دلایل ریزش پر مرغ و درمان آن

ریزش پر مرغ و درمان پر ریزی
3.8/5 - (22 امتیاز)

ریزش پر مرغ تقریبا همیشه نگرانی مرغداران را به دنبال دارد. گاهی این ریزش طبیعی بوده و فقط به خاطر رشد پرنده است و گاهی نیز به خاطر رژیم غذایی و شرایط نگهداری است، که در این صورت باید نگران بود و اقدامات لازم را جهت پیشگیری و یا درمان ریزش پر مرغ ها انجام داد. درمان پرریزی پرندگان و مرغان باید با دقت به جزئیات انجام شود. در ادامه علل ریزش پر و روش های درمان آن را عنوان خواهیم کرد.

روند ریزش پر مرغ

در کل روند ریزش از بالای بدن جاندار یعنی از سر و گردن شروع می‌شود و به تدریج به پایین می‌رود، آخرین قسمت ریزش نیز دم پرنده است.  پیش از ریزش پر ها، رنگ آن ها تغییر کرده و طراوت خود را از دست می‌دهند.

سپس پر های قدیمی می‌ریزند و جای آنها را پر های تازه می‌گیرند. اگر مرغ ها شرایط نگهداری مناسبی داشته باشند، تنها دلیل این ریزش فیزیولوژیکی است. اما دیگر علت های غیر طبیعی که سبب ریزش پر می‌شوند شامل موارد زیر هستند.

  • تغذیه نا مناسب
  • بیماری ویروسی
  • بیماری قارچی
  • شپش زدن
  • دمای بالا یا پایین مرغداری
  • استرس حیوان
  • بلوغ جوجه مرغ
  • پر ریزی فصلی
  • جفت گیری مکرر
  • زورگویی دیگر پرندگان گله

اهمیت تغذیه در ریزش پر پرندگان

همانند موی انسان پر مرغ نیز دارای مقدار زیادی پروتئین است. در صورت نبود پروتئین های لازم در رژیم غذایی جاندار، علاوه بر ضعیف شدن طیور، ریزش پرهایشان را نیز به دنبال دارد. نبود مقدار کافی اسید آمینه در برنامه غذایی کیفیت پر ها را کاهش می‌دهد. اسید های گوگرد آمینه، سیستئین و میتیونین، مهم ترین اسید های آمینه مورد نیاز مرغ هستند. در ضمن این کاهش سطح پروتئین در مرغ ها، آنها را در مقابل بیماری های دیگر نیز آسیب پذیر تر می‌کند.

پر ریزی مرغ

بیماری ویروسی

مرغ پرنده ای حساس در مقابل ویروس است و در صورت ابتلا به بیماری های ویروسی از بین می‌رود. پولیوما ویریده ویروسی است که سبب ریزش پر مرغ ها می‌شود. برای تشخیص بیماری های مرغ، نیز بهترین کار آزمایش های پزشکی است.

بیماری های ویروسی مرغ ها هنوز هم در حال مطالعه توسط دانشمندان هستند. به این نکته توجه کنید که این مریضی ها، سریعا بین پرندگان شیوع پیدا کرده و باید برای جلوگیری، آنها را به موقع واکسینه کنید.

بیماری های قارچی

قارچ هایی مانند سودوموناس یا استافیلوکوک سبب خارش در جاندار شده و می‌توانند ریزش پر را به دنبال داشته باشند. سایر بیماری های قارچی شایع در پرندگان، آسپرژیلوس و کاندیدیاز هستند. خارش شدیدی که این قارچ ها بوجود می‌آورند، مرغ را وادار به خود زنی می‌کند که در نتیجه این کار، تعداد زیادی از پر ها می‌ریزند.

شپش زدن و ریزش پر ها

در صورت عدم تمیزی محیط نگهداری مرغ ها شپش به آنها حمله می‌کند. شپش ها برای زنده ماند به کراتینه پر مرغ ها نیاز دارند و آنها را پس از مدتی از بین می‌برند. از بین نبردن فضولات جاندار و جمع شدن حشرات و موش ها در محیط نگهداری، از عوامل اصلی حمله شپش به مرغ است.

دمای بالا یا پایین مرغداری

عدم تعادل دمای محیط ریزش پر مرغ را به دنبال دارد. اگر دما بالاتر از حد معمول باشد مرغ بی حال شده و به احتمال زیاد به بیماری مبتلا می‌شود. در دمای سرد هم انرژی دریافتی از غذا را صرف گرم کردن خود می‌کند.

بیماری پر ریزی پرندگان

رابطه استرس و پرریزی مرغ

این انسان ها نیستند که به خاطر استرس ریزش مو می گیرند، پرندگان نیز در شرایط استرس‌زا ریزش پر را تجربه می‌کنند. دمای مناسب محیط، گردش هوای ایده آل و تمیزی محیط مواردی هستند که استرس پرنده را از بین می‌برند. در این مورد پیشگیری بهتر از درمان است چرا که دوره ریزش پر، طولانی تر از دیگر موارد است.

 

ریزش پر مرغ در دوران بلوغ جاندار

در ابتدای مقاله هم گفتیم که یکی از علل ریزش پر جاندار رشد فیزیکی آن است. پرهای جوجه ها نازک و بی کیفیت هستند و با بلوغ جنسی جاندار این پر ها ریخته و جای خود را به پرهای کلفت تر و با کیفیت تر می‌دهند.

پرریزی فصلی

این مورد به صورت طبیعی اتفاق افتاده و معمولا در فصل گرم سال علائم خود را نشان می‌دهد. در ضمن هنگام لانه سازی نیز ممکن است پرندگان دچار این مشکل شوند.

جفت گیری مکرر

در دوره جفت گیری، مقدار زیادی از انرژی جاندار صرف جفت گیری شده و ریزش پر در ناحیه سر و گردن اتفاق می‌افتد. این امر طبیعی است و پس از پایان این دوره پر ها با کیفیت بالاتری در می‌آیند.

زورگویی دیگر پرندگان گله

این طیور اگر حوصلشان سر برود، خسته باشند و یا در محل شلوغی قرار بگیرند، احتمال حمله به دیگر پرندگان گله وجود دارد. همچنین مرغ ها به زورگویی در گله علاقه دارند. در نتیجه اگر احساس کنند که مرغی ضعیف است، به او حمله کرده و پرهایش را می‌کنند. برای اطلاع از این انفاق، باید به جای پرها دقت کنید که خونی هستند یا نه. اگر اینچنین بود، حتما با دقت به گله، پرنده زورگو و قلدر را برای مدتی از گله جدا کنید.

درمان ریزش پر مرغ ها

درمان ریزش پر مرغ ها

در صورت مشاهده مرغ بیمار در میان مرغداری، آن را سریع از بین دیگر پرندگان جدا کرده تا از بیمار شدن سایر پرنده ها جلوگیری کنند. برای یافتن علت بیماری نیز باید به سرعت با دامپزشک مشورت کنید. فراموش نکنید که تا قبل از تست های آزمایشگاهی نمی‌توان نتیجه و علت اصلی ریزش پر را مشخص کرد.

بهبود تغذیه حیوان

افزودن متیونین یا متیونین صنعتی (دی ال متیونین) به خوراک مرغ، کیفیت غذای پرنده را افزایش داده و از پر ریزی مرغ جلوگیری می‌کند. به این نکته دقت کنید که اضافه کردن غلات نمی‌تواند تمام آمینو اسید های مورد نیاز جاندار را تامین کند.

از بین بردن آفات

می‌توانید قارچ ها و حشراتی مانند شپش را با افت کش مخصوص از بین ببرید. دو تا سه هفته این سموم را به مرغ ها اسپری کنید و منتظر نتیجه بمانید. به این نکته دقت کنید که استفاده نادرست و یا بیش از حد از یک سم بسیار بیشتر به شما ضرر می‌زند.

واکسینه کردن

با کمک دامپزشک زمان مناسب تزریق واکسن به مرغ ها را تعیین کنید و آنها را واکسینه کنید تا در برابر بیماری ها مقاوم شوند.

سوالات متداول
  • در هنگام مواجه با مرغی که پرهایش ریخته چه کار باید کرد؟
    در ابتدا باید آن را به دامپزشک برده و علت را جویا شوید. البته اگر جیره غذایی مناسب و محیط تمیزی را برای طیور فراهم کرده باشید، خیلی راحت تر می‌توان علت این اتفاق را تشخیص داد.
  • آیا احتمال ریزش پرها به صورت طبیعی نیز وجود دارد؟
    بله، چند علت ریزی پرها میتوانند طبیعی باشند. به عنوان مثال، جفت گیری مکرر، گرم کردن و جوجه کشی طبیعی، بلوغ و پرریزی فصلی، از دلایل ریزش پر ها به صورت طبیعی هستند.
نظرات کاربران
  • پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ at ۱۴:۲۸
    Permalink

    بهترین دارو برای تقویت مرغ در دوران پرریزی چیست ؟پر ریزی به خاطر جفت گیری مکرر خروس ها و در ناحیه سر و کمر است .

    Reply
    • پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ at ۱۵:۲۴
      Permalink

      سلام
      ویتامین AD3E بمدت ۵ روز بدهید.

  • سه شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ at ۱۹:۵۸
    Permalink

    سلام وقتتون بخیر مرغی که به علیل جفت گیری مکرر درچار پرریزی می شود ایا پر هایش دوباره در می یان ؟؟ راه درمانش چی هست ؟؟

    Reply
    • چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ at ۱۰:۱۰
      Permalink

      سلام
      مکمل معدنی و یا روی به پرنده بدهید تا مجدد پرها رشد نمایند.

  • دوشنبه ۰۲ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۱:۱۲
    Permalink

    سلام.ریختن پرهای مرغ رو کمر نزدیک دم.تخمگذار هم هستن.مشکل ازچیست؟

    Reply
    • سه شنبه ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۱:۳۵
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      کمبود روی و مواد معدنی و یا عناصر کمیاب می باشد. شما می‌توانید با تهیه مواد معدنی از داروخانه دامپزشکی طبق زمانبندی بدهید.

  • شنبه ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۵:۱۶
    Permalink

    سلام وقت بخیر.
    من ۲ عدد جوجه رنگی دارم که یکی اش موهای گرد ن اش شروع به ریزش کرده و اون یکی هم یکم زیر چشم اش و کنار گردن اش پرهاش ریخته.۱ ماهه هستند. محل نگهداری شون کنار بخاری هستش شب ها که خونه سرد میشه بخاری رو یکم زیاد میکنم و روز ها که هوا گرم تر هست بخاری رو کمتر میکنم.تغذیه شون با دون مخصوص هست.سیر سیب گوجه هم میدم بهشون.چیکار کنم؟ مریض هستند؟

    Reply
    • دوشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۲:۲۵
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      برای جلوگیری از ریزش پر میتوانید از کدو تنبل بصورت پودر شده استفاده نمایید.

  • شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۵:۲۹
    Permalink

    سلام
    من ۱هفتس جوجه خریدم
    یکی از جوجه ها پرای پشتش ریخته و بقیه جوجه میان نوکش میزنن درحدی که خونش میریزه
    ۲.۳تا دیگه هم پراشون ریخته ولی اینطوری نشدن
    علتش چیه
    چطوری باید درمانشون کنم

    Reply
    • یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۰:۱۶
      Permalink

      سلام
      با اسپری OTC در محل بدون پر بزنید.
      می توانید با در اختیار گذاشتن مواد معدنی و بخصوص روی در تغذیه ، جبران بشه.

  • جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ at ۱۳:۱۱
    Permalink

    با سلام جوجه برهما دارم ۲ماهه است پرهای گردنش ریخته و ضعیف تر از بقیه جوجه هاست جدا کردمش چون فکر میکردم بقیه اذیتش کردن ولی هنوزم پرخاش در نیومده و همچنان ضعیفه.دلیلش چیه؟

    Reply
    • یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ at ۱۵:۵۴
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      مکمل دوقلو مینراله + ویتامینه را در هر کیلو غذا ، یک قاشق غذاخوری اضافه نمایید و مخلوط کنید.

  • یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ at ۱۰:۲۵
    Permalink

    سلام من سه تا مرغ دارم و همشون پر هاشون ریخته و تقریبا دو ماه هست اینجوریه چه کار باید کنم تا درس بشه

    Reply
    • دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ at ۱۶:۵۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      معمولا بعد از پرریزی و تولک رفتن به مرور پر درآوری را شروع می کنند. برای تقویت می توانید روی و یا مکمل مینراله را در دان اضافه کنید.

  • جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ at ۰۸:۲۸
    Permalink

    سلام
    خسته نباشید
    من یه مرغ دارم که پرای پشت و یه قسمت کوچیک روی بالش ریخته و تازگیا انگار پرای گردنشم کم شده . قبلا با سه تا خروس بود الان یک سال از ریختن پراش گذشته و تقریبا ۵ ماهه با جوجه های تقریبا بزرگی همخونن که نوک زدن اون قسمت از بالش که پر نداره خونش دراومده. اونا ریزش پر ندارن
    به نظرتون علتش چیه و چیکار کنم؟
    سوال و جوابای بقیه رو خوندم به نظرتون از اون اسپری OTC و مواد معدنی بخصوص روی بدم درست میشه؟
    ممنون

    Reply
    • شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ at ۱۱:۲۶
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      کمبود روی دارد باید روی را به جیره اضافه کنید/ هم می توانید از مکمل مینراله و یا محلول و یا تزریقی طبق تجویز دامپزشک استفاده نمایید/.

  • شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ at ۱۹:۱۴
    Permalink

    سلام من هم ۱۶تا مرغ دارم همشون از زمستون۹۹پراشون ریخته دامپزشکی هم بردیم دارو دادن بهشون دادیم ولی خوب نشدن علت چیه؟

    Reply
    • یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ at ۰۹:۵۴
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      چه داروهایی دامپزشکی تجویز کرده؟

  • سه شنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۲:۵۱
    Permalink

    سلام من ۲تا مرغ و۳ تا جوجه ۵ماهه دارم یکی از مرغ ها که از همه بزرگتر و درشت تره بیشتر وقت ها پر اون یکی مرغ را میکَنه یا میکَنه یا نوک میزنه و فقط پر را میکَنه نمیخوره اون مرغه وقتی اونو که نوکش میزنه و پر شو میکَنه اصلا نمیزنه به جاش اون ۲تا جوجه رو گاهی میزنه من نمیدونم چیکار کنم خیلیم خوب غذا میخوره همونی که پر میکَنه حتی وقتیکه سیره باز پر شو الکی میکَنه

    Reply
    • شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ at ۰۹:۲۵
      Permalink

      سلام
      در هر کیلو دان ، یک قاشق غذاخوری نمک اضافه نمایید و همچنین ۱ قاشق چای خوری در آب مولتی عناصرکمیاب حل نمایید.

  • چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ at ۲۱:۱۳
    Permalink

    سلام یه مرغ دارم که همش پر های مرغ دیگری را میکَند و میخورد حتی وقتی که سیر هست و گشنه نیست از همشون درشت تره ۳تا جوجه ۵،۶ماهه هم دارم یکی از اینا رو هم بعضی وقتا پرش را میکَند باید چیکار کنم خوب بشه؟

    Reply
    • شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۰:۵۹
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      دچار بیماری کانیبالیسم شده و درمان آن ؛ در هر کیلو دان ، یک قاق غذاخوری نمک اضافه نمایید و بخوبی مخلوط کنید.

  • جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۹:۳۶
    Permalink

    سلام من ۲ تا مرغ و یک خروس دارم
    پرهای هم دیگر رو میخورن
    چیکار کنم که نخورن

    Reply
    • سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۰:۴۵
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      جواب سوال شما در کامنت ها اومده . بدلیل تکراری بودن لطفا با بررسی کامنت ها به جواب خود برسید.

  • شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۳:۴۷
    Permalink

    سلام ۱۲تامرغ ۱ساله دارم تخم نمیکنند تغذیه شون هم گندم هست راهکاربدید برای درمان

    Reply
    • سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۱:۲۹
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      مولتی عناصر کمیاب در دان مخلوط نمایید و همچنین در آب ویتامین AD3E حل کنید.

  • پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۶:۳۱
    Permalink

    سلام .من یه مرغ مادر حدود یک سال و نیمه دارم که عید جوجه کشی داشت .الان چند ماهه پرهاش ریخته از ناحیه سر و کمر و بال . خیلی سرحاله و حالتهای بیماری نداره و غذا خوب میخوره .الان هم مدتیه دون مرغ تخمگزار براش گرفتم . چیکار کنم که پرهاش در بیاد .

    Reply
    • شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۶:۱۷
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      یک قاشق غذاخوری مکمل دوقلو مینراله + ویتامینه را در هر کیلو دان مخلوط نمایید تا ۵ روز تکرار شود.

  • یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۲:۲۰
    Permalink

    سلام من یک مرغ کاکلی دارم که پرهای کاکل و چیندونش ریخته اول من فکر کردم دوباره در میاره ولی الان در اون قسمت ها پر نداره پر های دیگرش هم بهم ریخته است میشه راهنمایی کنید که چیکار کنم که دوباره پرهاش دربیاد

    Reply
    • سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۵:۲۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      برای ریزش پر محلول روی در آب اضافه کنید.

  • پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۰ at ۱۹:۱۰
    Permalink

    سلام من یک مرغ ۶ ساله دارم تو حیاط یک محیط ۳ متری درست کزدم نگه میدارم غذا هم زیاد اطلاعات ندارم چی خوبه ولی گندم و ارزن و باقی غذای خودمونو میدم با سبزیجات . گندم رو زیاد نمیخوره یا تقریبا اصلا.
    علتش چیه ؟
    الانم چند وقته تو لک رفته پراش داره میریزه فقط اول صبح غذا میخوره دیگه تا شب هیچی نمیخوره
    لطفا کمک کنید

    Reply
    • یکشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۰ at ۱۶:۴۷
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      چرنده ضعیفه و باید مکمل دوقلو مینراله + ویتامینه را در هر کیلو دان مخلوط کنید و تا ۵ روز تکرار کنید.

  • جمعه ۰۹ مهر ۱۴۰۰ at ۰۱:۳۸
    Permalink

    من یدونه جوجه ابریشمی گرفتم چلی موهاس بد یه ماه ریخت سرش موعاش کم شده گردنش ریخته میترسم مریض شدع باشع

    Reply
    • یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ at ۱۱:۲۶
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      کمبود مواد معدنی دارد. باید روی در آب حل نمایید. مکمل دوقلو مینراله + ویتامینه در دان مخلوط نمایید.

  • سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ at ۱۱:۱۱
    Permalink

    سلام من ۵ تا مرغ دارم هنوز تخم نمی گذارن فکر کنم ۶ ماهه باشن ولی پرهاشون می ریزه

    ولی با اینکه پرهاشون می ریزه هنوز بد شکل نشدن
    بیشتر دم ریزی دارن

    داخل اب شون روتاسید می ریزم

    Reply
    • یکشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۰ at ۱۶:۵۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      کمبود کلسیم و مواد معدنی و روی دارند.

  • چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ at ۱۳:۱۴
    Permalink

    سلام من یک مرغ هلندی ۱۰ ماه دارم ۳۰ تا تخم گذاشته و الان رنگ پراش زرد و یکم هم ازش ریخته اول فک کردم داره کرچ میشه اما چند تا از اشنان بهم گفتن که رفته تو فصل پر ریزی یا تولک

    Reply
    • یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ at ۱۱:۳۷
      Permalink

      سلام
      در فصل تولک رفتن باید ویتامین D3 و روی در آب آشامیدنی حل شود.

  • دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ at ۱۸:۱۹
    Permalink

    سلام وخسته نباشید در بالا بهتون گفته بودم که مرغم ۳۰ تا تخم کرده ولی دیگه الان تخم نمیذاره اگه میشه کمکم کنید
    آیا توی فصل تولک دیگه تخم نمیذاره

    Reply
    • سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ at ۱۷:۰۰
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      برای تخمگذاری یکسری پارامترها لازمه که باید در اختیار مرغ تخمگذار قرار دهید. که بعد از مدتی تخمگذاری را شروع می کند و بعد از دوره و رسیدن به پیک ولید به مرور تخمگذاری کم می شود و به تولک می رود و تخمگذاری قطع می شود در دوره تولک باید مکمل دوقلو بهمراه دان داده شود و ویتامین AD3E در آب حل کنید.

  • دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۳:۰۶
    Permalink

    سلام من یه جوجه زرد پر رنگ خریدم و الان متوجه بزرگ شدن بال هاش شدم . یک لحظه سرش را چرخاند و من دیدم که جای گردنش رنگ قرمزی به خودش گرفته است یکم هم در ناحیه گردنش کم مو شده و یکم ریخته .
    این طبیعی هست ؟

    Reply
    • پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۸:۵۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      باید ببینید نوع نژادش چیه؟ اگر مولد نوع گردن لختی باشد طبیعیه و غیر این باید دلایل ریزش پر را بررسی و درمان کرد.

  • شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ at ۱۲:۲۶
    Permalink

    سلام من ۳۰۰۰تا جوجه دوما دارم نیم از اینا پرهای پشتشون ریخته باید چیکار کرد

    Reply
    • سه شنبه ۰۲ فروردین ۱۴۰۱ at ۱۰:۲۰
      Permalink

      سلام
      کمبود روی دارند و باید مولتی ویتامین عناصر کمیاب در هر کیلو دان، یک قاشق غذاخوری اضافه نمایید.

  • جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ at ۲۲:۳۰
    Permalink

    سلام وقتتون بخیر ۷۰ تا مرغ و خروس دارم که متوجه شدم پوست یکی از مرغها دچار قرمزی شدیدی شده و باید اصافه کنم که به علت جفت گیری بالا پرهای اون قسمت هم ریخته، این حالت در ۴ تا از مرغهای دیگه هم در قسمت اطراف مقعد دیده میشه،ایا می تونه بیماری قارچی باشه؟ و ایا استفاده از محلول های ضد قارچی توصیه میشه؟

    Reply
    • شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ at ۱۱:۳۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      نوع بیماری باید بصورت کلینیکی توسط دامپزشک تشخیص داده شود.

  • جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ at ۲۲:۳۹
    Permalink

    سلام یک عددمرغ دارم که از ناحیه پشت گردن و پشت دچارپرریزی شده وبانوک خودش رومیخاره یعنی همون پشتش رو چیکارکنم

    Reply
    • دوشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ at ۰۹:۵۳
      Permalink

      سلام
      ابتدا با بتادین به آومی ضدعفونی نمایید و بعد با اسپری OTC بر روی محل بزنید.

  • دوشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ at ۱۲:۰۱
    Permalink

    سلام
    من ۶تا مرغ دارم همشون پرهای روی کمر شون ریخته چطوری خوب میشن؟!

    Reply
    • شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ at ۱۷:۳۵
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      کمبود مواد معدنی دارند که می توانید با تهیه مکمل معدنی بخصوص روی جبران شود.

  • سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ at ۱۵:۰۵
    Permalink

    سلام من یدونهدمرغ ۱سالو پنج ماهه دارم موهای روی چینه دونش ریخته و دیگه در نیومده الان ک هوا سرد شده ریزش پراش بیشتر شده و تخم نمیذاره چیکار باید بکنم ؟!

    Reply
    • پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ at ۱۶:۳۰
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      برای ریزش پر میتوانید روی و یا غذاهایی که منبع روی دارند بمانند کدو تنبل استفاده کنید و برای تخمگذاری باید ز تغذیه گرم بمانند گندم و مولتی عناصر کمیاب و ویتامین AD3E استفاده نمایید.

  • شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ at ۱۱:۱۸
    Permalink

    سلام من چند تا مرغ دارم که نمیدونم پیر هستن یا جووون دور چشماشون یکم زرد رنگه ولی سر و کله و پاهاشون به مرغ پیر نمیخوره خیلی هم پر ریزی ندارن فقط هر کدوم یکی یا دو تا از شاه پراشون نیس تخم نمیکنن چکار کنم

    Reply
    • یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ at ۱۵:۴۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      برای تخمگذاری نیازمند یکسری پارامترها است که در بخش مرغ تخمگذار توضیح داده شد.

  • جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ at ۱۲:۳۵
    Permalink

    سلام من یک خروس محلی دارم و ۷ تا مرغ ماشینی و پر های خروس محلی پشت کمرش و پر پاهاش و گردنش ریخته پر هاش از ته کنده نشده و ممکن هست تو گله مرغ ها پر های خروس رو بکنه یا فصل پر یزی یا هم جفت گیری یا زور گویی داخل گله مرغ ها باشه ممنون اگه جواب بدین چی بدم تت‌ پر هایش مثل روز اول بشن

    Reply
    • پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ at ۱۰:۲۰
      Permalink

      سلام دوره پر ریزی و تولک رفتن هست و تا این حد دچار کمبود مواد معدنی دارد. باید محلول روی در هر لیتر آب حل نمایید تا ۵ روز تکرار شود.

  • سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ at ۰۲:۵۳
    Permalink

    سلام وقت بخیر
    یک مرغ تخم گذار داشتم که خیلی مرتب و پشت هم تخم میذاشت ولی الان یک ماهه که تخم نمیذاره، کم اشتها شده و پرهاش می‌ریزه (البته کچل نشده) ولی کف قفسش پر از پره
    ما علتشو نمیدونیم که بخاطر گرمای هواست یا نه؟ آیا گرمی هوا تخم مرغها رو قطع میکنه؟!

    Reply
    • پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ at ۱۰:۲۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      پرندگان بعده یک مدت تخمگذاری ، دوره تولک و پرریزی می روند تا استراحت انجام دهند و همچنین پرهای قدیمی می ریزند. تو این مدت با ویتامین های مختلف مثل ویتامین AD3E و روی در آب حل کنید تا تقویت شوند.

  • دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ at ۱۴:۵۴
    Permalink

    سلام وقت بخیر جوجه ۱۰ روزه که پرهای پشتشون ریخته چیکار باید بکنم،ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

    Reply
    • چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ at ۱۸:۱۰
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      از مواد معدنی بخصوص روی در آب استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *