بهترین گونه پرندگان برای پروش در مناطق سردسیر

بهترین گونه های پرورشی مناطق سردسیر
5/5 - (5 امتیاز)

با توجه به گسترش روز افزون کسب و کارهای مرتبط با جوجه کشی و پرورش پرندگان در نقاط مختلف کشور، استان های سردسیر نیز امروزه به این صنعت ورود کرده اند. انتخاب بهترین پرندگان مناسب پرورش در مناطق سردسیر اولین گام برای شروع کار در این مناطق است.

نکته مهم این است که چه نژاد ها و گونه هایی از پرندگان مناسب آب و هوای سرد هستند و می توانند در این شرایط دوام بیاورند.

پرندگان مناسب پرورش در مناطق سردسیر

بطور کلی پرندگانی که جنب و جوش کمتری دارند و برای نگهداری از آنها نیاز به فضای وسیع وجود ندارد، برای پرورش و نگهداری در این مناطق گزینه بهتری هستند.

در بین پرندگان مختلف که دارای نژادهای متنوعی هستند، تنها برخی از گونه ها قادر به رشد و زندگی در شرایط سردسیری هستند. اما در برخی از انواع پرندگان، می توان کلیه نژادها را تنها با فراهم نمودن شرایط مساعد نظیر گرمایش مناسب و عایق بندی، بخوبی پرورش داد.

نکات پرورش مرغ در مناطق سرد

نژادهای مختلف مرغ در آب و هوای سرد

بعنوان مثال تقریبا تمامی گونه های مرغ را می توان در شرایط آب و هوای سرد پرورش داد که البته کمی مشکل است. مرغ و طیوری که دارای پرهای ریز کرکی شکل هستند، به دلیل عایق بودن پرهای آنها که بطور طبیعی بدن آنها را گرم نگه می دارد، همچنین پرندگانی که توده بدنی بزرگی دارند. گونه های مناسبتری هستند.

البته نکته حائذ اهمیت در پرورش نژادهای مقام در فصول سرد و مناطق سرد سیری آن است که ممکن است در تمام طول سال اقدام به تخم گذاری ننمایند. بهترین نژاد های مرغ که برای پرورش در مناطق سردسیری سازگار می شوند عبارتند از: نژاد های شانتکلر، ویاندوتها و براهما

شترمرغ و مناطق سرد

شترمرغ ها پرندگانی هستند که اغلب در مناطق گرمسیری و کویری یافت می شوند. اما با این وجود به دلیل قدرت سازگاری و مقاومت بدنی بالایی که این پرنده دارد، همچنین سیستم ایمنی قوی شترمرغ ها، می توان آنها را در مناطق سردسیر نیز پرورش داد.

شترمرغ ها حتی در زمان بارش برف نیز براحتی حرکت می کنند و با مشکل خاصی برای راه رفتن نیز مواجه نمی گردند. نژاد شترمرغ سفید و شترمرغ گردن قرمز جزو متداول ترین گونه های مقاوم به سرما هستند.

تنها نکته مهم تنظیم گرما و دمای استاندارد برای جوجه کشی و نگهداری از جوجه های آن است. زیرا جوجه شترمرغ حساسیت بیشتری به سرما دارد و برای جلوگیری از تلف شدن باید از دستگاه های گرمایشی مناسب در محل نگهداری آنها استفاده نمود.

با توجه به کمیاب بودن این پرنده در شهرها و کشورهای سرد، پرورش شترمرغ در شرایط سردسیر و برفی، از تجارت های پر سود به شمار می رود.

شترمرغ در مناطق سردسیر

کبک و اقلیم های سرد

کبک ها پرندگان همه چیز خواری هستند که برخی گونه های آن مانند کبک تبتی در مناطق کوهستانی زندگی می کنند. این پرندگان به آب و هوای سرد عادت دارند و برای پرورش آنها در سالن های مخصوص پرورش در مناطق سردسیر مشکل خاصی وجود ندارد. تنها با قرار دادن چند هیتر در محل سالن می توان تاثیر هوای سرد بر روند رشد و پرورش این پرنده را به حداقل ممکن رساند.

تولید مثل کبک ها از اواخر فروردین ماه شروع می شود اما بسته به منطقه جغرافیایی به خصوص در اقلیم های سرد تا اواخر تیر و اوایل مرداد نیز ادامه دارد.

کبک در مناطق سردسیری

بوقلمون در هوای سرد

بوقلمون ها با توجه به نوع پوشش بدنی و پر های خود نسبت به سرما مقاوم هستند. این پرندگان قدرت تحمل سرما حتی تا دمای ۵ درجه سانتی گراد را دارا می باشند، بدون اینکه با مشکل خاصی مواجه شوند. البته دماهای کمتر از این میزان سلامت این پرندگان را تهدید می کند.

نژاد های محلی بوقلمون تاب آوری بیشتری نسبت به نژاد های تجاری و صنعتی در شرایط سرد را درار می باشند. برای پرورش و نگهداری پرنده های محلی به ندرت نیاز به سیستم گرمایشی برای لانه ها احساس می شود.

اما به طور کلی لازم است محل نگهداری بوقلمون ها در مناطق سردسیر به خوبی عایق بندی شود و لانه این پرنده فاقد درز یا سوراخ باشد. همچنین بهتر است کف سالن نیز کاملا عایق بندی گردد تا احتمال بیمار شدن پرندگان به حداقل ممکن برسد.

بوقلمون ها در فصل زمستان و یا مناطقی با اقلیم سرد به غذای بیشتری برای گرم نگه داشتن خود نیازمند هستند. همچنین لازم است رژیم غذایی این پرندگان در سرما غنی از پروتئین باشد. این امر به ساخته شدن پرهای جدید و بیشتر در بدن پرنده و محافظت از سرما کمک شایانی می کند.

بهترین منبع غذایی بوقلمون ها در اماکن سردسیر شامل دانه های غلات مانند گندم، برنج، جو و …، برگ های سبز مانند شبدر، یونجه و …، سبوس گندم، کنجاله های آفتابگردان، سویا و … همچنین پسماند غذاهای سالم می باشد.

نگهداری بوقلمون در سرما

نگهداری غاز در سرما

یکی از پرندگانی که مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما دارند، غاز ها هستند. این پرندگان بخوبی در اقلیم های سرد جغرافیایی مانند شهر های ارومیه، تبریز، اردبیل و سایر شهرهای استان های شمال غربی کشور، قابل پرورش و تکثیر هستند.

در بین گونه های مختلف غاز ها نیز، نژاد پیلگریم تحمل بالاتری نسبت به آب و هوای سرد دارد. زیرا پوست این پرندگان بسیار ضخیم و دارای لایه های زیرین چربی است که از آنها در برابر سرما محیط محافظت می کند. نژاد های غاز امبدن و تولوز نیز مقاومت بسیار بالای در دماهای نزدیک به صفر دارند و حتی بدون سرپناه نیز در این دماها دوام می آورند.

این نژاد مناسب پرورش در شهرستان های سردسیری مانند تبریز، اردبیل، پارس آباد، ماکو، جلفا، چالدران و… می باشد. برای خرید دستگاه جوجه کشی در اردبیل می توانید به این بخش از سایت دی کیوشاپ مراجعه کنید.

گونه های غاز مناسب پرورش در مناطق سردسیر

بهترین گونه ها برای پرورش در مناطق سردسیر ، جمع بندی :

برخی از گونه های پرندگان به دلیل شرایط بدنی خاص مانند داشتن پرهای کرکی منسجم، پوست ضخیم و توده بدنی حجیم و پر از چربی، نسبت به سرما مقاوم تر هستند. انتخاب این پرندگان برای پرورش در شهرستان های سردسیر، کم هزینه تر و دارای راندمان بالاتر و در نتیجه پر سود تر می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انتخاب گونه ها و پرندگان مناسب پرورش در مناطق سردسیر. همچنین راه اندازی سالن های پرورش، با کارشناسان دی کیوشاپ در تماس باشید.

سوالات متداول
  • آیا امکان پرورش غاز در مناطق سردی مانند آذربایجان وجود دارد؟
    پرورش اکثر گونه های غاز به دلیل مقاومت بالای این پرنده نسبت به سرما، در شهرستان های آذربایجان امکان پذیر است و تنها با فراهم نمودن سرپناه مناسب، تهویه مطبوع می توان بدون مشکل به تکثیر این پرندگان پرداخت. بهتر است در فصل تخم گذاری در بهار و تابستان از تغذیه سالم و مقوی به میزان کافی برای بالابردن مقدار تخم گذاری غازها استفاده شود.
  • برای پرورش شترمرغ در مناطق سردسیر چه موانعی وجود دارد؟
    با توجه به اینکه علیرغم زیستگاه اصلی شترمرغ ها که مناطق گرم و کویری است. این پرنده با قدرت بدنی و سیستم ایمنی بالا به راحتی با مناطق سردسیر حتی با دمای زیر صفر درجه نیز سازگار می شود. پرورش این پرنده در این گونه مناطق یک تجارت پر سود محسوب می شود. اما مهمترین نکته در تکثیر این پرندگان آن است که بر خلاف پرنده های بالغ، جوجه های شترمرغ به سرما حساسیت بیشتری دارند. حتما لازم است در زمان جوجه کشی و رشد جوجه ها، سالن های مجهز به هیتر و سیستم گرمایش و رطوبت استاندارد در دسترس داشته باشید.
نظرات کاربران
  • شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ at ۰۷:۲۰
    Permalink

    سلام وقت بخیر خسته نباشید
    بنده برنامه دارم ۵۰۰ قطعه مرغ تخمگذار بومی خریداری کنم بنظر شما بهترین نژاد برای اینکار کدوم هست و نیمچه چند ماهه باید خرید؟
    و اگر اطلاع دارید کدوم شرکت ها برای تهیه معتبر هستند
    پیشاپیش از راهنمایی و کمکتون متشکرم

    Reply
    • شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ at ۱۷:۴۹
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      مرغ مرندی در میان نِژادهای مختلف بومی از تخمگذاری خوبی برخورد است و سالی ۱۲۰-۱۵۰ عدد تخم میگذارد. ضمنا از گوشتواری خوبی نیز برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *