نیاز به آب در طیور

نیاز به آب در پرورش طیور
5/5 - (6 امتیاز)

آب یکی از اجزای بنیادین حیات است. بخش زیادی از سلولهای زنده را آب تشکیل می‌دهد. خوراکی های خشکی که برای طیور تامین می‌شوند، معمولا دارای ۱۰ تا ۱۵% آب هستند. اما پرندگان در مقایسه با غذایی که می‌خورند به مقدار ۲ برابری آن، به آب نیاز دارند. آب در تغذیه طیور نباید حاوی انگل، باکتری، آلودگی و یا مواد شیمیایی باشد و حتما باید آب مصرفی پرندگان تازه و تمیز تامین گردد.

برای برطرف کردن نیاز به آب در طیور و پرندگان، باید این ماده حیات را به صورت آزاد در دسترس آنها قرار دهید. توجه داشته باشید که در دسترس نبودن و محدود کردن آب مصرفی طیور، رشد جوجه ها را کند و آهسته می‌کند. البته باید در آب و هوای خنک و سرد سعی کنید با مدیریت آب در تغذیه پرندگان (بر اساس استاندارد ها)، مصرف آن را کمی محدود کنید.

میزان مصرف آب در طیور برآیندی از میزان دفع و ورود آب به بدن می باشد. به بیان دیگر میزان مصرف آب به نحوی باید تنظیم گردد که ذخیره ثابتی از آب در بدن پرنده وجود داشته باشد. تغییرات اسمولاریته پلاسمای خون توسط هیپوتالاموس به عنوان تنظیم کننده اصلی مصرف آب در بدن تشخیص داده می‌شود و به تناسب آن میزان مصرف آب باید کنترل شود.

اهمیت وجود آب در تغذیه طیور

مطالعات متعددی نشان داده است که مدت زمان مصرف آب طی شبانه روز علاوه بر دمای محیط، وابسته به مدت زمان مصرف خوراک پرنده نیز می‌باشد. برقراری نسبت ثابت مابین میزان مصرف آب و خوراک به هیچ وجه نمی‌تواند صحیح باشد. توجه داشته باشید که اگر پرنده های تخم‌گذار به مدت یکی دو روز به آب دسترسی نداشته باشند، تخم گذاری را متوقف می‌کنند. این اتفاق می‌تواند به ضرر پرورش دهنده باشد. همچنین مصرف آب، تاثیر مستقیمی در رشد و پرورش جوجه های گوشتی دارد.

تاثیر آب در رشد پرنده

در چنین حالتی، برای برگشت به شرایط قبل و ایده آل به ۲ تا ۳ هفته زمان نیاز است. آب مصرفی طیور را در ظرفی بریزید که عمق مناسب و خوبی داشته و پرنده به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. پرندگان با مصرف آب سعی می‌کنند دمای بدنشان را تنظیم کرده و از تنش گرمایی و له له زدن جلوگیری کنند.

جوجه های تازه متولد شده، باید همزمان با دریافت غذا، به آب نیز دسترسی داشته باشند. آبخوری هایی که در سالن پرورش قرار می‌دهید نباید با یکدیگر زیاد فاصله داشته باشند تا پرنده ها مجبور به جا به جایی زیاد برای نوشیدن آب شوند. معمولا فاصله بین آبخوری ها برای جوجه های گوشتی حدود ۲ متر و برای پرنده های بالغ نیز حدود ۴ متر بوده و نباید این فاصله ها بیشتر شود.

می‌توانید برای جلوگیری از هدر رفت آب، از آبخوری های نیپل استفاده کنید. در اینصورت باید به دقت، مصرف را مدیریت کنید تا پرنده ها بتوانند به راحتی آب مورد نیازشان را مصرف کنند. دقت داشته باشید که هنگام استفاده از چنین سیستمی باید لوله ها را در مقابل چشمان جوجه ها و برای طیور بالغ، نیز بالاتر از سطح چشمانشان قرار دهید.

تاثیر آب و هوا در مصرف آب پرندگان

فراموش نکنید که نیاز به آب در پرندگان در طی ماه های گرم و شرایط محیطی با حرارت بالا، افزایش پیدا می‌کند. معمولا در این شرایط، جوجه ها و طیور سعی می‌کنند تا به بخش هایی که هوای خنک تری دارند، مانند مکان هایی که باد می‌وزد یا نزدیک پنکه ها بروند. بنابراین سعی کنید ظرف های آب را در این مناطق نیز قرار دهید. زیرا امکان اینکه پرنده برای نوشیدن آب به قسمت گرم برنگردد، زیاد است.

در مکان هایی که دمای بالاتری از ۲۵ درجه سانتی گراد دارند، طیور سعی می‌کنند با تبخیر آب بدن، باز کردن بال ها و باز کردن دهان خود را خنک کنند. این کار ها سبب از دست دادن آب بدن نیز می‌شود. بهتر است در چنین شرایطی برای تامین نیاز به آب طیور، آب خنک تری را به آنها بدهید.

آب در تغذیه طیور

نیاز به آب در تغذیه طیور

مهمترین شاخص کمبود آب در طیور ( دهیدراسیون ) ، افزایش اسمولاریته مایعات خارج سلولی است که منجر به افزایش مصرف آب می‌شود. از طرفی ترشح هورمون آرژنین وازوتوسین، سبب افزایش باز جذب آب در کلیه ها گشته و متعاقب آن اسمولاریته ادرار افزایش می یابد. از محرکهای تنظیم کننده آب بدن، کاهش حجم خون است که توسط کلیه تشخیص داده شده و منجر به ترشح هورمون رنین می‌گردد.

این هورمون با پروتئین پلاسما ترکیب شده و آنژیوتنسین ۱۱ را تشکیل می‌دهد که به نوبه خود منجر به حفظ آب بدن و تحریک حس نوشیدن می‌شود. البته ساز و کارهای دیگری نیز در تنظیم آب بدن دخیل می‌باشند.

سوالات متداول
  • چرا مقدار آب در پرورش طیور مهم است؟
    مصرف آب به عنوان یک منبع اصلی در پرورش طیور بشمار می‌رود که پرندگان بدون آب بخصوص در فصل گرم سال دچار تلفات می‌شوند. طیور بدلیل نداشتن غده تعریق و گرمای هوا دچار عطش و له له زدن می‌شوند که این امر باعث بالا رفتن دمای بدن می‌گردد. این عطش را می‌توان از طریق مصرف آب جبران کرد.
  • در دسترس نبودن مقدار کافی آب برای جوجه ها، سبب چه اتفاقی می‌شود؟
    مصرف آب برای پرندگان بسیار مهم بوده و اگر آب لازم در اختیار پرنده قرار نگیرد، بدلیل درصد پروتئین و نمک جیره و گرمای هوا و بالا رفتن دمای بدن، می‌تواند منجر به مرگ و تلف شدن آن گردد.
  • مرغ و جوجه ها چه مدت بدون آب زنده می‌مانند؟
    آب به عنوان ماده مغذی اصلی در پرورش پرنده ها شناخته می‌شود. عاملی که برای زنده ماندن طیور بدون دسترسی داشتن به آب مهم است، نوع فرمول جیره غذایی می‌باشد. یعنی درصد بالای نمک و پروتئین در جیره وجود داشته باشد. همچنین گرمای هوا هم می‌تواند در بی آبی دخیل باشد.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *