روش های خنک سازی هوای مرغداری

خنک سازی مرغداری
5/5 - (4 امتیاز)

از مهمترین نکاتی که پرورش دهندگان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند، خنک سازی مرغداری است. از آنجایی که پرندگان در دمای بالا و پایین حساس هستند و این تغییرات دمایی می‌تواند در رشد آنها اختلال ایجاد کند، باید سریعا نسبت به اصلاح وضعیت، اقدام کرد.

تنظیم نبودن دمای هوای سالن مرغداری ممکن است باعث خفگی جوجه ها یا کم کردن سرعت رشد آنها شود. مرغدارها می‌توانند با استفاده از روش ها و تجهیزات مختلف سوله خود را به بهترین دما برسانند. در این مقاله قصد داریم تا انواع روش های خنک کردن مرغداری را توضیح دهیم.

اصول کنترل دمای مرغداری

یکی از مشکلاتی که پرورش دهندگان در فصول گرم سال با آن روبرو می‌شوند، وارد شدن شوک دمایی به جوجه ها و پرندگان است. به همین دلیل باید دقت داشته باشید تا دمای سوله را بسته به سن جوجه، تغییر دهید. این دما در اولین هفته های عمر پرنده حدود ۳۳ درجه سانتی گراد می‌باشد.

همانطور که گفته شد باید دما را بر اساس سن جوجه به تدریج کاهش دهید. پس از اینکه طیور به سن یک ماهگی رسیدند، دما را می‌توانید بین ۲۰ تا ۲۲ درجه تنظیم کنید. فراموش نکنید که با افزایش و کاهش ناگهانی دما، به جوجه ها شوک حرارتی وارد شده و امکان تلف شدن آنها وجود دارد. در نتیجه بهتر است خنک سازی را طبق اصول و آرام آرام انجام دهید.

خنک کردن سالن مرغداری

راه های خنک سازی مرغداری

برای کاهش دما و خنک کردن سالن های مرغداری می‌توانید از راه های متفاوتی اقدام کنید. اما هر کدام از آنها دارای نکات مثبت و منفی نیز می‌باشند. توجه داشته باشید که روش های خنک سازی انتخاب می‌کنید به محیط سالن و شرایط آب و هوایی منطقه نیز بستگی دارند.

استفاده از رطوبت ساز

در این روش از دستگاه های رطوبت ساز و مه پاش برای خنک کردن سوله مرغداری استفاده می‌کنند. این روش یکی از ارزان ترین و کم هزینه ترین روش ها می‌باشد. از این دستگاه ها می‌توانید در مدل های پروانه ای یا التراسونیک را استفاده کنید. همچنین بعضی مواقع از اسپرینکلر ها نیز برای پخش قطرات آب استفاده می‌شود.

در این روش، دستگاه برای خنک سازی، آب را به ذرات ریزی تبدیل کرده و آن را در هوا پخش می‌کند. با این عمل هوا تا ۵ درجه خنک تر می‌شود. اگر می‌خواهید از این محصولات برای کاهش دما استفاده کنید، باید مقدار رطوبت را نیز کنترل کنید. زیرا این دستگاه ها مقداری سبب افزایش رطوبت نیز می‌شوند.پد های خنک کننده سوله مرغداری

خنک کردن با پد و هواکش

روش دیگری که می‌توانید آن را به کار ببرید، استفاده از پد های سلولزی و هواکش می‌باشد. در واقع وظیفه هواکش، خروج هوای آلوده داخل است زیرا فضولات طیور موجب ایجاد گاز های آمونیاک و کربنیک شده و خارج نکردن به موقع آنها از سالن می‌تواند منجر به خفه شدن و مرگ مرغ ها شود.

پد های نام برده نیز مانند پوشال های کولر آبی هستند اما از کاغذ کرافت ساخته می‌شوند. ضخامت پد ها سلولزی چیزی مابین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است. سیستم کاری این پد ها به این شکل است که آب در میان ورق های آنها در جریان می باشد.

در این سیستم خنک سازی، هواکش هایی را مخصوص وارد کردن هوا به داخل سوله نصب می‌کنند و در پشت آنها پد های سلولزی قرار دارند. عبور گرمای هوا از این پد ها ، آب موجود در آنها ار تبخیر کرده و باد خنک توسط هواکش در داخل سالن پخش می‌شود.

این روش می‌تواند دما را در حدود ۱۱ درجه سانتی گراد کاهش دهد. اما فراموش نکنید که از این روش تنها در مناطق گرم و خشک استفاده کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

کولر گازی صنعتی برای خنک کردن مرغداری

اگر سالن در منطقه آب و هوایی شرجی ساخته شده است، پد و رطوبت ساز پاسخگو نبوده و نمی‌توانند به درستی دما را کاهش دهند، در نتیجه بهتر است از کولرهای گازی استفاده کنید. این محصولات از فن ها و کمپرسورهای خیلی قدرتمندی ساخته شده‌اند که می‌توانند دما هوا را به شدت کاهش دهند.

سیستم کاری این دستگاه ها مانند کولر های گازی کوچک است. به این صورت که با خنک کردن هوای سالن مرغداری، رطوبت آن را نیز کاهش می‌دهد و هوایی خشک و خنک در سوله ایجاد می‌کند. به همین دلیل بسیار مناسب مناطق شرجی است. با به کارگیری کولر گازی صنعتی می‌توانید دمای هوا را تا ۲۱ درجه سانتی گراد کم کنید. این محصولات با برق ۳ فاز کار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *