تغییر شکل پای جوجه شترمرغ

تغییر شکل پای جوجه شترمرغ
5/5 - (4 امتیاز)

پرورش پرندگان فرایندی حساس و دشوار است. به خصوص هنگامی که این پرنده ها تازه سر از تخم در آورده و بسیار ضعیف هستند. از رایج ترین مشکلاتی که در مزارع پرورش شترمرغ دیده می‌شود تغییر شکل پای جوجه شترمرغ و ناهنجاری های از این قبیل است.

اما می‌توان اینگونه بیان کرد که بیشتر مشکلات پای شترمرغ ها، مربوط به مدیریت اشتباه پرورش دهنده در نگهداری و همچنین تنظیم خوراک پرنده ها می‌باشد. همچنین عواملی مانند پیچیدن انگشت ها، کوتاه شدن استخوان پا، پای کمانی، نرمی استخوان و … می‌توانند از عمده دلایل ایجاد شدن این ناهنچاری ها باشند که در اثر این ها جانور در راه رفتن دچار مشکلات بسیار می‌شود.

حتی با توجه به اسکلتی که شترمرغ دارد، ممکن است دوام نیاورده و بمیرد. در واقع ۳۵ درصد تلفات در پرورش شترمرغ مربوط همین موارد بوده و پرورش دهندگان باید راه های جلوگیری و درمان آن را بدانند. پرورش دهنده باید این نکته را در نظر بگیرد که استخوان پای جوجه شتر مرغ نرم بوده و در نتیجه زمین خوردن و یا برخورد با اجسام سفت امکان وارد شدن آسیب به آنها وجود دارد. در نتیجه باید به خوبی در این مرحله، از جوجه ها مراقبت شود تا آسیبی به آنها وارد نگردد.

علت تغییر شکل پای جوجه شترمرغ

با توجه به ساختار بدنی و دراز بودن پاها، این پرنده در معرض آسیب های بیشتری نسبت به سایر پرندگان است. شخص پرورش دهنده باید به سرعت متوجه این مشکلات شود تا در صورت امکان اقدام به درمان آن ها کند. درصد کمی از این ناهنجاری ها به صورت ژنتیکی انتقال می‌یابند، اما بیشتر آن ها اکتسابی هستند و باید برای پیشگیری از آنها کار هایی را انجام داد. عواملی نظیر تغذیه نا مناسب، محیط نا مناسب و ازدحام، برخورد های فیزیکی و ضربه ها از عمده دلایل این تغییر شکل ها هستند.

پیچ خوردن پای شتر مرغ

مشکل پا پرانتزی شترمرغ

یکی از مشکلاتی که نمی‌توان آن را رفع کرد، مشکل پا پرانتزی شدن جوجه شترمرغ ها است. همانطور که می‌دانید جوجه کشی از این طیور مانند دیگر پرندگان نبوده و شرایط مخصوص به خود را دارد. از این رو حتی دستگاه جوجه کشی شترمرغ نیز با دیگر دستگاه ها کمی متفاوت است. افرادی که در این صنعت فعال هستند می‌دانند که در هنگام جوجه کشی از تخم های نطفه دار، مقدار کمی از رطوبت تخم کاسته شده و وزن تخم کم می‌شود. اما این کاهش وزن و رطوبت، مقدار معینی داشته و اگر کمتر و یا بیشتر از آن اتفاق افتد، برای جوجه ها خطرناک است.

مشکل پراتزی بودن پای شترمرغ نیز از اینجا شروع می‌شود که درهنگام جوجه کشی، رطوبت کافی از تخم کاسته نشده و یا رطوبت دستگاه زیاد بوده، در نتیجه جوجه هایی متولد می‌شوند که اصطلاحاً به آنها جوجه های مرطوب می‌گویند.

این جوجه ها بعد از گذشت حدود ۱۰ روز دچار ناهنجاری در قسمت مفصل لگن شده و پاهایشان باز و پرانتزی شکل می‌شود. لازم به ذکر است که مشکل پا کمانی در شترمرغ ها هیچ درمانی نداشته و تنها باید در هنگام جوجه کشی، حسابی دقت داشته باشید.

پیچ خوردن پای جوجه شتر مرغ

این مشکل نیز با ضربه دیدن مفضل لگنی رانی در هفته های اول شکل می‌گیرد. لغزنده بودن کف محیط و دستگاه و بزرگ بودن بیش از حد کیسه زرده از دلایل عمده ایجاد این عارضه هستند که به خاطر آن جوجه ها توانایی ایستادن را از دست می‌دهند. برای رفع این عارضه باید به سرعت پاهای جوجه را با کش و یا نوار چسب مهار کنید تا بتواند قدم های کوتاه بردارد. برای درمان بهتر می‌توانید از پابند های نرم و قلاب دار که دور پای جوجه بسته می‌شوند استفاده کنید.

شکستگی پای جوجه شترمرغ

لغزنده بودن کف بستر و یا حتی برخی عوامل ژنتیکی می‌توانند در پیچ خوردن انگشتان به صورت افقی تاثیر گذار باشد. برای درمان این مشکل هم می‌توانید انگشت پیچ خورده را صاف کرده و آتل بندی کنید. به این نکته دقت داشته باشید که باید ناخن پرنده را بکنید، چرا که وجود آن از درمان این عارضه جلوگیری می‌کند.

پیچ خوردن پا به دلیل انحراف مفصل بین استخوان درشت نی نیز رایج است که بیشتر در جوجه های زیر ۳ ماه دیده می‌شود این مشکل می‌تواند در دراز مدت باعث چرخش پا تا ۱۸۰ درجه نیز شود. وزن گیری ناگهانی ژنتیک و کمبود کلسیم را می‌توان از عوامل این مشکل شمرد. عدم تقارن بدن و بزرگتر بودن سینه یک طرف باعث عدم تعدل جاندار و افتادن وزن آن روی یک پا و در نهایت پیچش آن پا نیز می‌شود. شلوغی جایگاه و سفت بودن کف آن نیز می‌تواند دیگر دلایل این تغییر شکل پای جوجه شترمرغ باشند.

درمان پیچ خوردن پای شترمرغ

توجه داشته باشید که برای درمان پیچ خوردگی پای شترمرغ ها اگر این چرخش پا کمتر از ۱۵ درجه باشد، می‌توانید از دارو های ضد الهتاب استفاده کنید. اما اگر این پیچش زاویه ای شدید تر داشته باشد، آن را با جراحی درمان می‌کنند. در کل بهتر است هرچه سریعتر این مشکل در جوجه ها دیده و به آن رسیدگی گردد.

پوکی استخوان پای شترمرغ

پوکی استخوان جوجه شترمرغ

مشکل پوکی استخوان در ابتدای تولد، در همه جوجه ها دیده می‌شود. علت این امر نیز کم بودن نسبت کلسیم به فسفر در بدن است. از سویی سرعت رشد بالای پاهای این جاندار و بیش از حد مغذی بودن رژیم غذایی آن، پاها را  بیشتر در معرض تغییر شکل قرار می‌دهد. غذای جوجه ها باید مقدار کافی کلسیم و ویتامین دی ۳ داشته باشد.

همچنین ناگفته نماند که بیش از حد بودن پروتیئن ها و کلسیم در غذا، نرمی استخوان را به دنبال دارد. البته ناگفته نماند که خوراک با کیفیت پایین نیز میتواند موجب پوکی استخوان و تغییر شکل پای شترمرغ شود. از علائم این عارضه می‌توان به متورم شدن مفصل خرگوشی و استخوان مچ پایی اشاره کرد. نرمی استخوان، پاها را در معرض بیماری های دیگر قرار می‌دهد.

تغییر شکل پا در اثر در رفتگی تاندون

این عارضه حتی در شترمرغ های بالغ نیز ممکن است رخ دهد اما به دلیل ضعیف بودن جوجه ها بیشتر در میان آنها شایع است. این مشکل در محل استخوان درشت نی مچ پا رخ می‌دهد. درد در رفتگی تاندون بسیار زیاد است و حتی ممکن است باعث پارکی تاندون شود. درمان در رفتگی معمولا با جایگزینی تاندون در شیار استخوان درشت نی انجام می‌شود و برای پیشگیری از پاره شدن آن را بانداژ می‌کنند. اگر در تشخیص این مشکل دیر عمل کنید بهترین کار حذف پرنده از گله است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *