راه اندازی سالن و سوله مرغداری

سالن مرغداری
4.4/5 - (26 امتیاز)

پرورش مرغ را می‌توان یکی از کسب و کار های پر طرفدار و البته سودآور دانست. افراد علاقه مند می‌توانند با کسب اطلاعات در مورد این پرنده و یادگیری روش های گوناگون جوجه کشی آن به درآمد های خوبی دست پیدا کنند. اما تمام ماجرا این نیست و پرورش دهنده حتما باید توانایی راه اندازی یک سالن مرغداری مطمئن، مجهز و مناسب را داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا به نکات و موارد مهمی در زمینه تولید و ساخت و مدیریت سوله مرغداری اشاره کرده و آنها را توضیح دهیم.

ساخت سالن مرغداری

اگر قصد ساخت و راه اندازی سالن مرغداری را دارید می‌توانید آن را با مصالحی همچون بلوک های سیمانی، ایرانیت، ورق های فلزی، آلومینیوم، آجر و یا چوب هم بسازید. اما قبل از اینکه اقدام به ساخت سالن کنید، باید به مواردی مانند شرایط آب و هوایی منطقه، روش پرورش، روش کسب درآمد از حیوان، نوع مصالح به کار رفته، مدل و طراحی سازه به همراه بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید، توجه کنید.

فراموش نکنید که هر هزینه ای برای ساخت کنار گذاشته باشید، باید سعی کنید بهترین مکان و سالن را بسازید. زیرا داشتن یک محل پرورشی با کیفیت تاثیر مستقیمی در سوددهی شما دارد. همچنین این کار بازدهی شغلی شما را نیز افزایش می‌دهد.

ابعاد سالن مرغداری

از نکات مهمی که باید در طراحی محل پرورشی مرغ ها به آن دقت کنید، ابعاد و اندازه آن است. با محاسبه دقیق و درست می‌توانید به خوبی سبب تهویه هوای سالن شوید. این موضوع می‌تواند در رعایت بهداشت و سلامت پرنده نیز اثر گذار باشد.

همانطور که گفته شد طول و عرض سالن پرورش مرغ بسیار اهمیت دارد. ابعاد استاندارد یک سوله پرورشی می‌تواند به صورت ۱۲ متر عرض و ۱۰۰ متر طول باشد. اما اگر به دنبال اندازه بهتر و ایجاد فضای راحت تری هستید می‌توانید ۱۵۰ متر طول و ۱۸ متر عرض برای سالن خود در نظر بگیرید.

اما بعد از محاسبه و انتخاب طول و عرض سالن، باید ارتفاع آن را نیز مشخص کنید. معمول ترین ارتفاعی که برای این سازه ها در نظر می‌گیرند، ۲.۵ تا ۳ متر می‌باشد.

سوله مرغداری

کف سوله مرغداری

در هنگام ساخت اینگونه محل ها باید به تمامی نکات توجه کنید. یکی از این نکات نظافت و پاکیزگی سالن است. کف این مکان باید طوری ساخته و طراحی شود که به راحتی امکان ضدعفونی و تمیز کردن آن وجود داشته باشد تا آلودگی و بیماری ها در محیط وجود نداشته باشند.

برای ساخت کف سوله معمولا از دو روش کف توری و کف معمولی استفاده می‌کنند. کف توری به این صورت است که حدود یک متر بالاتر از زمین را به وسیله تور های سیمی یا پرده های چوبی می‌پوشانند. این کار سبب می‌شود تا مرغ ها روی فضولاتشان قرار نگرفته و آلودگی در محیط انتشار نیابد. این روش بسیار بهداشتی و استاندارد می‌باشد. ناگفته نماند که این روش هزینه زیادی داشته و با بودجه کم بهتر است، به سراغش نروید.

اما کف های معمولی با موادی مانند چوب، آجر و سیمان ساخته می‌شوند. این روش نسبت به کف توری کم هزینه تر است. در این روش با استفاده از شن ریزی و کوبیدن آن، ایجاد لایه بتنی و قیرگونی روی آن و در انتها لایه ریزی سیمان، می‌توان زمین را به خوبی عایق بندی کرد. این عایق بندی به این جهت صورت می‌گیرد که کف سالن خشک و مانع از شیوع آلودگی ها و میکروب ها شود.

ساخت دیوار سوله

همانطور که به کف و ابعاد سالن دقت کردید باید دیوارها را هم طوری بسازید که به درستی عایق بندی شده و مانع از ورود رطوبت و باران به داخل شود. معمولا این دیوار ها را با بلوک های سیمانی توخالی، ورق های آلومینیومی، نئوپان و تورهای سیمی می‌سازند.

سوله مرغداری گوشتی

جوجه مرغ های گوشتی بسیار حساس بوده و باید در شرایط بسیار مناسبی پرورش یابند. وزن جوجه ها معمولا در ۴۰ روز اول، به ۵۰ برابر وزن اولیه شان می‌رسد. همچنین کل مدت نگهداری آن ها ۱۰۰۰ ساعت می‌باشد که باید با دقت و حساسیت خاصی طی شود.

ساخت دانخوری سالن مرغداری

همانطور که گفته شد برای به دنیا آمدن و پرورش این جوجه ها حتما باید شرایط مناسبی در نظر گرفته شود، که با استفاده از تاکتیک ها و روش های خاص مراقبتی می‌توان خطرات احتمالی را کاهش داد تا جوجه را به خوبی رشد کنند.

برای اینکه بتوانید مدیریت سالن مرغداری گوشتی را به درستی انجام دهید باید سیستم های کنترل هوا، نورپردازی، کنترل رطوبت و دیگر تجهیزات مورد نیاز را به صورت استاندارد تهیه کرده و یا آنها را در بهترین وضعیت ممکن قرار دهید تا جوجه ها در شرایط مناسبی نگهداری شوند.

ویژگی های سالن مرغداری

در ادامه مواردی را نام می‌بریم که برای سلامت و رشد جوجه ها بسیار مهم بوده و باید از ویژگی اساسی سالن ها باشند.

  • برای رشد جوجه ها باید سعی کنید دانخوری و آبخوری ها را به درستی در تعداد و جاهای مناسبی تعبیه کنید.
  • برای اینکه از مرغ ها در سالن به درستی نگهداری کنید، باید از تجهیزاتی که می‌توانند موجب تهویه و گردش هوا در سالن شوند مانند بخاری، کولر، هواکش و ورودی و خروجی های هوا استفاده کنید.
  • علاوه بر این که عایق بودن دیوار های بسیار اهمیت دارد. توجه داشته باشید که دیوار و سقف باید محکم و بدون هیچگونه شکافی ساخته شوند.
  • دیوار و کف سوله مرغداری گوشتی باید طوری ساخته شوند که به راحتی امکان نظافت و ضدعفونی آنها وجود داشته باشد.
  • نورپردازی سازه را به خوبی انجام داده و از لامپ ها و تجهیزات مورد نیاز بهره ببرید. همچنین سعی کنید تا سیم کشی ها طوری انجام شود که از لحاظ ایمنی مشکلی نداشته باشند.
  • در هر ۱۸ متر مربع از سالن، یک لامپ ۱۰۰ تمیز و در ارتفاع ۲.۴ متری وجود داشته باشد. اگر لامپ ها تمیز نباشند و یا ارتفاع بیشتر باشد، باید تعداد لامپ ها را زیاد کنید.
  • اگر سالن دارای شرایط ایده آلی بوده و نکات بهداشتی در آن رعایت شده باشند، می‌توان در هر متر مربع از سالن، حدود ۱۵ جوجه پرورش داد.
  • تا ۴ هفتگی جوجه ها، برای ۱۰۰ جوجه باید فضای لازم دانخوری ۳.۶ متری، و پس از آن، دانخوری های ۶ متری در نظر گرفت(لازم به ذکر است که اگر دانخوری از نوع ناودانی بود، به دلیل دو طرفه بودن دانخوری می‌توان تعداد را به نیمه رساند).
  • تا سن ۴ هفتگی جوجه ها، آبخوری ۱۰۰ سانتی متر و پس از آن ۱۲۵ سانتی متر باید در نظر گرفته شود (به ازای هر ۱۰۰ جوجه). برای محاسبه‌ی تعداد آبخوری ها می‌توانید عدد مربوطه را به محیط آبخوری تقسیم کنید.
  • سالن باید سیستم لوله کشی آب داشته باشد. این لوله ها باید متناسب با شرایط هوا ساخته شوند تا در تابستان گرم نشوند و در زمستان یخ نزنند.

راه اندازی سالن پرورش مرغ

انواع سوله های مرغداری

بعد از اینکه دوره جوجه کشی تمام شد، جوجه ها را باید به سالن منتقل کرد. این سالن ها در دو دسته باز و بسته ساخته می‌شوند. بیشتر مرغداری هایی که در دنیا هستند، از سالن های باز استفاده می‌کنند که سازه ها به دو نوع پنجره دار و پرده دار تقسیم می‌شوند. البته در حین ساخت هر کدام از آنها، باید به خنک سازی سالن مرغداری نیز توجه شود.

سالن نگهداری پنجره دار

این گونه سازه ها برای تهویه از هواکش استفاده می‌کنند. همچنین آنها دارای پنجره هایی روی دیوار ها هستند که سبب رسیدن نور طبیعی خورشید به داخل می‌شود.

سالن نگهداری مرغ پرده دار

از این سالن ها در محیط های گرمسیر و منطقه هایی که آب و هوا آنها شرجی می‌باشد استفاده می‌شود. در این سازه ها دیوار ها بین یک دوم تا دو سومشان باز می‌باشد. محل ساخت این مکان ها باید در مسیر باد باشد تا جریان هوا سبب خنک شدن آنها شود.

فراموش نکنید که در این سازه ها سقف را با تجهیزات یا توری به خوبی می‌پوشانند تا از خروج طیور و همچنین ورود حیوانات دیگر به داخل جلوگیری کنند. در فصول سرد نیز از چادر های برزنتی یا پلاستیکی استفاده می‌کنند.

سوله های بسته مرغداری

در این گونه سالن ها تمامی شرایط را با سیستم ها کنترل می‌کنند. برای تامین روشنایی از لامپ و نور های مصنوعی و برای خنک سازی نیز از خنک کننده های تبخیری استفاده می‌کنند. در نهایت به یاد داشته باشید که عمر مفید یک سالن مرغداری، نهایت ۱۵ سال است. پس بعد از این مدت باید نسبت به بازسازی آن مجدد اقدام کنید.

آب و برق مورد نیاز برای احداث جایگاه طیور

برای واحدهای مرغداری تامین کردن آب مناسب بسیار مهم است. همچنین در این مورد باید به مقدار و کیفیت آب هم توجه داشته باشید. به آب برای شستشو، خنک کردن سالن و مصرف کردن کارگرها نیاز داریم. همچنین آب باید از کیفیت خوبی برخوردار بوده و فاقد گل و لای، میکروب های بیماری زا و مواد سمی و سخت باشد. وجود داشتن سرب، جیوه و مس هم موجب مسمومیت می‌شوند. در واحدهای پرورش طیور تعدادی از وسیله هایی وجود دارد که مورد استفاده می باشند و همچنین برای تامین روشنایی به برق نیاز دارند پس لازم است که برق ارزان و مطمئنی برای واحد فراهم کنید.

نظرات کاربران
  • شنبه ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ at ۱۴:۲۳
    Permalink

    باتشکر از توضیحات تخصصی شما

    Reply
    • شنبه ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ at ۱۶:۱۴
      Permalink

      سلام
      خوشحالیم که مطالب سایت دی کیو شاپ مورد رضایت شما می باشد.

      دی کیو شاپ

  • چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۸ at ۱۰:۳۰
    Permalink

    ممنون استفاده بردیم

    Reply
    • یکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ at ۱۱:۳۱
      Permalink

      سلام
      خواهش میکنم / باعث افتخار دی کیو شاپ می باشد که مطالب سایت را انتخاب فرمودید/

      دی کیو شاپ

  • چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ at ۱۶:۰۵
    Permalink

    سلام
    در پرورش مرغ گوشتی از چه نژادی استفاده کنیم که مناسب ایران باشد ،تو فروشش هم چگونه بازار پیدا کنیم یا با کشتارگاه ها مرتبط بشویم؟
    ممنون

    Reply
    • چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ at ۱۷:۲۱
      Permalink

      سلام
      جوجه های نژاد راس و هوبارد و.. مناسب آب و هوای ایران می باشد. برای خرید نیز می توانید از داروخانه های دامپزشکی و یا مراکز فروش نهاده های دامی جویا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *