جوجه کشی طبیعی

جوجه کشی طبیعی
4.2/5 - (87 امتیاز)

جوجه کشی سنتی یا همان طبیعی از گذشته های دور در دنیا رواج یافته، به طوری که عشایر و روستایی ها با داشتن تعدادی مرغ و خروس آنها را پرورش داده و از گوشت و تخم آنها برای نیاز های خانواده استفاده می کردند و گاهی تخم مرغ های تولید شده را به شهرها برده و به فروش می رسانند. اما امروزه با کمترین هزینه و استفاده از تجهیزات صنعتی مانند دستگاه های جوجه کشی، می‌توان مرغ، کبک یا هر پرنده دیگری که در نظر دارید را جوجه کشی کرده و آن را پرورش دهید.

جوجه کشی طبیعی از پرندگان نیازمند این است که برخلاف پرورش دهندگان صنعتی و مصنوعی، نژاد هایی را انتخاب کنید که به راحتی کرچ شده و علاقه مند به کرچ شدن باشند. به طور مثال مرغ نیز در تمام طول سال اقدام به تخمگذاری نمی‌کند. این پرنده بیشتر در ماه های فروردین، اردیبهشت و اواخر شهریور شروع به این کار می‌کند. اما همانطورکه گفته شد برای جوجه کشی مرغ نمی‌توان از هر نژادی برای کرچ شدن استفاده کرد و این عمل نیازمند داشتن اطلاعات در این زمینه است. در ادامه راجع به جوجه کشی سنتی برخی پرندگان توضیح می‌دهیم.

بهترین و ساده ترین راه برای جوجه کشی، انجام فرایند آن به طور طبیعی است. همانطور که گفته شد جوجه کشی طبیعی معمولا با استفاده از یک مرغ کرچ و به صورت غریزی انجام می‌شود. مرغ کرچ به صورت غریزی روند چرخاندن تخم ها و همچنین تامین رطوبت مورد نیاز آن ها را به بهترین شکل انجام می‌دهد و نیازی به نگهداری از آنها نیست.

جوجه آوری سنتی مرغ

البته توجه داشته باشید که جوجه کشی طبیعی غاز و اردک و سایر پرندگان نیز به همین صورت بوده و شرایط و ویژگی های جوجه آوری طبیعی ماکیان یکسان است.

علائم مرغ کرچ‌

تغییرات هورمونی که در پایان دوره‌ی تخم گذاری در بدن مرغ رخ می‌دهند باعث آماده سازی پرنده برای فرایند تولید مثل طبیعی می‌گردند. از علائم مرغ کرچ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سوخت ساز بدن پرنده کاهش می‌یابد.
  • درجه‌ی حرارت بدن پرنده به میزان خفیفی (حدود یک یا دو درجه) افت می‌کند.
  • مرغ بدون تحریکی در لانه‌ی خود می‌ماند.
  • رفتار های پرنده تهاجمی می‌شوند.
  • پر های سینه‌ی پرنده دچار تغییراتی شده و لانه از کرک های مرغ پر می‌شود.

هر کدام از این تغییرات برای مهیا شدن شرایط جوجه کشی طبیعی فلسفه و دلیلی دارد که جای بحث بسیار دارد. با مشاهده این شرایط شما می‌توانید اطمینان کنید که مرغ برای انجام فرآیند جوجه کشی آماده است.

جوجه کشی طبیعی بوقلمون

برای اینکار نباید از نژاد های تجاری یا دستکاری شده استفاده کنید. بهتر است بوقلمون های محلی و بومی مانند بوربون قرمز، ناراگانست و رویال پالم را انتخاب کنید. همچنین بوقلمون میدگت وایت نیز برای کرچ شدن مناسب است اما در ایران به سختی یافت می‌شود. بعد از اینکه دوره تخمگذاری پرنده ماده تمام شد، می‌تواند مستعد کرچ شدن گردد. دوره بوقلمون ها در فصل بهار شروع شده و در هر کلاچ، ۱۰ تا ۲۰ تخم می‌گذارد.

جوجه کشی سنتی کبک

فصل تخمگذاری کبک بهار است، در نتیجه برای تولید مثل طبیعی باید جفت ها در کنار هم باشند. در طول دوره جوجه کشی کبک به روش طبیعی نیز باید تلاش کنید دما و رطوبتی ایده آل در محل تخم ها و جایی که مادر روی آنها می‌نشیند فراهم کنید.

جوجه کشی طبیعی طیور

جوجه کشی طبیعی بلدرچین

در این روش باید به خوبی با انواع نژاد ها و دما و رطوبتی که نیاز دارند آشنا باشید. زیرا این روش با جوجه کشی بلدرچین توسط دستگاه متفاوت است. سپس مانند دیگر پرنده ها، یک جفت نر و ماده را تهیه کرده و منتظر باشید تا تخمگذاری کنند. ماده ها معمولا در هر دوره حدود ۱۰ تخم می‌گذارند و به مدت ۱۸ روز روی آنها می‌خوابند.

سعی کنید تا شرایط را طوری فراهم کنید تا تمامی تخم ها به جوجه تبدیل شوند. این کار باعث می‌شود تا پرنده مادر روی تخم ها بخوابد. ایجاد آرامش و امنیت در محیط برای پرنده بسیار مهم است. پس از به دنیا آمدن جوجه ها نیز، تا ۲-۳ هفته از آنها به خوبی مراقبت کنید تا قوی شوند.

جوجه کشی در روستا

در روستا ها برای جوجه آوری بیشتر از روش طبیعی استفاده می‌کنند. اما با گذشت زمان و ورود ماشین های جوجه کشی، روز به روز به مصرف کنندگان این محصولات در روستاها و مناطق کوچک تر نیز افزوده می‌شود. اما معمولا روستاییان این کار را برای تامین خوراک و معاش روزمره خود انجام می‌دهند، تا اینکه به چشم یک کسب و کار به آن نگاه کنند. از ویژگی های جوجه آوری و پرورش مرغ بومی به صورت طبیعی در روستا می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • کاهش یافتن مواد خوراکی مانند ذرت، سویا و گندم
  • بهبود تغذیه ی روستایی ها و ایجاد شغل و درآمد برای آنها
  • مرغ های بومی در مقابل شرایط زیست محیطی و بیماری ها بسیار مقاوم‌‌اند.
  • مرغ بومی با پسمانده اضافی از غذای روستاییان تغذیه می‌شود و هزینه ای جهت تغذیه پرداخت نخواهد شد.
  • محصولاتی که در روستاها توسط طیور به دست می آیند محصولات ارگانیک و طبیعی هستند.
  • ایجاد فضا برای پرورش طیور توسط روستاییان بسیار راحت است.
  • معمولا در زندگی های عشایری یخچال وجود ندارد و تخم مرغ نسبت به سایر پروتئین ها آسان تر نگهداری می شود که معمولا تخم مرغ های بی نطفه در حرارت معتدل ۱۰ الی ۱۴ روز تازه می مانند.
  • گوشت پرندگان می تواند یکی از دردسترس ترین و بهترین غذاها برای افراد کهنسال یا بیمار در روستاها باشد.
  • نگهداری و پرورش دادن مرغ های بومی بسیار آسان تر از مرغ های پرورشی صنعتی بوده و مقاومت بیشتر در مقابل شرایط زیستی دارند.
  • زنان و دختران می توانند از گله های کوچک نگهداری کنند که می تواند درآمدی هم برای خانواده باشد.

جوجه کشی سنتی

تعداد تخم مرغ ها در هر دوره جوجه آوری

توجه داشته باشید که قرار دادن ۸ تا ۱۰ تخم مرغ زیر پای مرغ کرچ طبیعی بوده و هر چه تعداد تخم مرغ ها را افزایش دهید در واقع شانس تبدیل شدن آنها به جوجه را کاهش داده‌اید. نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کرد مربوط به تخم مرغ ها می‌باشد. در این روش شما نیاز نیست الزاما از تخم هایی استفاده کنید که مرغ کرچ آنها را گذاشته باشد. بلکه شما می‌توانید از هر تخم مرغ نطفه دار دیگری نیز استفاده کنید. یکی از مزیت های جوجه آوری طبیعی این است که مرغ به صورت غریزی تمام مراحل آن را مدیریت می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی روش های مختلف جوجه کشی می‌توانید به بخش وبلاگ سایت دی کیو شاپ مراجعه کنید.

سوالات متداول
  • آیا مدت زمان جوجه کشی طبیعی ( کرچی ) با صنعتی متفاوت است؟
    خیر، مدت زمان جوجه آوری انواع پرندگان در مدل های طبیعی و صنعتی ( با استفاده از دستگاه ) یکسان می‌باشد. به طور مثال جوجه کشی طبیعی (سنتی) و صنعتی مرغ 21 روز بطول می‌انجامد.
  • جوجه آوری سنتی در سال چند دفعه اتفاق می‌افتد؟
    کرچی پرنده در سال 1 یا دو دفعه می‌باشد و حداکثر در شرایط سختی که بعضی اوقات برای پرنده ایجاد می شود ( اسارت ) تعداد دفعات کرچی به مراتب بیشتر می شود.
  • مزایا و معایب جوجه کشی طبیعی را نام ببرید؟
    یکی از مزایای این روش، تبدیل تخم ها به جوجه با کمترین هزینه و کمترین تعداد می‌باشد. اما معایب این روش نیز کاهش طول عمر پرنده کرچ شده و وارد شدن فشار به حیوان است. همچنین درصد جوجه درآوری نسبت به دستگاه کمتر می‌باشد.
نظرات کاربران
  • سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ at ۱۵:۱۹
    Permalink

    آیاتخم درون یخچال هم میشودزیرمرغ گذاشت

    Reply
    • پنجشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ at ۰۸:۵۴
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      دمای پایین یخچال برای تخم های نطفه دار مناسب نمی باشد.

  • سه شنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ at ۰۸:۳۵
    Permalink

    سلام من مرغم کپ شده وتعداد ۱۷تخم مرغ زیرش گذاشتم مرغم هردفعه روی نصف انها میشینه ایاضرری داره یا نه

    Reply
    • شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ at ۱۷:۳۳
      Permalink

      سلام حداکثر تخم مرغ برای زیر کرچ ۱۰-۱۲ عدد میباشد که بیشتر این تعداد دچار سرد شدن تخم ها می شود و نطفه ها از بین می رود.

  • چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ at ۱۸:۵۸
    Permalink

    سلام میشه جوجه زیر مرغ کرچ گذاشت

    Reply
    • پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ at ۱۰:۳۵
      Permalink

      سلام / بله میشه زیر مرغ کرچ ، جوجه کشی طبیعی انجام دهید. ولی جوجه کشی طبیعی عمر و بازدهی پرنده را پایین می آورد، بهتره از دستگاه جوجه کشی خانگی استفاده نمایید.

  • سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ at ۱۳:۳۱
    Permalink

    سلام وقتتون بخیر ،یه هفته س که مردم کرچ شده ولی تخم گزاشتم زیرش ولی نمیشینه روشون چکارکنم

    Reply
    • چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ at ۱۰:۲۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      مرغ کرچ را در داخل یک جعبه پوشال و جعبه را در اتاق تاریک و تقریبا با دمای ملایم قرار دهید.

  • شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ at ۰۳:۱۲
    Permalink

    سلام از کرچ گلین که کمی از مرغ کوچکتره میشه تخم پرندگانی مث طوطی استفاده کرد؟

    Reply
  • چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۳:۱۲
    Permalink

    با سلام .من تخم غاز هایم را شسته ام اما در دمای مناسب قرار دادم .میواستم بدونم تخمی را که شسته باشم را هم میتوانم زیر مرغ قرار دهم یا نباید اب خورده باشه به تخم
    پیشاپیش ممنون از راهنمایی تون

    Reply
    • یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۲:۲۵
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      بر روی پوسته تخم مرغ ها یه لایه کوتیکول وجود دارد که با شستشو این لایه از بین می رود و منفذها باز می شوند و مناسب جوجه کشی نمی باشند.

  • یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ at ۲۰:۵۸
    Permalink

    سلام وقت بخیر چندم ماه باید تخم مرغ زیر مرغ کرچ گذاشت؟

    Reply
    • سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ at ۱۸:۳۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      مدت زمان جوجه کشی مرغ ۲۱ روز می باشد.
      برای اطلاع از زمانبندی جوجه کشی انواع پرندگان به بخش آموزش جوجه کشی مراجعه کنید.

  • دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ at ۲۰:۴۱
    Permalink

    سلام یک مرغ گلین کرچ دارم تو ۸ ماه ۴ بار کرچ شده ۱۰ تا تخم میذاره جوجه میشه آیا آسیبی نمیبینه ممنون تا حالا ۳۲ جوجه گرفتم البته بیشترشون تخم میزارن

    Reply
    • دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ at ۲۱:۰۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      این مدت طولانی برای مرغ ضرر دارد و توان و انرژی مرغ را می گیرد. مولتی ویتامین + عناصرکمیاب در آب حل نمایید و تا ۵ روز بدهید.

  • جمعه ۰۳ آذر ۱۴۰۲ at ۱۷:۳۳
    Permalink

    سلام خدمت شما اساتید محترم ببخشید یه سؤالی داشتن آیا وقتی که مرغ کرچ به مدت ۱۰ دقیقه برای آب و دان خوردن می‌ره بیرون و از رو تخم مرغها بلند میشه ضرری دارد لطفاً بگید تا چه مدت تخم مرغا گرما رو حفظ می‌کنند تو فضای بسته؟

    Reply
    • پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ at ۱۲:۱۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      تا موقعیکه تخم ها سرد نشه مشکلی نداره. بهتره که تایم غذا خوردن کمتر باشه تا شوکی به تخم نطفه دارها وارد نشه.

  • شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ at ۰۶:۰۴
    Permalink

    ببخشید میخواستم بدونم صدای رعد و برق برای تخم مرغ های در حال تبدیل به جوجه مشکلی داره ؟

    Reply
    • شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ at ۱۱:۳۴
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      بله دچار استرس و شوک می‌شود.

  • شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ at ۱۱:۵۴
    Permalink

    سلام خسته نباشید ببخشید یک سوالی داشتم در هر زمان از مرحله جوجه کشی این صدا ها شوک وارد میکنند یا فقط تو یه روز های آخر جوجه کشی

    Reply
    • پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ at ۱۲:۳۰
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      بر اساس آزمایشی که در امریکا انجام شد. یک دستگاه جوجه کشی کنار ریل قطار قرار دادند با گله مشخص و یک دستگاه با همان گله تخم در کوهستان قرار دادند. اون دستگاهی که در کوهستان بود بدلیل اختلال در اکسیژن رسانی ، درصد هچ کمتری نسب به دستگاهی که کنار ریل قطار بود داشت. سر و صدا رو جوجه کشی تاثیری نداره.

  • شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ at ۲۰:۵۵
    Permalink

    سلام خدمت شما و تشکر از زحمات شما ببخشید اونجا که گفتید صدای رعد و برق شوک وارد می‌کنه یه زمان مشخصی شوک وارد میشه یا تو کل دوره جوجه کشی؟

    Reply
    • پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۲ at ۱۱:۱۴
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      در زمان رعد و برق و ساعقه باعث شوک به جنین می شود که در همان تایم وارد میشه.

  • شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ at ۰۵:۵۶
    Permalink

    سلام . ببخشید یه سوالی داشتم من ۱۵ روزه که چند تا تخم مرغ گذاشتم زیر مرغ کرچ و وقتی که از سفر برگشتم دیدم مرغ زیر یه سطل گیر کرده دقیق نمیدونم چند ساعت وقتی که رسیدم تخما سرد شده بود 😥 به نظر شما امیدی هست الان روز ۱۶ ت

    Reply
  • شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ at ۱۸:۱۰
    Permalink

    سلام ببخشید تو واتساپ پاسخگو هستید ؟

    Reply
  • یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ at ۰۵:۴۹
    Permalink

    سلام سوالی دارم من یه مرغ کرچ دارم که هفت هشتا تخم مرغ گزاشتم زیرش الان روز ۱۷ ه ولی تو روز ۱۵ یه مشکلی پیش اومد این بود که من تو روز پنجشنبه رفتم یه جایی وقتی که برگشتم شب جمعه دیدم مرغم رو تخما نیست 😥 بعد دیدم زیر یه سطل گیر کرده بود ولی مطمعنم جمعه از رو تخما بلند شده الان می‌خوام بدونم امیدی هست من شب رسیدم و دوباره گزاشتمش رو تخما…

    Reply
    • چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ at ۱۱:۱۶
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      تو این هوای سرد ، شوک به نطفه وارد میشه و احتمال مرگ جنین وجود دارد.

  • یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ at ۲۲:۵۴
    Permalink

    سلام و عرض ادب میخواستم بدونم تو روز چندم صدای جوجه ها از تخم مرغ میاد

    Reply
    • پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ at ۱۲:۰۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      در اوایل دوره هچر صدای جوجه را می تونید بشنوید.

  • چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ at ۱۹:۳۴
    Permalink

    با سلام آیا میتوان برای جوجه کشی پرندگان زینتی مثل طوطی سانان از مرغ کرچ استفاده کرد؟

    Reply
    • چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ at ۱۱:۵۶
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      طوطی سانان جوجه کشی بسیار سخت و حساسی دارند ، جوجه کشی طبیعی زیر مرغ خیلی دشوار و احتمال شکستن تخم وجود داره . بهترین دستگاه برای جوجه کشی پرندگان تزئینی ، دستگاه جوجه کشی هوشمند داتیکس ۵ می باشد .

  • پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ at ۱۱:۱۲
    Permalink

    سلام و عرض ادب به شما دستن در کاران محترم
    وقتی یه تخم روز ۲۱یه طرفش سیاهه یه طرفش سفید آیا تخم مرغ خراب شده لطفاً زود جواب بدین

    Reply
    • پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ at ۱۸:۲۶
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      در روز ۲۱ و پایان جوجه کشی مرغ ، جوجه باید کامل شده باشد. در غیر اینصورت تخم خراب است.

  • سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ at ۲۲:۰۰
    Permalink

    سلام ببخشید من مرغم کرچ شده اما وقتی جوجه ها بیرون میان می‌میمیرند دلیلش چیه

    Reply
    • جمعه ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ at ۱۷:۲۹
      Permalink

      سلام وقت بخیر عفونت بند ناف دارند، در بدو هچ باید ضدعفونی انجام شه و در محیط با دمای ۳۵ درجه تا ۷ روز نگهداری شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *