تشخیص جنسیت بلدرچین

تشخیص جنسیت بلدرچین
4.2/5 - (10 امتیاز)

در پرورش بلدرچین و هر نوع پرنده ای، دانستن جنسیت طیور و نسبت آنها در گله اهمیت دارد. چرا که در بسیاری از پرندگان (خصوصا بلدرچین) تعیین کننده بخش هایی از جیره غذایی است. مثلا برای افزایش بازده تخم گذرای باید جنس ماده از دان های با کیفیت و در کل رژیم غذایی مقوی بهره مند شود. همین طور وجود کلسیم کافی در جیره غذایی بلدرچین های ماده برای با کیفیت بودن پوسته نیز تخم الزامی است. در ضمن از نظر جفت گیری نیز باید برای مدیریت بهتر جنسیت پرندگان گله را بدانید. از این رو در این مقاله سعی شده تا تشخیص جنسیت و سن بلدرچین را به بهترین شکل برای شما توضیح دهیم، تا با استفاده از آنها خودتان بتوانید پرندگان را از این نظر شناسایی کنید.

تشخیص سن بلدرچین

اگر می‌خواهید سن بلدرچین را تشخیص دهید باید به پرهای آن توجه کنید. مانند تمامی طیور، بلدرچین نیز دارای دو نوع پر به نام های شاه پر و پر اولیه است. با گذشت زمان پر های اولیه رشد کرده و جایگزین شاه پرها می‌شوند. پرنده هایی که پرهای اولیه‌شان دارای نوک سفید هستند هنوز به بلوغ نرسیده و آماده جفت گیری نمی‌باشند. در مقابل بلدرچین هایی که پرهایشان کامل رشد کرده و فاقد نوک های رنگی هستند، بالغ و آماده جفت گیری می‌باشند. برای تشخیص دقیق سن بلدرچین نیاز به تجربه زیادی بوده و تنها با دیدن چند آموزش و خواندن مقاله نمی‌توان به فرد ماهری در این زمینه تبدیل شد.

تشخیص سن بلدرچین

راه های تشخیص جنسیت بلدرچین

تشخیص جنسیت با پرز های سینه

این روش تشخیص در بلدرچین های ژاپنی ایرانی و ایتالیایی آسان است. اگر پرهای قسمت سینه جاندار را بررسی کنید، متوجه رنگ روشن تر آنها در جنس ماده خواهید شد. در جنس ماده پرها به رنگ قهوه ای روشن با خال سیاه هستند. در حالی که جنس نر دارای پرهای سینه قهوه ای تیره با خال های قرمز رنگ است.

به کمک غده کلاهک

روش اول در برخی از نژادها جوابگو نیست، چرا که شباهت بسیار زیادی در رنگ پرهای سینه نر و ماده وجود دارد. در این روش باید بسیار با احتیاط عمل کنید چرا که پاهای این پرنده بسیار آسیب پذیر و ظریف هستند.

پرنده را برعکس کنید اگر دیدید در قسمت نزدیک به دم برآمدگی غده مانندی هست ان پرنده نر بوده و در غیر اینصورت پرنده، ماده است. اگر این غده را با دست فشار دهید ماده ای سفید رنگ از آن خارج می‌شود. از این روش تنها می‌توانید در فصل های بهار و تابستان استفاده کنید.

روش تشخیص جنسیت بلدرچین

اگر در صورت نبود برآمدگی باز هم با فشار دادن آن قسمت مایع سفید رنگ بیرون زد، به احتمال زیاد آن پرنده ماده بوده و مایع سفید رنگ اسپرمی است که از جفت گیری باقی مانده است. در ضمن فراموش نکنید که این روش تنها در بلدرچین های بالغ جواب می‌دهد.

تشخیص جنس پرنده با بررسی رفتار

این روش در فصل جفتگیری به خوبی جواب می‌دهد. بلدرچین های نر شخصیتی خشن تر و پرخاشگر دارند در حالی که جنس ماده بسیار آرام است. اگر جنس های نر در یک قفس کنار هم قرار بگیرند به جدال پرداخته و آسیب شدیدی به هم می‌زنند.

صدا نیز فاکتوری مهم در فهمیدن جنس بلدرچین ها و دیگر طیور می‌باشد. پرنده های نر، جنس ماده را زیاد صدا می‌زنند، البته جنس ماده نیز برای ارتباط با جوجه هایش از خودش صداهایی تولید می‌کند. در فصل جفتگیری بلدرچین های نر صدایی غرغر برای جذب ماده از خود در می‌آورند.

تشخیص جنسیت با کمک پر ها

این روش هم در اکثر نژاد ها جوابگو است، اما باید موارد دیگر نیز برای تایید تست شوند. پرندگان ماده در فصل جفت گیری دچار ریزش پرهای خود در قسمت پشت سر می‌شوند. در این فصل جنس نر نیز پرهای پر پشت تر با رنگ های روشن تری دارد. در حالی که در جنس ماده دارای پرهایی ساده تر و کمرنگ تر هستند. دقت کنید که ریزش پر می‌تواند در اثر بیماری ها نیز اتفاق بیفتد. ناگفته نماند که جنس نر دارای بال های منحنی یک پله و یک دست می‌باشد. در حالی که بال های بلدرچین های ماده به شکل منحنی دو پله ای است.

نظرات کاربران
  • شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ at ۱۰:۱۱
    Permalink

    آیا میدانستید کانیبالیسم وقتی اتفاق میوفته ک بلدرچین نر یا ماده با یه بلدرچین دیگه جفت باشه و اونو ازش جدا کنیم صدا کنه و جواب نده یا با بلدرچین های دیگه تو قفس جدا بزاریم بقیه رو میزنه؟🗿🗿🗿🗿

    Reply
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *