پرورش بلدرچین مینیاتوری

پرورش بلدرچین مینیاتوری
5/5 - (3 امتیاز)

پرورش بلدرچین مینیاتوری با در نظر گرفتن دو جنبه زینتی و تولید تخم و گوشت این پرنده انجام می شود. این نژاد تحت عنوان بلدرچین آسیایی یا چینی نیز شناخته می شود که به آن king quail می گویند. پرورش این نژاد نیز مانند سایر روش های کسب درآمد از بلدرچین، بسیار پر سود و پر طرفدار می باشد.

بلدرچین مینیاتوری با عناوین بلدرچین سینه آبی و یا آبی آسیایی نیز نامیده می شوند که اقلیم اصلی آنها جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه است. این پرنده دارای ۱۰ گونه مختلف است و نوع نر و ماده آن تفاوت های ظاهری اساسی دارندکه به سادگی قابل تشخیص از هم هستند.

بدین شکل که پرنده نر دارای رنگ های آبی در ناحیه سینه و گردن است که در جنس ماده وجود ندارد. همچنین این تنوع رنگی در پرنده نر به رنگهایی مانند نقره ای، سیاه، سفید و … نیز می تواند وجود داشته باشد.

پرورش بلدرچین مینیاتوری آبی

نکات پرورش بلدرچین مینیاتوری

پرورش بلدرچین آسیایی امروزه در مناطق بسیاری از کشور انجام می شود. بنابراین تخم نطفه دار این پرنده را براحتی می توانید تهیه کنید. اگر قصد پرورش این نژاد را دارید، برای تولید جوجه یک روزه نیز با خرید دستگاه جوجه کشی مناسب می توانید خودتان اقدام به جوجه کشی و سپس پرورش آن نمائید.

همچنین بلدرچین های مینیاتوری در سنین مختلف جوجه یکروزه، نیمچه و بالغ توسط پرورش دهندگان به فروش می رسند. برای تهیه آنها می توانید به اداره جهاد کشاورزی منطفه خود نیز مراجعه کنید تا لیستی از پرورش دهندگان استان را تهیه کنید. هزینه خرید و پرورش این پرنده نسبتا کم و بسیار مقرون به صرفه است.

نژاد مینیاتوری قابلیت سازگاری آسان با محیط و شرایط اقلیمی ایران را دارند و پس از آن نیز در برابر سرما و گرما و بیماری های مختلف بسیار مقاوم هستند. اما در نظر داشته باشید برای پرورش این پرنده تجهیزات گرمایشی و تهویه لازم را تدارک ببینید و از دارو ها و واکسن های لازم استفاده کنید تا راندمان پرورش این پرنده و سود حاصل از آن به بهترین شکل باشد.

پرورش در خانه

با توجه به اینکه این پرنده جزو انواع زینتی نیز محسوب می گردد، نگهداری از آن در خانه می تواند لذت بخش باشد. البته برای پرورش بلدرچین مینیاتوری در خانه توجه داشته باشید این پرنده قابل نگهداری در قفس نیست و لازم است اتاق یا فضای جداگانه ای به آن اختصاص دهید.

برای اینکار می توانید چند پرنده مولد بخرید و ضمن فراهم نمودن فضای مناسب اقدام به جوجه کشی و پرورش آن کنید. برای جوجه کشی خانگی نیز می توانید از دستگاه های جوجه کشی کوچک استفاده نمائید تا پرنده های سالم و شاداب تری داشته باشید.

تخم گذاری و تکثیر بلدرچین مینیاتوری

به منظور نگهداری از بلدرچین ها در خانه یک جعبه برای لانه سازی آنها در نظر بگیرید و کف آن را با کاه پر کنید. این جعبه می تواند از جنس پلاستیک و یا مقوا نیز باشد. برای ورودی آن نیز بهتر است یک سوراخ در دیواره جعبه تعبیه کنید.

پرندگان ماده در شرایط فوق نیز تا ۵ تخم می گذارند و تخم ها ممکن است بطور پراکنده در قسمت های مختلف جعبه قرار داده شوند. هر یک از پرندگان نر یا ماده نیز به نوبت روی تخم ها می خوابند.

تخمگذاری و تکثیر بلدرچین آبی آسیایی

این نژاد در ۴۲ الی ۵۰ روزگی بالغ می شود و اقدام به تخم گذاری می نماید. تخمگذاری این پرندگان مختص فصل خاصی نمی باشد و اگر شرایط بخوبی مهیا باشد، بلدرچین های در تمام طول سال تخم گذاری خواهند کرد.

اوج دوره مذکور از ۷۰ روزگی سن این پرنده است و در صورتیکه پرنده ماده کرچ شود، در هر مرتبه حدود ۵ تا ۱۳ عدد تخم می گذارد. اگر تخم های پرنده را از داخل لانه بردارید، می توانید این تعداد را تا سالانه بیش از ۱۰۰ تخم افزایش دهید.

راهکار افزایش تخمگذاری بلدرچین مینیاتوری

  • استفاده از کلیسم به میزان کنترل شده در تغذیه
  • حساسیت در تنظیم رطوبت و دمای محیط پرورش
  • تغذیه مفید و سالم
  • توجه به نظافت و ضد عفونی کامل سالن پرورش
  • استفاده از تهویه مناسب و کافی
  • فراهم نمودن محیطی آرام بدون استرس محیطی برای پرنده

همچنین به دلیل حساس و دشوار بودن کرچ نمودن این پرنده نیز در نظر داشته باشید هرگز در محیط لانه و شرایط محیطی تغییری ایجاد نکنید. زیرا منجر به برخاستن پرنده از روی تخم ها می شود و دیگر بر روی آنها نخواهد خوابید.

نگهداری بلدرچین مینیاتوری

نکات کلیدی

  • پرورش بلدرچین آبی آسیایی گاها سخت و پر هزینه است و به اختصاص زمان زیادی نیاز دارد.
  • نگهداری از این پرنده نیازمند فضای زیاد اختصاصی است بنابراین نمی توان آن را در آپارتمان پرورش داد.
  • انتخاب فصل مناسب مانند بهار و تابستان اهمیت بالایی دارد زیرا این پرنده در این فصول شروع به جفتگیری و لانه سازی می کند.
  • با توجه به اینکه بلدرچین های نر نمی توانند در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند، نمی توانید تعدادی از آنها را یک جا نگه دارید.
  • هر پرنده بالغ به حداقل ۳۰ سانتی متر مربع فضا نیاز دارد که اگر مهیا نباشد به دلیل استرس قادر به تخم گذاری و کرچ شدن نمی باشد.
  • این پرندگان برای تخم گذاری و تولید مثل نیازمند مکانی آرام و به دور از سر و صدا و مزاحمت سایر حیوانات می باشند.
  • در پرورش نژآد مینیاتوری لازم است نور از بالا به سمت قفس یا سالن نگهداری آنها تابیده شود.
  • بمنظور افزایش تولید مثل، لازم است نور کافی به مدت ۱۳ تا ۱۶ ساعت در روز باید تأمین شود.

کسب درآمد و صرفه اقتصادی

با در نظر گرفتن قیمت پایین تر تخم های نطفه دار این پرنده نسبت به جوجه ها، چنانچه اقدام به جوجه کشی بلدرچین و فروش پرندگان بالغ نمائید می توانید از سود خوبی بهره مند گردید.

همچنین پرورش و فروش بلدرچین چینی با هدف فروش بعنوان پرنده زینتی با توجه به پر طرفدار بودن آن صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به پرنده گوشتی و تخمگذار خواهد داشت.

 

سوالات متداول
  • کدام نژادهای بلدرچین کرچ می شوند؟
    برخی بلدرچین های وحشی در طبیعت کرچ می شوند اما انواع اهلی مانند نژادهای معمولی، مینیاتوری، ژاپنی و ... کرچ نمی شوند و یا به سختی می توان آنها را کرچ کرد.
  • تغذیه مناسب بلدرچین مینیاتوری چه مواردی است؟
    برای این پرنده می توان انواع دانه ها و مواد مغذی از جمله گندم را بعنوان تغذیه اصلی در نظر گرفت. اما این موارد به تنهایی کافی نیستند و جیره پرندگانی که تخمگذار و یا گوشتی هستند متفاوت است. در نظر داشته باشید جوجه های این نژاد نباید در هفته اول زندگی خود پودر گندم مصرف کنند.
  • بیماری های شایع نژاد آسیایی بلدرچین چیست؟
    این نژاد مانند سایر انواع این پرنده مستعد ابتلا به انگل های خارجی مانند شپشک، بید، کنه و غیره است و به همین دلیل رعایت بهداشت محل پرورش آنها بسیار حائذ اهمیت است. همچنین ضروری است سالن پرورش و سایر تجهیزات وابسته قبل از انتقال پرندگان به داخل محل و در انتهای دوره پرورش نیز بخوبی ضدعفونی گردد.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *