پرورش بوقلمون آمریکایی

پرورش بوقلمون آمریکایی
4.5/5 - (20 امتیاز)

در نیمکره شمالی قاره آمریکا پرورش بوقلمون برنز آمریکایی از دیگر نژاد ها رونق بیشتری داشته و هم به هدف تخم گذاری و هم گوشتی پرورش داده می‌شود.  این نوع بوقلمون که اصالتا آمریکایی نیز هست، دو گونه مختلف اما بسیار شبیه به هم دارد. بوقلمون برنز سینه سفید و برنز معمولی که از نوع اول که وزن بیشتری دارد برای تولید گوشت استفاده می‌شود. پرورش بوقلمون آمریکایی در صورت که اصولی انجام شود می‌تواند مانند دیگر نژاد های بوقلمون که در کشورمان نیز پرورش داده می‌شوند پر سود باشد.

پرورش گوشتی و تخمگذار

در کل باید بدانید که این نژاد از بوقلمون بیشتر به خاطر مصارف گوشتی پرورش داده می‌شود و میزان تخمگذاری آن نسبت به میزان گوشتی که تولید می‌کند کمتر است. بوقلمون های آمریکایی پس از ۶ تا ۷ ماه وزنی بین ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم خواهند داشت. این پرنده در ماه هفتم از نظر جنسی به بلوغ رسیده و جنس ماده آن بدون توجه به حضور جنس نر اقدام به تخم گذاری می‌کند که این تخم ها بدون نطفه خواهند بود. در نتیجه اگر قصد جوجه کشی بوقلمون و یا به دست آوردن تخم های نطفه دار را دارید، باید از بوقلمون های نر در محیط پرورش و نگهداری ماده ها استفاده کنید.

شرایط مناسب پرورش بوقلمون برنز

مکان مناسب برای اینکار باید دارای آب و برق و گاز و فضای کافی برای بوقلمون ها باشد. همچنین اگر اطراف مکان مورد نظر زمین زراعی و مرتعی نیز وجود دارد، می‌توانید آنها را روزی چند ساعت رها کرده تا از دانه های موجود در خاک تغذیه کنند. رها کردن طیور در این زمین ها در کاهش هزینه های شما تاثیرگذار است.

پرورش بوقلمون برنز

سالنی که برای پرورش بوقلمون برنز آمریکایی حتما باید به سیستم های گرمایشی و سرمایشی مجهز باشد. همچنین تهویه سالن پرورش بوقلمون نیز بسیار مهم بوده و باید برای سالم سازی هوا و تهیه هوای تازه از سیستم های مناسب و اصولی استفاده کنید. برای سرمایش نیز می‌توانید از کولر آبی و برای تامین گرمایش از بخاری نفتی یا گازی استفاده کنید.

برای شروع پرورش می‌توانید تخم نطفه دار را در دستگاه جوجه کشی بوقلمون قرار دهید تا به جوجه تبدیل شوند و یا جوجه های چند روزه را خریداری و بزرگ کنید. البته در هر صورت برای تخم هایی که طیور در آینده می‌گذارند، نیاز به دستگاه با کیفیت دارید.

برای تغذیه جوجه ها می‌توانید در کنار برخی دانه ها و سبزی ها ( شوید + تخم مرغ آبپز ) از استارتر نیز استفاده کنید که به صورت پودری در بازار موجود است و تمام پروتئین های لازم در رشد پرنده را شامل می‌شود. همچنین آبخوری و دانخوری را برای جوجه ها و پرنده های بالغ به میزان کافی تهیه کنید. همچنین برای ۲۰ عدد جوجه یک روزه تا یک ماهه نیز ۱ دانخوری و ۱ آبخوری مناسب می‌باشد.

بهتر است بدانید که برای ۱۰ جوجه ۱ تا ۳ ماهه یک آبخوری و یک دانخوری کافی است. در واقع هرچه جوجه ها بزرگتر می‌شوند باید تعداد آبخوری و دانخوری ها را نیز بالاتر ببرید و سعی کنید جنس آنها از پلاستیک های ضد باکتری و بدون لبه های تیز باشد.

بوقلمون برنز آمریکایی

راه اندازی مکان پرورش بوقلمون برنزی

از آن جا که می‌خواهید پرورش بوقلمون آمریکایی را برای تولید گوشت شروع کنید باید اینکار را در سالنی با استانداردهای بالا انجام دهید تا احتمال شیوع بیماری را به حداقل برسانید. در ابتدا باید تمام دیوار ها و کف را با سیمان و گچ بپوشانید تا از ورود جانوران موذی مانند موش جلوگیری کنید. پس از سیمان کردن کف سالن، باید آن را با پوشال و خاک اره بپوشانید تا از زخم شدن پای جاندار جلوگیری کنید.

همچنین اگر از این مواد برای پوشاندن کف سالن پرورش استفاده نکنید، جمع شدن فضولات سبب لیز شدن سالن شده و حتی موجب رشد باکتری ها و میکروب نیز می‌شود. در نهایت طیور به دلیل کثیفی و آلودگی بیمار شده و راندمان پرورش نیز کاهش می‌یابد. اما به کارگیری خاک اره و پوشال نرم و از این قبیل مواد، می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و همچنین تمیز کردن سالن را نیز آسان تر می‌کند.

حتما باید برای سالن سیستم های تهویه مناسب نصب کنید تا آمونیاک حاصل از فضولات طیور به بیرون هدایت شود. این آمونیاک در صورت ماندن در فضا، خود عامل مهم بیماری از جمله CRD، برونشیت و … به شمار می‌رود. همچنین فراموش نکتید که دو فاکتور دما و رطوبت را باید مطابق با نیاز پرنده در هنگام رشد تنظیم کنید. پیشنهاد می‌کنیم در مناطق خشک از رطوبت سازهای التراسونیک و یا می‌توانید برای کاهش هزینه ها از مه پاش ها و یا پد تبخیری برای این کار استفاده کنید. برای سنجش دمای سالن نیز کافی است از یک دماسنج بهره بگیرید. برای بوقلمون آمریکایی دمای بین ۲۵ تا ۲۹ درجه سانتی گراد و رطوبت ۵۰ تا ۶۰ درصد مناسب است.

جوجه بوقلمون امریکایی

نکات مهم در خرید جوجه بوقلمون برنز آمریکایی

  • حتما به صورت حضوری خرید کنید تا شرایط جوجه ها را از نزدیک بررسی کنید، لذا در خرید جوجه بوقلمون بشدت وسواس بخرج دهید. جوجه بوقلمون ها در یک ماهگی بشدت ضعیف بوده و دچار استرس بالا و نهایتا تلفات می‌شوند.
  • حتما محیط پرورشی را بررسی کنید و از تمیز بودن سالن و استاندارد بودن تجهیزات پرورشی اطمینان حاصل کنید. سالن پرورش نباید بوی نامطبوع داشته باشد چرا که بوی بد و کثیف بودن کف سالن بدون شک سبب شیوع بیماری در پرندگان خواهد شد. ضمنا سالن پرورش ۷۲ ساعت قبل از ورود جوجه ها باید کاملا ضدعفونی شود تا عاری از هرگونه میکروارگانیسمی باشد.
  • در خرید جوجه ها دقت کنید، آنها حتما باید سرحال بوده و گوشه گیر نباشند. چرا که گوشه گیری و کسالت و عدم میل به غذا خوردن نشانه بیماری در اکثر پرندگان است.
  • سعی کنید از پرورش دهندگان خرید خود را انجام دهید که جوجه ها را واکسن زده و با این نژاد آشنایی کامل دارند.

تغذیه بوقلمون برنزی

همانطور که گفته شد این نژاد در ۶ ماه به بلوغ می‌رسند. همچنین روزانه به طور متوسط حدود ۹۰ گرم دان می‌خورند و با هر ۳ کیلوگرم دان نزدیک به ۲ کیلو به وزنشان اضافه می‌شود. جنس نر بوقلمون آمریکایی تا ۲۰ کیلو و ماده ها تا ۱۵ کیلوگرم وزن می‌گیرند. در طول روز می‌توانید آن ها را در فضای باز و مرتع رها کنید تا در هزینه های تغذیه ای صرفه جویی کرده باشید. دقت داشته باشید که این کار سبب می‌شود هواخوری و همچنین تقویت بدن بوقلمون های برنز می‌شود. در شب نیز می‌توانید از کنسانتره برای تغذیه شان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *