مزاج گوشت ها

مزاج گوشت
4.2/5 - (140 امتیاز)

مزاج گوشت ها برای انسان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است، برای هر فرد تفاوت دارد و باید مزاج شناسی انجام گیرد. طبع گوشت ها به دو دسته سرد و گرم تقسیم میشوند. اگر جزو دسته گیاهخواران نیستید و حاضر به خوردن انواع گوشت هستید باید درباره طبع آن اطلاعاتی داشته باشید. گوشت حیوانات سرشار از انواع پروتئین ها و ویتامین ها و مواد معدنی و آلی که هر یک از آنها دارای ویژگی خاصی هستند.

گوشت در سبد غذایی ما جایگاه ویژه ای دارد. تعداد مواد خوراکی مفید کم نیست ولی در این میان گوشت نقش مهمی در سلامت ما ایفا میکند(البته اگر روی اصول مصرف شود) و حذف آن میتواند آسیبهایی به بدن ما برساند.

مزاج گوشت حیوانات

تمام گوشت ها دارای ویژگی هایی به نام گرمی و تری هستند، به گوشت هایی که دارای کمترین گرمی و تری هستند به اصطلاح سرد میگویند. حیواناتی که پرتحرک تر، چاق تر و جوانترند دارای گوشت گرمتری هستند. از این نکته هم نباید غافل شد که رنگ گوشت هم میتواند نشان دهنده طبع آن باشد؛ یعنی هرجه تیره تر باشد طبع گرمتری دارد. از میان حیواناتی که دارای گوشتی با طبع گرم هستند میتوان به بز، گوسفند، شترمرغ، شتر، کبک، بلدرچین و میگو اشاره کرد.

مزاج گوشت پرندگان

خونی که از خوردن گوشت پرندگان با طبع گرم به وجود می آید، رقیق تر و فضولات کمتری دارا میباشد و گوشت پرندگان آبی و باتلاقی و گوشت های غلیظ غذائیت بیشتری دارندو برای کارگران و زحمت کشان و ورزش کاران مفیدتر و برای افراد ضعیف و کم کار، گوشت لطیف و کم قوت مناسب تر است.

همانطور که قبل تر هم توضیح دادیم گوشت پرندگان و سایر حیوانات برای سلامتی بسیار مفید میباشد، زیرا منبع کامل پروتئین و کلیه اسیدهای آمینه ضروری است. غذاهای پروتئینی گیاهی نمیتوانند کاملاً تمام اسید آمینه ضروری را برای بدن فراهم کنند. بنابراین، باید از گوشت حیوانات مصرف کنیم. برخی از منابع شناخته شده گوشت عبارتند از مرغ، گوشت گوساله، گوشت گاو، گوشت گوشفند و غیره (نقش گوشت مرغ در یک رژیم متعادل برای حفظ سلامتی بسیار مهم است).

طبع گوشت اردک

اردک از گرمترین انواع پرندگان اهلی بوده و دارای غذائیت زیاد میباشد. گوشت اردک سنگین و نفاخ، باعث افزایش قوای جنسی و مصرف آن چاق کننده است. سنگدان اردک دیر هضم بوده ولی در صورت مصرف و هضم کامل میتواند تقویت کننده معده و احشا می باشد. تخم اردک نسبت به تخم مرغ غلیظ تر و دیرهضم تر بوده غذائیت آن ضعیف تر است. بهترین روش مصرف توصیه شده شکم پر کردن با پیاز و روغن زیتون و ادویه جات مصلح آن است.

نوع مزاج: گرم و خشک
بهتر است با کرفس، پونه، نخود، شوید، تره، دارچین و سکنجبین استفاده شود و با سرکه پخته شود.

مزاج گوشت شتر مرغ

دارای گوشتی با هضم سنگین میباشد. هرچه پرنده دارای جثه و اندازه بزرگتری باشد گوشت آن هم سنگینتر یا به اصطلاح دیر هضمتر است.

نوع مزاج: گرم و خشک
بهتر است با سرکه مصرف شود.

مزاج گوشت مرغ و گوشت قرمز

طبع گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون غنی از پروتئین است، منبع ویتامین B بوده و برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید است.به تقویت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن کمک کرده و چربی پایینی دارد.

نوع مزاج: گرم و تر
بهتر است با گشنیز و سماق استفاده شود.

مزاج گوشت بلدرچین

بلدرچین هم مانند کبک دارای گوشتی با طبع گرم و خشک است و بهتر است به جای روش کبابی کردن گوشت با روغن پخته شود. به تندرستی و نرمی پوست کمک میکند. باعث افزایش قوای جنسی در بانوان میشود. گوشت بلدرچین اگر زیاد مصرف شود میتوان باعث ایجاد سر درد شود.

تخم بلدرچین هم دارای خواص بسیاری میباشد که خواندن درباره آن خالی از لطف نیست.

نوع مزاج: گرم و خشک
بهتر است با روغن کنجد و زیتون، روغن بادام و آب انار مصرف شود.

مزاج گوشت کبک

کبک گوشت لطیفی دارد و طبع آن گرم و خشک است. از ویژگی های گوشت کبک میتوان به: ارزش غذایی بالا، تولید خون زیاد، تقویت قلب و افزایش قوای جنسی اشاره کرد. فراموش نکنید که می‌تواند باعث چاقی شود و بدلیل طبع خشکی که دارد میتواند یبوست ایجاد کند.

ما به طور مفصل در مورد ویژگی های گوشت کبک برای شما توضیح داده ایم.

نوع مزاج: گرم و خشک
بهتر است با سکنجبین خورده شود.

طبع تخم مرغ

نوع مزاج: زرده گرم و سفیده سرد است.
توصیه میشود همراه نمک و ادویه گرم مصرف شود.

سردی یا گرمی جگر سفید

نوع مزاج: گرم و تر
بهترین روش مصرف استفاده از دارچین و خیساندن در سرکه و سپس کباب نمودن میباشد.

سردی یا گرمی جگر سیاه

نوع مزاج: گرم و تر
بهتر است همراه با نمک، دارچین، گشنیز یا سرکه مصرف شود.

طبع گوشت خروس

نوع مزاج: گرم و خشک
اگر با سرکه، آبغوره و سکنجبین مصرف شود بهتر است.

طبع دل 

نوع مزاج: گرم و خشک
از آویشن، زیره، فلفل و گلپر استفاده کنید سپس در روغن کنجد بخوابانید و کباب کنید.

طبع زبان

نوع مزاج: گرم و تر
بهتر است طبخ آن با سرکه و یا گشنیز خشک، زیره و مرزه همراه باشد.

مزاج سیرابی

نوع مزاج: سرد و خشک
از گلپر، سرکه، مرزه، زنجبیل و دارچین استفاده کنید.

مزاج گوشت شتر

اگر بدنبال استفاده از گوشت شتر هستید بهتر است گوشت شتر جوان را انتخاب کنید زیرا دارای مزاج بهتری می باشد.

نوع مزاج: گرم و خشک
هنگام پخت و پز از نمک و شوید، فلفل، سرکه و زیره استفاده کنید.

طبع گوشت غاز

نوع مزاج: گرم و خشک
همراه آب انار، زیره، دارچین، فلفل و زنجبیل مصرف شود.

مزاج گوشت بز

کسانی که دارای مزاج پرحرارت هستند اما تحرک کمی دارند و ورزش نمیکنند گوشت بز بسیار مناسب است.و البته خوردن گوشت بز در فصل تابستان بهتر است.

نوع مزاج: سرد و خشک

از نمک، فلفل، پیاز، دارچین، زیره، بادام و خرما استفاده کنید.

سردی یا گرمی پاچه

نوع مزاج: گرم و تر
به همراه گلپر، سرکه، مرزه، زنجبیل و دارچین طبخ شود.

طبع گوشت گوساله 

برخی بر این باورند که گوشت گاو سرد و سودازاست و با مزاج‌شان سازگار نیست، گوشت گاو سنگین است اما مزاج سردی ندارد. همه گوشت‌های قرمز از جمله گوشت گاو و گوساله طبع گرمی دارند اما درجه حرارت آنها متفاوت است. دلیلی که برخی می‌گویند گوشت گاو سرد است این‌ است که گوشت گاو برای هضم انرژی زیادی از بدن و معده دریافت می‌کند و احتمال دارد بدن را کمی دچار سردی کند. کسانی که فعالیت بدنی زیاد و معده قوی دارند می‌توانند از همه انواع گوشت استفاده کنند و برعکس افرادی که گوارش ضعیفی دارند بهتر است از از خوردن زیاد گوشت گاو خودداری کنند و از گوشت‌های با هضم راحت‌تر مثل گوشت مرغ و ماهی استفاده کنند زیرا باعث سختی طحال ، واریس و سرطان میشود.

نوع مزاج: گرم و خشک
همراه با دارچین، فلفل، زنجبیل، پیاز، سکنجبین، گلپر، سیر و زیره مصرف کنید.

مزاج و طبع گوشت گاو

مزاج گوشت گوساله

نوع مزاج: گرم و تر
همراه گشنیز، سماق و مرزه مصرف کنید.

طبع گوشت گوسفند

گوشت گوسفند بهترین گوشت برای مزاج انسان است و بهتر از آن گوشت بره‌ای میباشد که کمتر از ۶ماه سن دارد. دقت کنید قسمت سردست یا راسته از ناحیه ران بهتر است. دستگاه گوارش را اذیت نمیکند زیرا به راحتی هضم میشود.

نوع مزاج: گرم و تر
یهتر است از گشنیز، سماق و مرزه استفاده کنید.

مزاج گوشت گنجشک

گوشت بسیار خشکی دارد و دارای غذاییت کمی میباشد،همچنین موجب افزایش میل جنسی میشود. افرادی با مزاج گرم حتما همراه یا بعد از مصرف از خنکی جات استفتده کنند. مصرف این گوشت خیلی به نفع افراد سرد مزاج است، مخصوصا اگر مصرف آن رابا زرده تخم مرغ یا روغن زیتون همراه کنند.

نوع مزاج: گرم و خشک
همراه با آب انار، آبغوره، دارچین و هل مصرف شود.

سردی یا گرمی قلوه

نوع مزاج: سرد و خشک
با روغن زیتون کباب کرده و از نمک و فلفل و دارچین استفاده کنید.

سردی یا گرمی مغز

نوع مزاج: گرم و تر
بهتر است از نمک، آویشن، دارچین و زیره استفاده کنید.

طبع گوشت مرغ محلی

گوشت مرغ محلی دارای خواص بسباری میباشد که از این میان میتوان به: چاق کنندگی بدن، تاثیر در تقویت مغز و معده های مرطوب، تصفیه پوست صورت و صدا مفید اشاره کرد. جگر مرغ چاق کننده میباشد و برای افرادی که از سوء هاضمه رنج میبرند مناسب نیست. اگر بیماری های صفراوی و گرم دارید بهتر است از جوجه خروس به جای جوجه مرغ استفاده کنید زیرا چربی آن کمتر و در بدن به صفرا تبدیل نمی شود.

نوع مزاج: گرم و تر
همراه با سکنجبین و ادویه جات گرم مصرف کنید.

مزاج گوشت ماهی

طبع ماهی ها به آب هایی که در آن زندگی میکنند بستگی دارد به طور مثال ماهی هایی دارای طبع سرد هستند که در آب های شور و اقیانوس زندگی میکنند.از آن سو ماهی هاییمانند قزل آلا که در آب های شیرین زندگی میکنند دارای طبع معتدل تری هستند.

اگر ماهی را روی آتش کباب کنید بهتر از سرخ کردن در روغن است زیرا روغن سرخ کردنی باعث تشنگی شده دفع آن از معده زمان بر است. دقت داشته باشید که آشامیدن بلافاصله آب بعد از خوردن ماهی باعث بیماری های مضمن شده و اگر با شیر و تخم مرغ و گوشت سایر حیوانات خورده شود میتواند بسیار مضر باشد.

نوع مزاج: سرد و تر
با دنبه یا کنجد غذا را پخته و با زنجبیل، آویشن، عسل و ادویه جات گرم مصرف کنید.

مزاج گوشت میگو

برخلاف اکثر آبزیان که دارای گوشتی با طبع سرد هستند، میگو کفی متفاوت است و دارای گوشتی با طبع گرم است. توصیه میشود افرادی که دارای مشکلات سوءهاضمه هستند از خوردن میگو اجتناب کنند زیرا این حیوان دارای گوشتی سنگین یا به اصطلاح دیرهضم است.

نوع مزاج: گرم و تر
از سرکه، نعناع و سکنجبین در طبخ آن استفاده کنید.

در طبخ گوشت به این نکات توجه کنید

گوشت را خام مصرف نکنید و آن را بپزید. دقت داشته باشید که گوشت را درست طبخ کنید زیرا امکان دارد خواص مفیدش را از دست بدهد و در این صورت به ماده ای مضر تبدیل میشود.

تاثیر نمک در طبع گوشت

نمک دارای خواص فراوانی است مانند تثبیت ضربان غیرعادی قلب و تنظیم فشار خون، ولی از مهمترین ویژگی های نمک میتوان به لطافت بخشیدن به     گوشت قبل و یا حین پخت و پز اشاره کرد و البته کیفیت پخت آن را بالا میبرد.

تاثیر نمک بر طبع گوشت

پخت گوشت با آب سرد!

برای تامین نیاز کودکانی که از مصرف گوشت سر باز میزنند میتوانید گوشت را با آب سرد بپزید(اگر گوشت با آب گرم پخته شود ویتامینهایش وارد آب نمیشود)و آب را به خورد کودک دهید یا وارد غذایشان کنید

روش صحیح پخت گوشت!

بلافاصله بعد از قرار دادن گوشت داخل قابلمه درب آن را نگذارید، لازم است بخاری که از گوشت بلند میشود پراکنده شود زیرا این بخار سمی و مضر است.   پس درب قابلمه را کج بگذارید تا به اصطلاح قل بزند سپس درب را بعد از چند دقیقه درست کنید.

سوالات متداول
  • مزاج چیست ؟
    مزاج، کیفیتی است در پزشکی باستانی، که همان‌طور که در ذخیره خوارزمشاهی آمده‌ است، از مخلوط شدن عناصر چهارگانه در بدن پیدا می‌شود و دارای ۹ قسم است. دانش شناخت مزاج، از مباحث مهم و بنیادین در طب اخلاط است (که در اذهان عامه به «گرمی» و «سردی» معروف است). قدما معتقد بودند مزاج‌ها از واکنش متقابل اجزاء عناصر چهارگانه متضاد، بوجود می‌آیند.
  • گوشت های گرم مزاج چه گوشت هایی هستند؟
    کبک، بلدرچین،گنجشک، آهو، شتر مرغ، خروس، اردک، غاز، گوسفند و بره از گوشت های گرم مزاج هستند.
  • گوشت های سرد مزاج چه گوشت هایی هستند؟
    سیرابی، کله پاچه، جگر سفید ، انواع ماهی و آبزیان از گوشت های سرد مزاج هستند ، البته میگو در مقایسه با سایر آبزیان گوشت گرم تری دارد.
نظرات کاربران
  • Pingback:جوجه کشی غاز

  • چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ at ۰۰:۴۹
    Permalink

    همه ی مزاج ها را اشتباه نوشتید گوشت گاو و گوساله را که همه میدونن سرده پاچه هم سرده

    Reply
    • چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ at ۱۸:۰۰
      Permalink

      سلام جناب ؛
      نظر شما برای ما محترم می باشد، ولی گوشت گاو در دسته گوشت های سنگین است اما مزاج سردی ندارد. همه گوشت‌های قرمز از جمله گوشت گاو و گوساله طبع گرمی دارند اما درجه حرارت آنها متفاوت می باشد.

      دی کیو شاپ

  • یکشنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۸ at ۰۷:۱۴
    Permalink

    سلام
    بیشتر تحقیق کنید هر چقدر هم که حرارتش متفاوت باشه طب سنتی از قدیم گوشت گاو را سرد میدونه حالا اگه شما میفرمایید نیست خوب نیست دیگه

    Reply
    • یکشنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۸ at ۰۹:۰۶
      Permalink

      سلام دوست عزیز؛
      نظر شما برای ما بسیار محترم می باشد ، طبق نظز کارشناسان گوشت گاو سنگین است اما طبع سردی ندارد. همه گوشت‌های قرمز از جمله گوشت گاو و گوساله مزاج گرمی دارند اما درجه حرارت آنها متفاوت است. دلیلی که برخی می‌گویند گوشت گاو سرد است بخاطر این می باشد که گوشت گاو برای هضم انرژی و آنزیم زیادی از بدن و معده دریافت می‌کند و احتمال دارد بدن را کمی دچار سردی کند. برای افرادی که دارای گوارش ضعیفی می باشد زیاد توصیه نمی شود.

      دی کیو شاپ

  • یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ at ۱۸:۵۹
    Permalink

    سلام خدمت دوستان عزیز گوشت گاو از قدیم سرد بوده

    Reply
    • سه شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ at ۱۵:۴۱
      Permalink

      سلام دوست عزیز؛
      نظر شما برای ما بسیار محترم می باشد ، طبق نظز کارشناسان گوشت گاو سنگین است اما طبع سردی ندارد. همه گوشت‌های قرمز از جمله گوشت گاو و گوساله مزاج گرمی دارند اما درجه حرارت آنها متفاوت است. دلیلی که برخی می‌گویند گوشت گاو سرد است بخاطر این می باشد که گوشت گاو برای هضم انرژی و آنزیم زیادی از بدن و معده دریافت می‌کند و احتمال دارد بدن را کمی دچار سردی کند. برای افرادی که دارای گوارش ضعیفی می باشد زیاد توصیه نمی شود.

      دی کیو شاپ

  • پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ at ۰۲:۴۸
    Permalink

    سلام واقعا الان که فکر میکنم میفهمم حرف شما درسته.هیچ زمان به این نکته جالبی که شما فرمودید توجه نکردم که گوشت گاو به خاطر دیر هضم شدن باعث سردی معده میشه

    Reply
  • پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ at ۰۲:۴۹
    Permalink

    سلام واقعا الان که فکر میکنم میفهمم حرف شما درسته.هیچ زمان به این نکته جالبی که شما فرمودید توجه نکردم که گوشت گاو به خاطر دیر هضم شدن باعث سردی معده میشه

    Reply
    • پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ at ۱۰:۵۱
      Permalink

      سلام
      طبق نظر کارشناسان گوشت گاو سنگین است . دیر هضم است و برای و برای افرادی که دارای گوارش ضعیفی می باشد زیاد توصیه نمی شود.

      دی کیو شاپ

  • چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ at ۲۱:۲۴
    Permalink

    باسلام بهترین درمان برای سرماخوردگی های شدیدابگوشت گنجشک بسیار مفید است چون طبع گنجشک بسیارگرم است ارادتمند شما دزفولی

    Reply
    • شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ at ۱۷:۲۲
      Permalink

      سلام
      تشکر بابت راهنمایی جنابعالی؛
      لطفا منبع مشخصی را معرفی نمایید..

  • یکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ at ۱۳:۵۴
    Permalink

    سلام بنده نقرس دارم چه نوع گوشتی استفاده کنم؟

    Reply
    • یکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۸ at ۱۸:۵۳
      Permalink

      سلام
      گوشت ماهی و بوقلمون مناسب می باشد.

  • سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ at ۱۶:۵۲
    Permalink

    سلام ببخشید من طبعم صفراوی است ازبین گوشتها فقط ماهی بایدبخورم؟؟

    Reply
    • شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ at ۱۰:۵۴
      Permalink

      سلام
      بیشتر گوشت سفید مانند جوجه ، خروس و ماهی مناسب می باشد.

  • چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ at ۱۶:۵۴
    Permalink

    سلام، من معده ی خیلی ضعیفی دارم و هر دفعه که ماهی میخورم احساس سنگینی معده میکنم، خیلی هم دیر هضم میشه و … نباید ماهی مصرف کنم؟

    Reply
    • چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ at ۱۷:۳۴
      Permalink

      سلام
      ماهی بدلیل طبع سرد برای معده و گوارش ضعیف زیاد توصیه نمی شود . شما می توانید ماهی را با مصلح مصرف نمایید.

  • چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ at ۱۶:۵۴
    Permalink

    ممنون از راهنمایی های خوب شما

    Reply
    • شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ at ۱۶:۲۱
      Permalink

      سلام
      تشکر بابت حسن انتخاب شما دوست عزیز

    • پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ at ۱۳:۳۱
      Permalink

      گوشت بوقلمون ب دلیل دارا بودن یک سری از املاح برای کسانی ک مستعد نقرس هستند مضر میباشد

    • شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ at ۰۹:۱۸
      Permalink

      سلام
      تشکر بابت اطلاعات خوب شما؛

  • شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ at ۱۲:۵۴
    Permalink

    سلام دوست عزیز
    ممنون از مطالب خوب و ارزنده شما
    خیلی مختصر ،مفید و کلی بیان فرمودید
    من غلبه بلغم دارم خواهشا یه دستور العمل کلی برای من پیشنهاد دهید
    با تشکر

    Reply
    • دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ at ۱۱:۱۵
      Permalink

      سلام
      باید با پزشک در ارتباط باشید.

  • چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ at ۱۲:۳۳
    Permalink

    الان بدن من کهیر میزنه اینا ک همه طبعشون گرنه من هیچ کدوم و نمیتونم بخورم؟؟؟

    Reply
    • چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ at ۱۷:۵۱
      Permalink

      سلام
      خب باید با برنامه ریزی میشه تغذیه سالم و بالانس شده ای داشت.

  • شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۲۱:۳۹
    Permalink

    سلام من طبعم سرد و خشکه و سودای بدنم بالاست…دکتر بهم گفته غذاهای گرم بخور…غذای گرم مث چی؟

    Reply
    • یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۰۹:۵۸
      Permalink

      سلام برای افراد بلغمی مزاج آبگوشت سنتی با گوشت گوسفند، با دنبه کم و استخوان زیاد، نخود، زرد چوبه زیاد و فلفل سیاه، بدون رب و گوجه فرنگی ، انواع آش ها و سوپ ها، با زرد چوبه، فلفل زیاد و ادویه گرم و خشک ، غذاهای کبابی و سرخ شده خشک ، انواع خورش ها همراه فلفل، زرد چوبه و نمک طبیعی کافی و مرغ محلی و بلدرچین و عسل توصیه می شود.

  • چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۱۷:۳۹
    Permalink

    البته هرکسی هم نمیتونه به خاطر بلغم گرم وخشک زیادمصرف کنه چون ممکنه کبدش داغ باشه یک نسخه ی کلی براهمه شاد جواب نده

    Reply
    • پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۱۰:۰۲
      Permalink

      سلام
      تشکر بابت راهنمایی شما؛

  • پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ at ۱۶:۵۲
    Permalink

    باسلام وادب من حدود دوروز هست که سقط جنین داشتم اما متاسفانه جفت هنوز مونده وبه من توصیه شده که برای این مشکل از گوشتی با طبع گرم استاده کنم اما معدم ضعیفه لطف میفرمایید من رو راهنمایی کنید ممنونم

    Reply
    • شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ at ۱۷:۱۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر / خدا بزرگه نا امید نشوید.
      گوشت هایی مانند : گوشت بلدرچین – گوشت اردک – گوشت کبک – گوشت گوسفند – گوشت خروس و.. که در متن بالا موجود است دارای مزاج گرم می باشد. برای هضم بهتر می توانید بهمراه مصلح استفاده شود. افزودنی هایی به مانند : دارچین ، فلفل ، سرکه ، زنجبیل ، سماق ، مرزه
      موفق باشید

  • جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ at ۰۵:۳۸
    Permalink

    سلام.من زمانی که قبلا گوشت گوسفند مثلا استفاده میکردم دچار دلپیچه شدید وحالت تهوع به مدت دوروز این حالت رو داشتم.
    زمانیکه مرغ میخورم دلپیچه دارم
    وزمانی که سوسیس وکالباس حتی به اندازه
    یه کف دست میخورم دچار دلپیچه شدید واسهال میشم
    الان مصرف گوشت گوسفند مشکلی برام ایجاد نمیکنه ولی مرغ و پروتیین های ذکر شده هچنان مشکل ساز هستن چه گوشتی و همراه باچه ادویه ای استفاده کنم که حالم بد نشه بعداز خوردنش

    Reply
    • شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ at ۱۰:۱۲
      Permalink

      سلام
      خوردن گوشت می تواند با دارا بودن پروتئین بسیار هم خوب باشد اما این بدان معنا نیست که بتواند برای همه افراد کاربرد و برای سوخت و ساز بدن آنها مناسب باشد. و بدلیل توازن آنزیم در هضم مشکل بوجود می آید. گوشت کلا بدلیل دیر هضم بودن در افراد با طبع سرد دچار اختلال درگوارش می شود. و باید با مصلح قاطی شه و مصرف کنید، یهتر است از گشنیز، سماق و مرزه استفاده کنید. ضمنا در دمای بالا طبخ شود.

  • چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ at ۱۷:۵۶
    Permalink

    سلام
    بنده مزاج سرد و خشک، سودایى دارم. نباید اصلا مواد غذایى سرد مصرف کنم یا هرچیزى میتونم بخورم اگر با مصلحش همراه باشه؟

    Reply
    • چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ at ۱۸:۰۵
      Permalink

      سلام
      غذاهایی با طبع سرد بمانند ماهی با مصلح میتوانید خنثی شود.

  • چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ at ۱۸:۵۱
    Permalink

    مرسى.
    بعد هر غذاى گرمى به عنوان مصلح میشه خورد یا باید حتما مصلح مخصوص خودش باشه. مثلا میگن برنج مصلحش زعفران یا زیره هست آیا میشه به جاى این ها با سیر که طبع گرم داره مصرف کرد؟

    Reply
    • پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ at ۱۸:۱۴
      Permalink

      سلام
      غذاهایی با طبع گرم که در سایت دی کیو شاپ بهشون اشاره شده نیازی به مصلح ندارند. بله زیره و زعفرون یکی از مصلح های فوق العاده برنج هستند که میشه ترکیبی استفاده کرد. سیر خوبه ولی برا افرادی که فشار خون دارند زیاد توصیه نمی شود.

  • سه شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۰۰:۰۷
    Permalink

    سلام خانوم بنده طبع بدنش کلا سرد و تر شده دکتر بهش پرهیزغذایی داده .. داره رعایت میکنه ولی خب داره از غذا نخوردن روز به روز بی حال میشه . بنده دست و بالم تنگه نمیتونم اون گوشت های گرم و خشک و براش تهیه کنم . چی براش خوبه تو رو خدا راهنمایی کنید . انقدر بدنش سردی گرفته که کل استخوانهای پاش درد میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید..

    Reply
    • سه شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۰۹:۴۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      یکی از بهترین پروتئین و ویتامین های حیوانی که گرم می باشد . گوشت سفید می باشد که ضرری برای بدن ندارد. گوشت و تخم بلدرچین بعنوان بمب ویتامین شناخته می شود که می توان با نظر کارشناس مصرف کرد.

  • شنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۰ at ۲۳:۴۶
    Permalink

    سلام گوشت کدام ماهی ها گرم میباشد لطفا نام ببرید، ممنون.

    Reply
    • دوشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۱:۲۹
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      هرچه ماهی در آب‌های شورتر پرورش یابد ، سردی طبع ماهی کم می‌شود و هرچه آب سردتر باشد، سردی مزاج هم بیشتر است. همچنین دقت نمایید ماهی‌هایی که در آب‌های شیرین زندگی می‌کنند، مانند ماهی قزل آلا، طبع معتدلی دارند.

  • سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ at ۱۳:۳۲
    Permalink

    سلام من رومانتیس دارم میخواهم بزارم بچه گیرم بیاد طبعم سرده چه چیزی بایدمصرف کنم

    Reply
    • دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۶:۰۶
      Permalink

      سلام بزرگوار
      شما باید برای درمان و تنوع تغذیه ای با یک مشاور و متخصص تغذیه در ارتباط باشید و طبق جیره غذایی پیشنهادی متخصص استفاده نمایید.

  • شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ at ۱۴:۲۶
    Permalink

    خیلی عالی ممنون که همه اطلاعات رو یکجا دراختیارمون گذاشتین تا مجبور نباشیم کل گوگل رو شخم بزنیم برا فهمیدنش❤❤❤

    Reply
    • یکشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ at ۱۰:۲۶
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      خواهش میکنم 🙏
      تشکر بابت حُسن انتخاب شما 🙏💐🌼💮

  • دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ at ۱۰:۲۳
    Permalink

    سلام وعرض ادب وخسته نباشید

    دختر من ۱۳سالش هست و از سن ۱۰سالگی بی اختیار آبریزش دهانی داره، ام آرآی وکارای دیگه انجام دادیم گفتن مشکلی نداره، میشه از سردی بدن باشه؟

    Reply
    • دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ at ۱۶:۰۴
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      باید با پزشک متخصص در ارتباط باشید.

  • جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ at ۱۴:۴۲
    Permalink

    سلام ببخشید من بدنم به غذاهای گرم حساسیت دارد میشه بگید چه گوشتی مناسب من هستش ؟؟؟

    Reply
    • شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ at ۱۲:۰۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      گوشت ماهی آب های شور ، گوشت گاو ، قلوه .. دارای طبع سرد هستند که می توانید از این گوشت ها استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *