کاهش وزن تخم نطفه دار

کاهش وزن تخم نطفه دار
5/5 - (4 امتیاز)

در جوجه کشی، نکات بسیاری درباره تخم های نطفه دار وجود دارند که با رعایت آنها می‌توانید جوجه کشی موفق تری داشته باشید. یکی از این نکات و موارد، وزن کردن تخم نطفه دار قبل از شروع جوجه کشی است. این کار می‌تواند موجب افزایش راندمان جوجه آوری در پایان دوره هچ شود. کاهش وزن تخم نطفه دار را می‌توان تا حدی به روند متابولیسمی درون آن نسبت داده و طبیعی به حساب آورد. اما علت این کاهش وزن چیست ؟ در ادامه این مقاله دلایل کاهش وزن تخم نطفه دار را بررسی خواهیم کرد.

به یاد داشته باشید که با وزن کردن تخم نطفه دار، می‌توانید میزان رطوبت مورد نیاز برای جوجه کشی نیز به دست آورید. برای وزن گیری تخم ها و همچنین انجام کارهایی مانند تنظیم رطوبت باید بر اساس مراحل زیر پیش بروید.

اندازه گیری وزن تخم نطفه دار

برای اندازه گیری وزن تخم ها می‌توانید از یک شانه خانی استفاده کرده و آن را روی ترازو قرار دهید. پس از اینکه وزن شانه را به دست آوردید. تخم های نطفه دار را داخل شانه گذاشته و مجدد شانه را روی ترازو بگذارید. حالا وزن نشان داده شده توسط ترازو را از وزن شانه خالی که به دست آورده بودید کم کنید. با این روش وزن حدودی تخم ها را محاسبه کرده‌اید.

اندازه گیری وزن تخم نطفه دار

وزن کردن بعد از ۱۰ روز

بعد از اینکه از شروع دوره جوجه کشی ۷ تا ۱۰ روز گذشت ، مجدد باید بعد از نطفه سنجی تخم ها را وزن کنید. دقت داشته باشید که وزن تخم ها باید حدود ۷ تا ۹ درصد کاهش داشته باشد. اگر این مقدار، کمتر از اعداد گفته شده باشد به معنی رطوبت بالا و در حالت برعکس، به معنی رطوبت پایین دستگاه می‌باشد. در نتیجه باید سریعا نسبت به تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی اقدام کنید.

وزن کردن در زمان انتقال به هچ

بعد از پایان یافتن دوره ستر و قبل از انتقال تخم ها به دوره هچ، باید مجدد آنها را به همان روشی که قبل تر توضیح دادیم، وزن کنید. فراموش نکنید که مقدار طبیعی کاهش وزن تخم ها نیز باید چیزی حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد باشد.

علت کاهش وزن تخم نطفه دار

رشد جنین درون تخم و دیگر تغییرات متابولیسمی با تبخیر آب همراه بوده و این کاهش وزن را می‌توان در دستگاه جوجه کشی مشاهده کرد. این کاهش وزن در انکوباسیون طبیعی توسط پرندگان نیز رخ می‌دهد. اما امری مهم به حساب آمده و شما باید روند کاهشی جرم تخم را روی نمودار رسم کرده تا با توزین منظم و دوره ای تخم ها، از روند سلامت آنها با خبر شوید.

علت کاهش وزن تخم نطفه دار

توجه داشته باشید که میزان استاندارد و طبیعی کاهش وزن تخم نطفه دار، از زمان شروع انکوباسیون تا نوک زدن جوجه به پوسته ۱۳ تا ۱۶ درصد است. در ضمن سرعت کاهش وزن در ابتدا و انتهای دوره یکسان نبوده و در انتها سرعت بیشتری خواهد داشت. همچنین ثبت اطلاعات مربوط به وزن از این رو توصیه می‌شود که امکان مقایسه داده های شما با استاندارد های تعریف شده فراهم و امکان اجرای برخی اقدامات در صورت مغایرت داشتن با اطلاعات وجود دارد.

یکی از دلایل عمده کاهش وزن را می‌توان کمبود رطوبت در دستگاه جوجه کشی به شمار آورد. برای افزایش رطوبت می‌توانید از یک سیستم خودکار رطوبت ساز استفاده کرده و یا یک ظرف آب را درون دستگاه قرار دهید. البته که روش اول بسیار دقیق تر خواهد بود. در صورت کم شدن رطوبت درون تخم، اتاقک هوایی درون آن بزرگتر شده و به یک سمت دیواره هدایت می‌شود. بنابراین از همان سمت امکان خروج رطوبت بیشتری وجود خواهد داشت. برای همین برخی آن سمت تخم را با چسب سفید غیر سمی می‌پوشانند.

در صورتی که وزن تخم ها به اندازه استاندارد کم نشود، مرگ و یا مشکلات جسمی فراوان از نتایج محتمل برای جوجه خواهند بود. ناگفته نماند که برای رطوبت گیری از تخم، می‌توان از ژل سیلیکا بهره ببرید که رطوبت را به خود جذب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *