بدنه دستگاه جوجه کشی

بدنه دستگاه جوجه کشی
4.8/5 - (12 امتیاز)

همانطور که می‌دانید که جوجه کشی فرایندی بسیار حساس بوده و فاکتور های زیادی در داشتن راندمان بالای جوجه آوری دخیل هستند. تمام قطعات دستگاه جوجه کشی باید به درستی کار کنند تا تمام تخم ها به جوجه هایی سالم و بدون مشکل تبدیل شوند. عواملی مانند دما، رطوبت، چرخش و … باید با توجه به نوع تخمی که درون دستگاه قرار دارد تنظیم و حفظ شوند.

بدنه دستگاه جوجه کشی از این منظر حائز اهمیت است که وظیفه حفظ دما و رطوبت و محافظت از دیگر قطعات را بر عهده دارد. اگر این بدنه از مواد مناسبی ساخته نشده باشد، سبب هدر رفت انرژی شده و بازده دستگاه به شدت کاهش می‌یابد. در ادامه این مقاله مشخصاتی که بدنه ماشین جوجه کشی باید داشته باشد و بهترین متریال برای ساخت آن را عنوان می‌کنیم.

بهترین جنس بدنه دستگاه جوجه کشی

برای اینکه حفظ دما و رطوبت در دستگاه به بهترین شکل انجام شود باید بدنه به خوبی عایق باشد. در غیر اینصورت جنین درون تخم آسیب دیده و از بین می‌رود. در ضمن هدر رفتن دما و رطوبت سبب افزایش مصرف دستگاه شده و هزینه های کلی را نیز بیشتر می‌کند. بهترین و با دوام ترین جنس بدنه دستگاه، فلز گالوانیزه سفید است که استحکام بالایی داشته و در مقابل زنگ زدگی نیز مقاوم می‌باشد.

همچنین بدنه دستگاهی که از این جنس تولید شده باشد از هدر رفت انرژی دستگاه بواسطه عایق پلی استایرن که در بین جداره ها قرار دارد جلوگیری می‌کند. ناگفته نماند که این نوع بدنه ها از عمر بالایی برخوردار هستند. برای ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی از مواد زیادی استفاده می‌کنند که هر کدام معایب و مزایا خاص خود را دارند.

جنس بدنه ماشین جوجه کشی

همانطور که اشاره شد، بدنه این محصولات از مواد مختلفی تولید شده و شرکت های تولید کننده هرکدام از مواد متفاوتی برای دستگاه های خود استفاده می‌کنند. در ادامه متداول ترین متریال های به کار رفته در بدنه ماشین های جوجه کشی را نام برده و هرکدام را شرح می‌دهیم.

  • ساندویچ پنل
  • فلز، یونولیت یا آکاسیف
  • استفاده از باکس های پلاستیکی آماده
  • بدنه یخچال به علت عایق بندی مناسب
  • بدنه پی وی سی PVC
  • کارتن

مزایا و معایب انواع بدنه ماشین جوجه کشی

بدنه ساندویچ پنل

ساندویچ پنل از سه لایه تشکیل شده است. لایه فلزی بالا و پایین و لایه وسط که نقش عایق دارد و از جنس پلی اورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه تولید می‌شود. چگالی این لایه عایق بالاست و به خوبی از هدر رفت دما و رطوبت در دستگاه جلوگیری می‌کند. یکی از ایرادات وارده به این پنل ها قیمت بالای آن است.

بدنه یونولیتی

درست مانند ساندویچ پنل بوده با این تفاوت که لایه داخلی عایق از جنس آکاسیف یا یونولیت می‌باشد. آکاسیف نسبت به پلی اورتان چگالی کمتر داشته و در نتیجه عایق ضعیف تری است و به صورت دست ساز تولید می‌شود. برای اینکه آکاسیف را در بین دو لایه فلزی نگه دارند از چسب استفاده می‌کنند که پس از مدتی اثرش از بین رفته و بین لایه ها فاصله می‌افتد. با توجه به وجود دو عامل دما و رطوبت کافی، محلی مناسب برای رشد باکتری ها و قارچ ها ایجاد می‌شود. این نوع بدنه از کیفیت لازم را برخوردار نیست و یکی از ضعیف ترین مدل های موجود در بازار است.

بدنه پلاستیکی

برخی تولیدکنندگان نیز برای دستگاه جوجه کشی خود از مواد پلاستیکی با کیفیت بالا و چگالی های مختلفی استفاده می‌کنند. مزیت این بدنه ها ارزان بودن و عیب آنها نداشتن خواص عایق بودن است. در نتیجه دما و رطوبت را به راحتی هدر می‌دهند. از این نوع بدنه بیشتر برای دستگاه های خانگی و متوسط استفاده می‌شود.

در صورت استفاده از پلاستیک معمولی در ساخت بدنه این مواد در دمای بالا از خود گازهای سمی منتشر کرده و سبب از بین رفتن جوجه ها خواهند شد. این در حالی است که بدنه ABS که نوعی پلاستیک فشرده و مناسب برای ماشین های جوجه کشی است، در دمای بالا هیچ گاز سمی از خود متصاعد نمی‌کند. از این ماده با توجه به کیفیت بالایی که دارد شرکت های داخلی و خارجی زیادی مانند آرکام نیز استفاده می‌کنند.

بدنه پی وی سی (PVC)

یکی از متریال ها برای ساخت بدنه دستگاه، پی وی سی می‌باشد. از ویژگی های مثبت این بدنه می‌توان به عدم فرسایش در برابر رطوبت اشاره کرد. این بدنه انعطاف زیادی داشته و به راحتی هم برش می‌خورد، ولی از استحکام پایینی برخوردار است.

برای ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی می‌توان از مواد دیگر مانند کارتن و چوب نیز بهره برد اما به دلیل فراوانی ایراد های وارده بر این مواد، از توضیح آنها در این قسمت خودداری می‌کنیم.

سوالات متداول
  • بدنه دستگاه عایق حرارتی دارد؟
    بدنه دستگاه یکی از موارد اصلی در زمان قطعی برق می باشد. دی کیو شاپ ( دماوند ) از عایق پلی استایرن که در بخش محصولات توضیحات تکمیلی موجود می باشد ، بکار می گیرد.
  • چرا بهترین جنس برای دستگاه، بدنه فلزی است؟
    این بدنه ها نسبت به دیگر جنس ها، در برابر ضربه و آسیب دیدگی مقاوم تر هستند. همچنین در برابر آلودگی ها و باکتری ها نیز بسیار مقاوم بوده و کثیفی و آلودگی به راحتی از روی آنها پاک می‌شود. همچنین بدنه های فلزی با پوشش رنگ الکترواستاتیک در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی هم مقاوم می‌باشند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *