بیماری های مرغ مینا

بیماری های مرغ مینا
4.1/5 - (172 امتیاز)

در میان پرندگانی که توانایی حرف زدن دارند و به عنوان حیوان خانگی خریداری می‌شوند، مرغ مینا یکی از محبوب ترین ها در میان ایرانی هاست. جثه‌ی این پرنده کمی کوچکتر از یک کبوتر بوده و پر های آن سیاه خاکستری و یا قهوه ای رنگ هستند. پرورش مرغ مینا چالش های خاص خود را دارد و یکی از آنها مقابله با بیماری های احتمالی این پرنده است. در ادامه این مقاله رایج ترین بیماری های مرغ مینا را بررسی و روش درمان آنها را به طور کامل توضیح می‌دهیم. اما قبل از هرچیز بهتر است بدانید که این پرنده مقاومت بالایی در برابر بسیاری از بیماری ها دارد. اما باز هم ممکن است به برخی از آنها دچار شود.

علت بیماری های مرغ مینا

طبیعتا اصلی ترین دلیل هر نوع بیماری در پرندگان مانند دیگر جانوران میکروب ها و ویروس ها هستند. این ارگان های کوچک می‌توانند از روش های مختلفی وارد بدن جاندار شده و با تکثیر منجر به برخی بیماری ها شوند. اگر برای مقابله با آنها برنامه ای نداشته باشید، می‌توانند منجر به مرگ پرنده شما گردند.

فروش دستگاه جوجه کشی خانگی مناسب مرغ مینا و دیگر پرندگان زینتی و گران قیمت

مریضی های مرغ مینا می‌تواند ناشی از غذای مسموم و آلوده باشد که این امر یکی از رایج ترین حالت هاست. اما ارتباط جاندار با انسان و یا پرنده های دیگر که ناقل بیماری های خاص و مشترک هستند، نیز می‌تواند مسبب مریض حالی پرنده شود. عدم رعایت بهداشت قفس پرنده نیز می‌تواند آسیب های جدی به این پرنده بزند. چرا که آمونیاک موجود در مدفوع پرنده در صورت تمیز نشدن آن به شش ها و سیستم بویایی پرنده آسیب می‌زند. دیگر مواردی که می‌توانند تاثیر منفی در سلامت مرغ مینا داشته باشند، دمای محیط و شوک دمایی است. شوک دمایی استرس زیادی به پرنده وارد کرده و سیستم ایمنی آن را تضعیف می‌کند.

رایج ترین بیماری های مرغ مینا

در ادامه به برخی از بیماری های رایج در مرغ های مینا اشاره کرده و علایم آنها را نام می‌بریم. اما معمولا مواردی همچون آویزان بودن بیش از اندازه پرها و تغییراتی در پاها، در بین اکثر پرندگان نشانه هایی از بیماری هستند که سریعا باید پیگیری شوند.

رایج ترین بیماری های مرغ مینا

آنفولانزا در مرغ های مینا

همانطور که گفته شد این پرندگان در مقایسه با گونه های دیگر سیستم ایمنی قوی تری دارند و بهتر می‌توانند با بیماری ها مقابله کنند. آنفولانزا که یکی از رایج ترین مریضی ها میان اکثر پرندگان است، کمتر در بین مرغ مینا دیده می‌شود. اما در صورت بروز علائم باید روش های درمانی را برای بهبودی پرنده انجام داد. ویروس آنفولانزا را می‌توان با مواد ضدعفونی کننده در قفس پرنده از بین برد. چرا که این ویروس از ترشحات چشمی و بینی پرنده خارج شده و به آهن و دیگر سطوح قفس می‌چسبد. 

از علائم این بیماری می‌توان به بالا رفتن دمای بدن، نامرتب شدن پر ها و کاهش تخمگذاری اشاره کرد. اما اگر شدت بیماری بیشتر باشد این علائم نیز خود را بدتر نشان می‌دهند و حتی اختلالات تنفسی نیز مشاهده می‌گردند. برای پیشگیری باید بهداشت محیط را به خوبی رعایت کنید و از ارتباط پرنده بیمار با دیگر جانوران که احتمال ناقل بودنشان زیاد است جلوگیری کنید. در صورت دیدن علائم نیز به سرعت آن را از سایر پرنده های خود جدا کنید تا بیماری انتقال نیابد. در صورت مردن پرنده، لاشه آن باید در باغچه با عمق مناسب دفن شود.

بیماری آسپرژیلوز در مرغ مینا

مانند آنفولانزا مقاومت این پرنده در مقابل بیماری اسپرژیلوز نیز بالاست. اما در صورت قرار گیری در محیط شدیدا آلوده، مریض می‌شود. این بیماری قارچی بوده و به شش های پرنده حمله می‌کند. پس از بیماری نیز پرنده ممکن است تا مدتی مشکلات تنفسی داشته باشد. از علائم این مریضی می‌توان به تنگی نفس و تنفس با دهان باز، سیانوز، خواب آلودگی و تشنگی مداوم و حتی اسهال مرغ مینا اشاره کرد. برای پیشگیری باید غذای پرنده و محیط را با دارو های ضد قارچی، ضد عفونی کرده و از ارتباط با پرنده بیمار اجتناب کنید. 

علت-مریضی-مرغ-مینا

کلامیدیوز

کلامیدیوز در مرغ مینا باعث اسهال، عدم تعادل، مشکلات تنفسی، کاهش وزن، بی حالی و بی اشتهایی و ضعف در پرنده می‌شود. می‌توان آن را در دسته بیماری های خطرناک قرار داد، چرا که به سرعت شیوع پیدا کرده و بین همه پرنده ها و انسان نیز مشترک است. حتی در شرایط بدتر می‌تواند سبب مرگ جاندار شود. منشا بیماری، باکتری بوده و برای همین سرعت شیوع باورنکردنی دارد و می‌تواند از طرق مختلف به دیگر جانداران سرایت کند.

از علائم این مریضی می‌توان به اسهال و مشکلات خفیف تنفسی در حالت خفیف بیماری، و در حالت شدید آن اسهال سبز رنگ و یا قرمز، تورم چشم، بی اشتهایی و کز کردن و ترشحات بینی اشاره کرد. برای درمان باید از چرک خشک کن استفاده کرده و تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید که خودتان به آن دچار نشوید. در صورت مرگ مرغ مینا آن را در محلول های ضد عفونی کننده بسیار قوی قرار دهید و قفس را به خوبی تمیز کنید. پس از انجام این کارها پرنده باید در عمق زیاد دفن شود.

بیماری نیوکاسل در مینا

نیوکاسل جزو خطرناک ترین بیماری ها در بسیاری از پرنده ها بوده و سرعت شیوع بسیار بالایی دارد. پس در صورت مشاهده علائم باید پرنده مذکور را سریعا از سایرین جدا کنید. این نوع بیماری در ابتدا دستگاه تنفس و سپس سیستم عصبی را آلوده کرده و سبب مرگ جاندار می‌شود. بین ۲ تا ۱۵ روز طول می‌کشد تا علائم بیماری ظاهر شوند و بسته به نوع پرنده می‌تواند، علائم آن متفاوت باشد.

خس خس کردن، گوشه گیری و افسردگی، بی میلی به غذا خوردن و مشکلات تنفسی از برخی علامت های بیماری نیوکاسل هستند. در صورت آلوده شدن عصب های پرنده، گردن آن کج می‌شود و در نهایت فلج خواهد شد. متاسفانه تا به حال واکسنی برای این مریضی یافت نشده و تنها راه مقابله با آن رعایت نکات بهداشتی است.

هموکروماتوز مرغ مینا

این مریضی ناشی از عدم تعادل آهن در جیره غذایی جاندار است. سیستم گوارشی این پرنده نمی‌تواند به خوبی آهن را هضم کند و آهن اضافی به سمت کبد هدایت شده و آن جا انباشته می‌شود. در نتیجه پس از مدتی کبد پرنده از کار افتاده و تلف می‌گردد. برای پیشگیری از بیماری باید آهن موجود در غذا را کاهش داده و از غذاهایی که ویتامین C بالایی دارند پرهیز کنید. چرا که این ویتامین جذب آهن را بیشتر می‌کند.

علت بیماری های مرغ مینا

سرماخوردگی مرغ مینا

یکی از رایج ترین نوع بیماری ها، سرما خوردگی است. این بیماری توسط انواع ویروس ها ایجاد می‌شود. سرماخوردگی معمولی برای پرندگان بالغ خطر جدی محسوب نمی‌شود، اما برای جوجه ها خطرناک بوده و می تواند سبب مرگ آنها گردد. خوردن غذای سرد و شوک دمایی، همچنین قرار گرفتن در معرض باد می‌تواند منجر به سرما خوردن مرغ مینا شود. آبریزش، بی اشتهایی و کسالت از رایج ترین علائم بیماری هستند. برای درمان این بیماری از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید و محیط پرنده را گرم نگه دارید.

انواع انگل های مرغ مینا

از آن جا که این پرندگان حشرات ریز را نیز می‌خورند، در معرض بیماری های انگلی نیز هستند. بنابراین دقت کنید که پس از شناسایی انگل در مدفوع پرنده، باید از داروی مخصوص آن برای از بین بردن انگل استفاده کرد. 

در صورت مشاهده کرم های قلابدار و آسکاریس از داروی لوامیزول استفاده کنید. این دارو سیستم عصبی انگل را فلج، و دفع آن را برای جاندار ساده تر می‌سازد. انگل های خارجی نیز که شامل حشرات خونخوار هستند، می‌توانند باعث کمخونی جاندار شوند و در صورت از بین نبردن آنها مرگ پرنده پس از مدتی حتمی است. برای از بین بردن این انگل ها از داروی های ضد شپش و انگل خارجی استفاده کنید.

انواع داروهای پرندگان

دارو هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم جزو مهمترین و پرکاربردترین دارو ها برای انواع بیماری های مرغ مینا و سایر پرندگان می باشند. این متن صرفا جنبه معرفی داشته، و شدیدا توصیه می‌شود که برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی، از استفاده خودسرانه آنها پرهیز کنید. بهترین راه حل برای وضعیت وخیم پرنده و بهبود آن، مراجعه به دامپزشک است.

درمان اسهال مینا

ویتامین A,D,E

ویتامین های این خانواده بیشتر به ماده ها داده می‌شود. این ویتامین ها می‌توانند سبب افزایش باروری و همچنین تقویت نطفه در پرنده ماده شوند.

آنتی آسما ( Anti-Asma )

این دارو مناسب بیماری های عفونی تنفسی بوده و در زمان هایی که پرنده دچار تنگی نفس و یا خفگی شود، تجویز می گردد.

ادوسین ( Advocin )

این دارو برای رفع مشکلات گوارشی مثل اسهال و عفونت های تنفسی تجویز می‌شود.

آنتی بیوتیک ( Antibiotic )

Antibiotic ها را عموما زمانی تجویز می‌کنند که پرنده دچار بیماری هایی مانند سرماخوردگی، اسهال سبز، آبریزش بینی و یا عطسه شده باشد.

آنتی استرس ( Antistress )

این دارو برای پرنده ای تجویز می‌شود که دچار غش و یا سکته شده باشد. همچنین زمان جدا کردن جوجه ها نیز برای کاهش استرس، از این دارو استفاده می‌شود.

آویسانول ( Avisanol )

آویسانول یا آویزانول زمانی کاربرد دارد که پرنده به طور نامنظم و بی موقع دچار ریزش پر (پر ریزی) می‌شود.

ویتامین ب کمپلکس ( B Complex )

زمانی که پرنده دچار کم اشتهایی شده از این ویتامین برای افزایش اشتها و انرژی پرنده استفاده می‌شود. ویتامین B کمپلکس شامل تمامی ویتامین های خانواده B می باشد و برای تقویت سیستم ایمنی نیز بسیار مفید است.

بکتوسید ( Bactocid )

بکتوسید یا باکتوسید برای زمانی تجویز می کنند که علائم بیماری های گوارشی و تنفسی در پرنده بروز کرده باشد. باکتوسید شامل آمینو اسید ها و املاح معدنی مورد نیاز پرنده می باشد.

بایتریل ( Baytril )

این دارو بسیار پرکاربرد می باشد زیرا برای بیشتر بیماری های باکتریایی تجویز می‌شود. بایتریل یک آنتی بیوتیک عمومی است.

کلسی کولیناپ ( Calcicolinap )

برای بیماری های سرخی شکم، جگر ورم کرده و چاقی زیاد در پرنده از این دارو استفاده می‌شود. همچنین در پیشگیری از پیچ خوردن تخم در شکم پرنده ماده نیز کاربرد دارد.

کانتو ( Canto )

این یک داروی مکمل و محرک برای آواز خواندن قناری های می باشد. همچنین برای سرحال و شاداب کردن پرنده نر نیز از این دارو استفاده می‌شود.

تابرنیل سریا ( Tabernil CRIA )

تابرنیل یک داروی پودری برای تقویت رشد جوجه ها و جلوگیری کردن از مرگ آنها می باشد.

اِگ استاپ ( Egg Stop )

از این دارو برای جلوگیری از تخمگذاری و قطع دوره تولید تخم استفاده می‌شود.

لانکوسید ( Lancocid )

داروی لانکوسید برای پرندگانی که دچار بیماری ورم روده در خارج از زمان جفت گیری شده‌اند، تجویز می‌شود.

هگزن ( Hexen )

برای ضدعفونی کردن زخم هایی که در دهان و پای پرنده ایجاد شده است از این دارو استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از این محلول برای آب تنی پرنده نیز استفاده کنید.

مینو پلاس ( Minoplus )

مینو پلاس دارای املاح معدنی می‌باشد که پرنده باید در طول سال از آنها مصرف کند.

مازوتن ( Mazoten )

برای درمان و خلاص کردن پرنده از شر شپش ها و انگل های خارجی، این دارو تجویز می‌شود.

مولتوفورس ( Molto Force )

این دارو زمانی مصرف می‌شود که قصد دارید دوره تولکی پرنده، زودتر فرا‌ برسد.

نکتون بیوتین ( Nekton Biotin )

برای افزایش رشد پرها و پر‌سازی و همچنین برای سرعت بخشیدن به دوره پر‌ریزی پرنده، این دارو کاربرد دارد.

نکتون اِم اِس اِی ( Nekton MSA )

این دارو موجب جذب بهتر کلسیم و فسفر می‌شود. همچنین برای تقویت استخوان بندی پرنده و جلوگیری از فلج شدن آن استفاده می‌شود.

سوالات متداول
  • علت اسهال مرغ مینا چیست؟
    اسهال در مرغ های مینا می‌تواند چندین دلیل داشته باشد. از اینکه چه غذایی می‌خورد تا ابتلا به بیماری های آسپرژیلوز و کلامیدیوز می‌توانند از دلایل اسهال در این پرنده باشند. بهترین کار برای اطلاع یافتن از دلیل این اتفاق، بردن پرنده نزد دامپزشک حیوانات خانگی است.
  • برای درمان بیماری ها، بهترین راه چیست؟
    به جای اینکه خود صاحب پرنده اقدام به درمان کند، بهترین راه، بردن جاندار پیش دامپزشک است تا آسیبی به پرنده وارد نشده و هرچه زودتر خوب شود.
نظرات کاربران
  • پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ at ۲۲:۳۴
    Permalink

    من مرغ مینایم مریض شده،کز میکنه،خواب آلود هست ،پرهاش نامرتب هست و هنوز رام نشده ولی خیلی نزدیکمون میاد،نمیتونه تعادلش رو حفظ کنه ،کمی گیج هست و بعضی چیز ها رو هم نمی‌بینه

    • سه شنبه ۰۳ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۷:۰۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      باید بصورت کلینیکی توسط دامپزشک معاینه و تجویز شود.

  • یکشنبه ۰۸ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۷:۴۲
    Permalink

    سلام دخترم درحین بازی پاش رفته روسرمرغ مینام بردمش دکترالان بهتره منتهاتن صداش فرق کرده وخیلی کم حرف میزنه ومهمترازهمه نوک میزنه که غدابخوره منتهانوکش بسته نمیشه ونمیتونه غذابخوره لطفاسریع بگین چکارش کنم که خوب بشه خیلی دوس دارم خوب بشه

    • دوشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۱:۳۱
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      مرغ مینا طفلی ترسیده و باید بیشتر مراقبت کنید، با این حال مولتی ویتامین داخل آب حل نمایید بدهید. و در یک مکان کم رفت و آمد قرار دهید.

  • چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۵:۱۷
    Permalink

    سلام .مرغ مینای من دو روز هسته فضله ی آبکی و سفید رنگ ذاره،بی اشتها هم هست،کز هم می کنه،دهانش اغلب باز و پر آب هست،امکان هست بیمار شده باشه؟

    • یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۰:۴۸
      Permalink

      سلام بخاطر تغذیه و استرس دچار اسهال شدند و باید توسط دامپزشک معالجه بشه.

  • شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۹:۳۷
    Permalink

    مرغ مینا من حرف میزنه از صبح ساکته بیحاله صداش میکنه حرف نمیزنه بی حاله

    • یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۰:۳۲
      Permalink

      سلام احتمالا با دیدن چیزی ترسیده و استرس داره

  • جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۴:۰۶
    Permalink

    سلام مینا ی من نزدیکای سه ماه پیش توی لک رفته بود ولی بعد از چند روز دیدم داره پر میریزه گفتم شاید دوباره توی لک رفته و خوب میشه ولی دیدم هی روز به روز کچل تر میشه و دیگه آب تنی نمیکنه لطفا راهنماییم کنید.

    • دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۱:۳۰
      Permalink

      سلام
      اگر ریزش بعد از تولک باشد . غیرطبیعی است . مواد معدنی و بخصوص روی بدن مینا کم می باشد.

  • جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۷:۱۷
    Permalink

    سلام وقت بخیر مینا من الان یک هفته هست که کم حرف میزنه و کم غذا میخوره و همش سرش رو لای پرهاش میزاره دلیلش چیه

    • دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۱:۳۱
      Permalink

      سلام
      چند وقته در محیط جدید قرار داره؟

  • شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۰:۳۳
    Permalink

    سلام مرغ مینای من دوسه روز فقط میشینه و اصلا هر کاری میکنیم روی پاهاش نمی ایسته و بی حالم و کسل هست؟؟

    • یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۱:۱۳
      Permalink

      سلام
      احتمال داره ضعف عضلانی داشته باشد. حتما با دامپزشک متخصص در ارتباط باشید.

  • دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ at ۰۷:۴۶
    Permalink

    سلام مرغ مینای من دیروز همش خواب بود و تعادلش را از دست داده امروزم همش میاره بالا و جلوعقب میره چه کارش کنم

    • دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ at ۱۱:۴۸
      Permalink

      سلام
      مشکل هضم و جذب دارد و احتمالا نوعی تغذیه داشت که نمی تواند جذب کند.

  • چهارشنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۳:۴۷
    Permalink

    سلام وقت بخیر مرغ مینای ما یه شب حدود ساعت چهارونیم پنج صبح خیلی ترسید و خودشو میزد به قفس ارومش که کردیم الان چند روزه بعد از اون اتفاق بیحاله و از جاش تکون نمیخوره و همش میخوابه و البته اونشب توی یه اتاق جدید گزاشته بودیمش

    • یکشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۶:۴۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      کلا برای پرندگان و بخصوص نوع تزئینی ، هر اتفاق جدید براش یه چالش محسوب میشه و باید به مرور عادت کنه و این نقل مکان به اتاق جدید دچار استرس و ترس کرده. شما می توانید از ویتامین C هم بصورت خوراکی و یا بصورت ویتامین صنعتی تا ۳ روز به مرغ مینا بدهید. و تا مدتی در مکان قبلی نگهداری شود.

  • دوشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۳:۲۹
    Permalink

    سلام روز بخیر ما تازه نقل مکان کردیم خونه قبلی آفتابگیر بود و مینا اکثر تایم روز رو توی آفتاب می موند اما این خونه آفتاب نمی گیره تقریبا سه چهار روزه که اسهال داره و البته برای اولین باره که پرهای روی سرش و گردنش ریخته اما هم خوردنش خوبه هم صحبت کردنش حدودا دوسال و نیمشه اسهالش سفید رنگه گاهی سفت تر گاهی شل تر باید چیکار کنم اگه از دارویی باید استفاده کنم چه نوع دارویی ؟

    • سه شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۰:۲۴
      Permalink

      سلام بدلیل استرس نقل مکان می باشد. می توانید از ویتامین C در غلبه بر استرس استفاده نمایید.

  • سه شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۰۹:۳۰
    Permalink

    سلام وقت بخیر
    مرغ مینای من از اول فروردین تا حالا همش فضله ی آبکی و سبز رنگ داره. حتی ادرار هم میکنه. قبلا ادرار نمیکرد. البته شاید من متوجه نشدم.
    اینم بگم دونه هاش رو هم از اول فروردین عوض کرده بودیم و یه نوع دیگه گرفته بودیم. ممکنه مال تغییر دونه هاش باشه این اسهال؟
    توی عید شهرستان هم برده بودیمش. گفتم شاید بخاطر تغییر آب و هوا باشه ولی الانم که برگشتیم همچنان اسهالش بیشتر شده.

    اما غذا میخوره. اشتهاش خوبه و خیلی شکمو هست ماشالله. آوازشم میخونه. بازی هم میکنه.
    ولی نمیدونم با اسهالش چکار کنم

    • سه شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۰۹:۴۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      اسهال سبزرنگ و بی حالی ، یکی از علائم بیماری نیوکاسل می باشد که باید هرچه سریعتر توسط دامپزشک درمان شروع شود.

  • سه شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۰:۴۵
    Permalink

    سلام
    مرغ مینا من از دیروز همش یا نشسته یا بیشتر میخوابه کلا خوابه
    یا همش خماره حوصله بازی کردنم نداره
    خیلی کم شده خوراکش و حرف زدنش اسهالم داره یکم
    چیکار کنم؟؟😭😭😭

    • سه شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۱:۵۱
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      در ۱۰ روز گذشته چه تغذیه ای داشته؟ تغییر جیره دادین؟ نقل مکان داشتین؟
      فعلا برای بی حالی مولتی ویتامین طبق نظر دامپزشک بدهید.

  • سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۰۱:۴۹
    Permalink

    سلام من تازه مرغ مینا گرفتم داخل قفس که مزارمش نمی دانم چرا به عقب پشتک میزنه و بالش میخوره به این طرف و آن طرف مشکلش چیه.بعد غذا چی بهش بدم از آن جایی که خریدمش گفت که بهش پیلت بده اما من زیاد مطمئن نیستم

    • چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۵:۲۶
      Permalink

      سلام
      سرشو تکون میده و از عقب میوفته؟ دارای اسهال نیز هست؟

  • پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۳:۴۷
    Permalink

    سلام وقتتون بخیر پای مرغ مینام میخچه زده روش پماد تتراساکلین زدم یکم بهتره ..لازمه ببرمش پیش دامپزشک؟؟

    • پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۲۰:۵۱
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      ابتدا تا ۵ روز با پماد نئومایسین یا تتراسایکلین بر روی محل بمالید و بعد از آن با پوویدون آیوداین شستشو دهید.

  • پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۳:۴۸
    Permalink

    سلام وقت بخیر برای میخچه مرغ مینا چیکار کنم؟؟

    • پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۲۰:۴۹
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      پماد نئومایسین سولفات ابتدا تا ۵ روز بمالید و بعد از آن با پوویدون آیوداین شستشو دهید.

  • پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۳:۵۰
    Permalink

    روش پماد تتراساکلین زدم خوب میشه یا باید ببرمش پیش دامپزشک؟

  • پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۳:۵۲
    Permalink

    سلام روز بخیر مرغ مینای من پاش میخچه زده روش پماد تتراساکلین زدم خوب میشه؟یا باید ببرنش پیش دامپزشک ؟

    • یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۰:۲۱
      Permalink

      سلام
      طبق نظر دامپزشک تجویز شود.

  • شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۲۰:۴۲
    Permalink

    سلام خسته نباشید ببخشید پرنده من هیچ کدوم از علائم خواب الودگی وووو غیر رو نداره فقط اسهالش سفیده باید چیکار کنم؟

    • یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۰۹:۱۶
      Permalink

      سلام
      انروفلوکساین + سولتریم و نئومایسن سولفات را داخل آب حل نمایید. مکان پرورش را خشک نمایید.

  • یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۲۱:۰۰
    Permalink

    سلام خسته نباشید مرغ مینای من کز کرده و رنگ بعضی از پرهاش به سفید تغییر کرده اشتهاش کم نیس اسهال شده چرا؟

    • چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۴:۵۴
      Permalink

      سلام
      بدلیل تغییر ناگهانی تغذیه و استرس می باشد.

  • دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۰۷:۰۰
    Permalink

    سلام خسته نباشید . مینای من پاش دردمیکرد بردم پیشه دام پزشک دارو داد از وقتی دارو بهش دادم پاش خوب شده اما اسهال گرفته . اسهالش رنگ غذاییه که میخوره . اما امروز توی اسهالش خون دیدم . تورو خدا بگید چیکارش کنم

    • دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۰۹:۰۶
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      دچار مشکل در هضم شده و بخوبی نمی تواند هضم و جذب را انجام دهد.

  • سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۸:۳۲
    Permalink

    سلام وخسته نباشید
    مرغ مینای من چند روزه بی حال شده نه حرف میزنه نه میخونه سرش رو زیر بال میکنه کف قفس میشینه امروز هم تو مدفوعش کلی خون وجود داره خواهشا کمکم کنید،باید چه دارویی بهش بدم؟نمیتونم ببرمش پیش دامپزشک

    • چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۵:۰۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      این علائمی که گفتید و خون در مدفوع ، احتمال زیاد کوکسیدیوز می باشد که بازم برای تایید دامپزشک از نزدیک معاینه کنه/

  • سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۸:۴۲
    Permalink

    سلام چند روزی مینای من خیلی دسشویی آب داره و غیر طبیعیه حال عمومیش خوبه نگرانم چکار کنم

    • چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۵:۰۵
      Permalink

      سلام
      احتمالا وجود باکتری در گوارش پرنده دچار اختلال دچار عدم توازن کرده.

  • جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۶:۰۰
    Permalink

    سلام .ببخشید من یک مرع مینا دارم یکسالشه ده روز پیش خریدمشه دیروز دخترم از قفس بیرون اوردش و دنبالش میکرد که بگیرش حالا از دیشب تا حالا مینا یجا کز کرده و اصلا ته صدا میده نه حرف میزنم همش بی حال و خواب الوده .تغدیه هم بهش بجز غذای مخصوص خودش و سیب و خرما دادم .میتونه از خرما باسه بی حالیش .تو را خدا راهنمایی بفرمایید

    • سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۵:۵۶
      Permalink

      سلام دچار استرس شده و بهش شوک وارد شده. باید با ویتامین و در جایی بدون تنش چند روز قرار بگیرد تا آروم شود.

  • شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۰۰:۰۴
    Permalink

    سلام.. مرغ مینا ممکنه یبوست هم بگیره؟
    الان متوجه شدم میخواد مدفوع کنه ولی انگار نمیتونه، خیلی وقته ظرف زیرشو تمیز کردم ولی اصلا کثیفش نکرد.. از بعدازظهر هم خیلی بی‌سروصدا شده و صداش خیلی ضعیفه.. باید چیکار کنم برا رفع یبوستش؟

    • سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۵:۵۵
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      بله برخی اوقات بدلیل نوع تغذیه مرغ مینا دچار یبوست می شوند. باید با داروی سوع هاضمه یا مُلیِن درمان نمایید.

  • دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۲۲:۴۱
    Permalink

    سلام‌مرغ مینای من ۲ هفته بی حاله حرف میزد الان اصلا حرف نمیزنه مدعوش ابکی هست غذا هم نمیخوره چکار کنم

    • سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ at ۱۰:۰۸
      Permalink

      سلام هضم و جذب بخوبی انجام نمی گیرد و اینم بدلیل بیماری باکتریایی می باشد.

  • چهارشنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۵:۱۱
    Permalink

    سلام مینای من دوروز پرهاش نامرتب ساق پاشم زخم سفید زده اسهالسبز رنگ داره باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    • پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۵:۵۰
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      برای اسهال نئومایسین در آب حل نمایید بدهید و برای درمان زخم ساق پا اسپری OTC با فاصله آروم بزنید.

  • پنجشنبه ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ at ۲۲:۵۳
    Permalink

    سلام وقت بخیر مینا من سر گیجه دارد نمی‌تواند رو پاهاش به ایستاد حرف نمی‌زند

    • یکشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۸:۰۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      ضربه ای خورده؟ چه غذایی دادید؟ علائمش را بفرمایید..

  • جمعه ۰۵ شهریور ۱۴۰۰ at ۰۰:۴۰
    Permalink

    سلام ببخشید مرغ مینام رو ۳ روزه خریدمش شَل شَل راه میره وقتی میره رو موکت میافته همش میخوابه چکا کنم الان!!
    اگر میشه زود تر جواب بدید خیلی نگرانشم

  • جمعه ۰۵ شهریور ۱۴۰۰ at ۰۳:۲۹
    Permalink

    درود بشما،از صبح مرغ مینام بی حال هست و غذا و آب کم میخوره،حرف اصلا نمیزنه از صبح،تو خونه آزادش کردم خوب راه میرفت،سگ دارم رفت سمتش که خودم بیشتر ترسیدم ۱دفعه بخواد به قصد خوردنش بهش حمله کنه زود برش داشتم از زمین،حتی نمیتونست بپره اما راه میرفت،،،حدودا ساعت ۳:۴۰ دقیقه شب رفتم سر بزنم بهش دیدم کف قفس دراز ب دراز افتاده،در آوردمش یکم عذا بهش دادم بزور خورد،مولتی ویتامین ظهر دادم شبم دادم،چرک خشک کن و سرما خوردگی تو آب حل کردم حدودا ساعت ۱۰ شب دادم بهش،،،مدفوعش شل هست خیلی،،، سپاسگزار میشم سریع پاسخ بدین،،،حدودا ۳ سال هست اومده به خونمون،،،۱روز پنجره باز بود اومد دقیقا نمیدونم الان چند سالشه

    • یکشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۸:۱۸
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      پرنده شما دچار شوک و استرس شدیدی شده و حتما باید در یک محیط آروم و بدون ملاحظات ناگهانی قرار بگیره. آنتی استرس ( Anti stress ) در مورد پرندگانی که دچار غش و ترس و سکته ناگهانی می شوند تجویز می شود. همچنین ویتامین ب کمپلکس (B complex) هم بدید برای تقویت سیستم دفاعی بدن پرنده و هم چنین افزایش اشتها و انرژی در پرنده بدید.

  • جمعه ۰۵ شهریور ۱۴۰۰ at ۰۳:۵۲
    Permalink

    و نفس کشیدنش ۱مدلیه انگار بینیش کیپ باشع,نوکشو باز میکنه گهگداری،الان ساعت ۴:۵۱ دقیقه بامداد کلا شل افتاده،دوتا ۶ قطره آب دادم بهش😢

  • جمعه ۰۵ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۷:۳۷
    Permalink

    سلام وقتتون بخیر . مرغ مینای من دو روز هست خیلی بی حال هست و همش خواب میره. اصلا تعادل نداره جوری که اصلا نمیتونه راه بره و بی اشتها هست خیلی نگرانم چکار کنم؟

    • دوشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۶:۱۳
      Permalink

      سلام
      ویتامین B compelex را در آب حل کنید تا ۳ روز بخوره/.

  • دوشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۲:۱۰
    Permalink

    سلام من مرغ مینام بی حوصله هست بی حاله همش میره ته قفس خیلی میخوابه بی حاله اما میره سمن غذا سکم میخوره و تا بهش دست میزنم آب میخوره ماهم قبلش هممون کرونا گرفتیم اون تو محیط ما ببود اگه کروما گرفته لطفا راهنمایی کنید چون برامون مقدور نیست ببریمش دام پزشکی

  • دوشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۷:۱۶
    Permalink

    سلام وقت بخیر مینای من پرهای پاهاش ریخته و لنگ لنگ میزنه
    زیر گردنشم موهاش ریخته و امروز اسهال شده و رنگ سبز رنگ داره ممکنه بچم تو خونست مریض کنه؟چی بدم یکم سرماخوردگی دادم بهش

    • دوشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۷:۴۲
      Permalink

      سلام
      عناصرکمیاب در آب حل کنید بدهید و بعد از آن تا ۳ روز نئومایسین در آب حل شود .

  • دوشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۸:۰۶
    Permalink

    سلام خسته نباشید
    مرغ مینای من چشماش قرمز شده
    عطسه میزنه
    این علتش چی میتونه باشه؟

    • سه شنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۱:۰۴
      Permalink

      سلام
      عوامل مختلفی دارد
      عفونت ویروسی ، قارچی ، کمبود ویتامین ، برخورد با اجسام و…
      درمانش با قطره چشم جهت شستشو و ضدعفونی و آنتی بیوتیک می باشد.

  • دوشنبه ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ at ۲۱:۴۲
    Permalink

    سلام وقت بخیر مینای من حدود چهاماهش و حالش خیلی خوب بود یک دفعه صبح ک بیدار شدیم اصلا دیگه جیک جیک نمیکنه چشماش پوف داره و غذا اصلا نمیخوره و حتی آب و بزور رو پاهاش وایستادن دلیلش چیه؟

    • شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ at ۰۹:۱۸
      Permalink

      سلام
      ویتامین B complex را در آب حل کنید.

  • سه شنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۸:۲۲
    Permalink

    سلام
    بزارید همه چیزو از اول بگم
    من امروز صبح دیدم مرغ مینامون آبش تموم شده و براش آب گذاشتم تند تند آب میخورد . بعد ۱۵ دقیقه دیدم خودشو کوبید به قفس خیلی ترسیدم و از قفس اوردمش بیرون دیدم خودشو زد به در و دیوار … خیلی خیلی ترسیدم گریم داشت در میومد دیدم ی جا موند دهنش باز بود و اصلا نفس نمیکشید و فک کردم مرده . بعد اوردمش بغلش کردم و ۱۰ دقیقه نگهش داشتم . بعد گفتم بزار ببینم شاید خوب شده باشه و از دستم ولش کردم دیدم یکم بهتر شد . خیلییییی خیلیییی خوشحال شدم . وقتی بغبش کردم دیگه نمرد . به قرآن فک کردم دیگه هیچ امیدی به زنده موندنش نیست و دوباره گذاشتمش تو قفس 😊😊
    اما الان فقط میخوابه خیلی میخوابه . قبلا اصلا تو روز نمیخوابید اما الان هی میخوابه تروخدا بگین چرا میخوابه خواهش میکنم قبلا با یک صدای کوچیک بیدار میشد الان باید قفس رو تکون بدیم تا بیدار شه و وقتی هم بیدار میشه دوباره میخوابه و شل شده. امروز خوشحال بودم که خوب خوب میشه اما الان خیلی ناراحتمممم .
    فقط خداااااا . به قرآن هیچ امیدی به زنده موندن مینامون نبود اما به خودش توکل کردیم و مینامون زنده موند تروخدا برای اینکه خوب خوب خوب بشه دعا کنید 😭😢♥

    • شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ at ۰۹:۳۱
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      داروی Baytril را در آب حل نمایید تا ۳ روز بدهید و بعد از آن ویتامین ب کمپلکس را در آب حل کنید. ضمنا بدور از هر نوع استرس صوتی ، نور ، و هر نوع اتفاق ناخوشایند و… قرار گیرد.

  • سه شنبه ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۸:۴۰
    Permalink

    سلام ی مرغ مینا داریم ۴ماهش یروز خیلی بی حال بود
    گفتیم ک چیزی نیس صبح ک دیدم یکی از چشماش باد کرده اصلا دید نداشت کلا عفونت گرفته انتی بیوتیک میدم بهش به نظرتون خوب میشه یا کور میشه

    • شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ at ۰۹:۴۰
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      قبل از هرچیزی باید علت و چگونگی این تورم رو پیدا کنید و آیا بدلیل چرک و عفونت داخلی هست یا اینکه از نوعی غده چربی بوجود اومده. و بعد اقدام به مداوا کنید در هر صورت هنوز این تورم راهی برای نفوذ پماد به داخل رو نداره بهترین روش باید انتی بیوتیک استفاده کنید و بصورت خوراکی و محلول در اب به پرنده بدهید تا تاثیر بهتری داشته باشد.

  • جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۳:۰۰
    Permalink

    سلام مرغ مینای من سه سالشه. یه هفتس غدا مثل قبل نمیخوره بیرون میارمش میره یه گوشه چرت میزنه تو قفس هم زیاد میخوابه. اسهالش سبزه راهنماییم میکنید نگرانشم.

    • یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۵:۵۷
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      ودر نئومایسین را در آبش حل کنید تا ۳ روز بدهید . و بعد از این دوره ویتامین B را در اختیارش قرار دهید.

  • جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۵:۱۴
    Permalink

    سلام محترم
    من یه جوجه مینآ دو هفته ای دارم دوروز هر چی دهنش غذا میندازه بیرون میندازه نمیخوره.
    میترسم از گشنگی بمیره

    • یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۵:۵۷
      Permalink

      سلام
      سوهاضمه در آب ولرم بدهید.

  • یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۲:۱۰
    Permalink

    سلام مینای من خیلی خوب بود هیچ وقت بالا نمیورد ولی امروز بالا اورد ه ووقتی میخاستم بگیرمش فرار میکرو امروز یه جا وایمیسه میتونم بگیرمش مشکل جذی که نیست

    • چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۰:۲۲
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      اختلال در گوارش ایجاد شده و بخوبی هضم و جذب انجام نمی شود. یک قاشق چای خوری باکتوسید را در آب حل کنید تا ۳ روز بدهید.

  • یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ at ۲۰:۳۶
    Permalink

    سلام مرغ مینای من ۲ماهشه .یک ماه و نصفی میشه ک اسهال ابکی سفید و سبز داره تو قفسش فقط کز میکنه و میخوابه ولی وقتی ازادش میکنیم پرواز میکنه شلوغ کاری میکنه امروز اوردیمش بیرون گردنش رو کج میکنه درست نمیبینه گیج میزنه ممنون میشم کمک کنین

    • چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ at ۱۰:۲۴
      Permalink

      سلام با این علائمی که قید کردید ، دچار نیوکاسل شده. یک قاشق چای خوری ادوسین را در یک لیتر آب حل کنید تا ۳ روز بدهید و بعد از این دوره ویتامین B در اختیارش قرار دهید.

Comments are closed.