محل پرورش جوجه کبک

محل پرورش جوجه کبک
4.2/5 - (12 امتیاز)

محل پرورش جوجه کبک: برای تفکیک بخش های مختلف پرورش یکی از اصولی ترین راه هایی که وجود دارد، داشتن سالن جداگانه و تفکیک کردن بخش های مختلف پرورش برای نگهداری پرنده ها در سنین مختلف است.

با وجود چنین شرایطی مدیریت در هر بخش بسیار آسان تر و ساده تر بوده و بازدهی بیشتری دارد. در محاسبه‌ی سالن مورد نیاز برای پرورش کبک، سطح مورد نیاز در پایان دوره مبنای تعداد جوجه ریزی است.

در شرایط پرورشی سطح مورد نیاز پرندگان بر اساس سطح مورد نیاز در آخرین سن محاسبه می‌شود، که در این حالت به جز سطح مورد نیاز برای حرکت پرنده، سطح مورد نیاز برای آب خوری و دانه خوری نیز در نظر گرفته می‌شود. اگر تعدادی جوجه را، متناسب با ظرفیت هر سالن وارد کنید، می‌توانید در سنین ابتدایی پرورش جوجه ها سطح سالن را محدود کرده و همزمان با رشد کردن پرنده ها برای افزایش فضای در دسترس اقدام کنید.

ویژگی های محل پرورش جوجه کبک

یکی از ویژگی هایی که محل نگهداری و رشد کبک ها باید داشته باشد، این است که سبب کاهش استرس طیور شود. به عنوان مثال اگر محل پرورش جوجه کبک هایی که در اختیار دارید ۲۰۰ متر مربع سطح دارد و شما قصد دارید تا پایان ۳.۵ ماهگی جهت کشتار از کبک ها نگهداری کنید، حداکثر تعداد پرنده ای که در این سالن می‌توانید بگذارید ۶۰۰۰ قطعه جوجه می‌باشد.

ناگفته نماند که در ابتدای پرورش جوجه ها نیازی به گذاشتن جوجه ها در همه‌ی سالن نیست. زیرا فراهم کردن شرایط محیطی در تمام نقاط سالن به صرفه نبوده و بهتر است با امکاناتی که در دسترس داریم موقتا از قسمتی از سالن استفاده کنیم.

بنابراین تا سن یک ماهگی پرنده ها، نیمی از سالن استفاده می‌شود. همزمان با بزرگتر شدن و رشد کردن پرنده ها، سطح سالن پرورش را گسترش می‌دهیم تا در نهایت همه جای سالن استفاده شود.

محل نگهداری جوجه کبک

راه های جلوگیری از استرس

کبک ها به شدت ترسو هستند. حتی جوجه های یک روزه وقتی انسان به آن ها نزدیک می‌شود، سریعا فرار کرده و پناه می‌گیرند. این رفتار حتی در سنین بالاتر نیز تا حدودی ادامه دارد. محل پرورش جوجه کبک شرایطش باید طوری باشد که در معرض کمترین استرس های محیطی مانند صدا و رفت و آمد های غیر ضروری قرار بگیرد.

در صورتی که رفت و آمد به داخل سالن زیاد باشد، استرس زیادی به کبک وارد می‌شود. این وارد شدن استرس در کبک های مولد باعث کاهش و یا حتی قطع شدن تخم گذاری شده و در کبک هایی که در حال رشد هستند باعث تاخیر در رشدشان می‌گردد. همچنین فراموش نشود که نور سالن در روزهای اولیه باید کم باشد. در صورتی که نور زیاد باشد و کنترل نشود، امکان عصبانیت و همنوع خواری کبک ها وجود دارد.

رفت و آمد در محل پرورش

کسانی که در محل نگهداری جوجه کبک کار می‌کنند باید دقت داشته باشند تا بسیار آرام و بی سر و صدا وارد سالن شوند. همچنین نباید صدای زیادی در هنگام کار کردن تولید کنند. فراموش نشود که کبک با دیدن افراد به شدت فرار کرده و خودش را به دیوار سالن می‌کوبد.

اگر در گروه های پرورشی تعداد زیادی کبک نگهداری می‌شود باید به این نکته توجه کنید که در مواقع استرسی ممکن است پرنده ها در یک گوشه از سالن جمع شوند. در این حالت پرنده هایی که در زیر بقیه مانده‌اند احتمال تلف شدنشان بالا می‌رود.

محیط نگهداری جوجه یک روزه کبک

۶ روش برای کاهش استرس جوجه کبک

  1. در محل نگهداری برای این که جوجه ها در گوشه ای محبوس نشوند، بهتر است گوشه های سالن پرورش کبک به صورت دایره ای باشند.
  2. استفاده کردن از مولتی ویتامین خصوصا ویتامین c نقش مهمی در کاهش استرس می‌تواند داشته باشد.
  3. بهتر است در زمان پرورش، گروه های پرورشی کوچکتری ایجاد کنید تا تلفات کاهش یابد.
  4. گذاشتن آبخوری و دان خوری به اندازه کافی, می‌تواند تا حدودی از استرس پرنده را کم کند.
  5. عدم نگهداری از حیوانات پر سروصدا مانند سگ
  6. استفاده نکردن از وسایل و تجهیزاتی که سرو صدای زیادی دارند.

پرورش جوجه کبک بدون جابجایی

اگر توانایی فراهم کردن شرایط محیطی مناسب را داشته باشید، هر هفته جوجه‌ی یک روزه تولیدی به یک بخش پرورش جوجه گوشتی کبک وارد شده و تا آخر دوره در آن بخش باقی می‌ماند. با توجه به اینکه جوجه در سنین ابتدایی پرورش نیاز به فضای کمتری دارد، بهتر است به صورت موقت محل پرورش جوجه کبک را با پوشش های ارزان قیمت کوچک کنید. در نهایت همزمان با رشد کردن جوجه ها، فضای پرورش را افزایش دهید.

با جابه جا نکردن جوجه کبک ها، مخصوصا در روزهای اول پرورش می‌توانید تلفات و هزینه های کارکنان را کم کنید. بدترین روش پرورش کبک و موضوعی که باعث تلفات زیاد و تنش پرنده می‌گردد چند بار جابه جا کردن جوجه در طول دوره است. این کار باعث اختلال در بازدهی و رشد پرنده می‌شود. نکته ای که نباید فراموش کنید این است که در جابه جایی کبک ها در هر سنی باید بپرهیزید. زیرا به دلیل کوچک بودن جثه‌ی کبک، در زمان جابه جایی به آن تنش زیادی وارد می‌شود. در نتیجه ممکن است حتی چند درصد تلفات به دلیل جابه جایی در گله ایجاد شود.

استرس جوجه کبک

نکات مهم برای جابجایی کبک

تا جایی که امکان دارد باید از جابجایی جوجه کبک ها پرهیز کنید. اما اگر به هر دلیل لازم بود تا این کار را انجام دهید، بهتر است تا نکاتی را راجع به روش درست این کار بدانید.

  1. استفاده از سبد هایی که مخصوص حمل پرنده بوده و سوراخ های کفشان متناسب با سن پرنده است.
  2. هنگامی که می‌خواهید پرنده را به سبد انتقال بدهید نور سالن را کم کنید.
  3. استفاده از حداکثر ظرفیت فن برای خروج گرد و غبار از سالن
  4. اگر فاصله جابجایی زیاد نیست، سبدهای حاوی پرنده را به سرعت در مقصد تخلیه کنید.
  5. با سرعت اما با آرامش و سکوت کار جابجایی پرنده را انجام دهید.
  6. شرایط محیطی مقصد باید شبیه سالن مبداء باشد. حداقل بعد از گذشت ۴۸ ساعت از زمان جابجایی کار تغییر شرایط را شروع کنید.
  7. باید به اندازه کافی آب خوری و دان خوری در محل مقصد در اختیار پرنده باشد.
  8. باید توجه داشته باشید که در زمان تنش پرنده نیاز به ویتامین c بیشتری دارد.

کنترل رفت و آمد بین بخش های سالن

اگر با پرورش دهندگان مرغ گوشتی صحبت کرده باشید یا خودتان با پرورش مرغ گوشتی آشنا باشید, باورکردنی نمی‌باشد که همزمان چند سن مختلف جوجه را بخواهید در سالن های نزدیک به هم یا در یک سالن نگهداری کنید. اما خوشبختانه این قابلیت در کبک وجود داشته و این به خاطر مقاومت بالایی است که دارد. به خاطر این که در سالن های پرورش کبک تراکم پرنده زیاد می‌باشد، حتی با وجود مقاومت بالا, یکسری آلودگی های محیطی می‌توانند موجب بیماری این پرنده بشوند.

شاید در عمل امکان پذیر نباشد که بخواهیم برای هر بخش کارگر جداگانه داشته باشیم یا حتی کارگر هنگام ورودش به هر قسمت پرورش امکان تعویض لباس و یا کفش را داشته باشد. اما تا حدی می‌توانیم از ورود آلودگی به هر یک از گروه های پرورشی با ساخت یک حوضچه یا تشت حاوی مواد ضد عفونی کننده جلوگیری کنیم. اول باید به قسمتی که جوجه های کم سن هستند سر بزنید و بعد وارد قسمت های جوجه های مسن تر یا مولدان شوید.

به کارگرانتان هم این آموزش را بدهید که برای ورود از قسمت جوجه های کم سن وارد شوند و از سالن جوجه های مسن خارج شوند. اگر خودتان هم به عنوان مدیر یا بازدید کننده می‌خواهید به همه‌ی بخش ها سر بزنید باید اول به قسمت جوجه های کم سن بروید و بعد وارد قسمت های جوجه های مسن تر و سالن مولدان بشوید. باید سعی داشته باشید که برای هر قسمتی وسایل و تجهیزاتی جداگانه داشته باشید مثل: بیل, سطل و سایر لوازم. چون که این وسایل هم می‌توانند باعث انتقال دادن آلودگی از یک سالن به سالن دیگر شوند.

نظرات کاربران
  • چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ at ۲۳:۵۸
    Permalink

    سلام مطلبتون عالی بود. سوال داشتم:برای شروع سوله چند متر مربعی خوبه؟؟ و لطفا نسبت مساحت سوله رو به تعداد کبک ها بفرمایید.

    Reply
    • پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ at ۱۱:۳۵
      Permalink

      سلام
      برای ابتدا باید بازار هدف را مشخص کنید و برای ریسک کمتر از تعداد کمتر شروع نمایید.

      دی کیو شاپ

  • شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ at ۲۱:۰۳
    Permalink

    در مورد کبک دری سوال داشتم.این کبک وزنش ۲ تا ۳ کیلو است.ایا شرایط سن کشتار سن بلوغ مثل کبکهای معمولی است؟فضای مورد نیاز برای پرورش کبک دری چقدر است؟قیمت کبک زنده و گوشت کبک در بازار چقدره؟

    Reply
    • دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ at ۱۶:۰۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      مدت زمان پرورش کبک ۹۰ روز می باشد . و به ازای هر متر مربع ۴-۵ قطعه میتوان در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *