سومین تخمش را گذاشته روز چهارم نذاشته است حالا برادرم قفسشونو جابجا کره است می خواستم بدونم روی تخم ها ماده میشینه ؟

    Reply
    • چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ at ۰۹:۵۹
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      اگر بصورت متداوم از روز اول تخم ها را بر نداشتید و استرسی نداشت، احتمال کرچ شدن و نشستن وجود دارد.

  • جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ at ۱۶:۴۰
    Permalink

    سلام من قناریم ۶ تا تخم گذاشت یدونش نطفه داشت باید چیکار کنم

    Reply
    • شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ at ۱۱:۲۷
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      برای نطفه داری ، ویتامین AD3E در آب حل نمایید.

  • شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ at ۲۳:۳۷
    Permalink

    سلام خسته نباشی ببخشی وقتی قناری جوجه داره جابه جا بشن آیا به جوجه ها دون میده یا ن

    Reply
    • یکشنبه ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ at ۰۹:۳۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      احتمال استرس و عدم پذیرش وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *