آموزش کار با دستگاه جوجه کشی

آموزش استفاده از دستگاه جوجه کشی
4.2/5 - (86 امتیاز)

یکی از مهمترین موارد در شروع دوره پرورش و جوجه آوری، چگونگی آماده سازی و راه اندازی دستگاه جوجه کشی است. با دانستن و بکارگیری اصلی ترین موارد در این زمینه و انجام آنها قبل از اینکه دستگاه را روشن کنید، می‌توانید نتیجه بهتری از کار خود بگیرید. برای آموزش کار با دستگاه جوجه کشی ( طرز کار با دستگاه های خانگی و صنعتی ) بهتر است بر طبق توضیحات کتاب راهنما عمل کنید.

جهت خرید انواع دستگاه های جوجه کشی می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی دی کیو شاپ اقدام کرده و یا به صورت حضوری به فروشگاه ما مراجعه نمایید.

بررسی و خارج کردن متعلقات دستگاه

ماشین جوجه کشی بصورت تنظیم شده و آماده به کار، از کارخانه برای مشتری ارسال می شود. اما بهتر است برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از صدمات، پس از تحویل محصول محتویات داخل آن را خالی کرده و سپس دستگاه را روشن کنید. زمانی که محصول از محل کارخانه به وسیله باربری به دست شما می‌رسد، دستگاه با نایلون حباب دار بسته بندی شده است.

در نتیجه لازم است که بسته بندی باز شود و دستگاه و تجهیزات آن بررسی گردد تا مطمئن شوید هر آن چه سفارش داده‌اید به دست شما رسیده است. فراموش نکنید، به هیچ وجه قبل از خالی کردن کامل محتویات داخلی، دستگاه را به برق وصل نکنید. زیرا ممکن است به دلیل وجود وسایلی نظیر سبد ها و شانه های موجود در داخل کابین، موتور و یا فن دائم کار آسیب ببیند. پس همه‌ی متعلقات را خارج کرده و دقت نمایید چیزی از چرخش دستگاه جلوگیری نکند.

در صورت نقص و یا کمبود محتویات سفارش، حتما با قسمت فروش شرکت تماس گرفته و پیگیری نمایید.

آموزش راه اندازی دستگاه جوجه کشی

نکات ضروری برای راه اندازی دستگاه جوجه کشی

در ادامه آموزش کار با دستگاه جوجه کشی به نکاتی می پردازیم که رعایت کردن آنها ضروری می باشد. همچنین قبل از شروع به کار با دستگاه باید تمامی آنها را چک کنید.

محل نگهداری

محیط استقرار دستگاه جوجه کشی بسیار مهم است. محیط دستگاه باید عاری از هرگونه آلودگی و وجود حیوانات موذی باشد. دمای محیط نیز باید بین ۲۲ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد. اگر در زمستان جوجه کشی می‌کنید، دستگاه را با فاصله از بخاری قرار دهید.

توجه کنید بر روی بخاری، کتری و یا ظرف آب برای ایجاد رطوبت و جلوگیری از خشکی محیط قرار دهید. همچنین دستگاه را در کنار درب ورودی و یا پنجره نگذارید تا دمای ماشین پایین نیاید. همچنین اگر در تابستان قصد جوجه کشی دارید، برای جلوگیری از گرمای بیش از حد محیط می‌توانید از کولر های آبی یا گازی برای خنک کردن استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، حتما مقاله شرایط محل نگهداری دستگاه جوجه کشی را مطالعه نمایید.

برق ورودی

برق ورودی محل سکونتتان را بررسی کنید تا اگر پایدار نیست حتما از یک ترانس استفاده کنید. اگر برق محل مورد نظر پایدار نباشد و مدام شاهد بالا و پایین شدن ولتاژ باشید، ممکن است به ic سیستم کنترل دستگاه جوجه کشی آسیب وارد شود. در نتیجه قبل از به برق زدن دستگاه، از جریان ثابت و بدون اتصالی برق مطمئن شوید و حتما از یک محافظ برق مطمئن و یک انشعاب استفاده کنید.

تنظیم رطوبت در دمای پایین

یکی از موارد مهم در آماده سازی و راه اندازی دستگاه جوجه کشی تنظیم رطوبت، در محیط های با دمای پایین می باشد. زیرا رطوبت ماشین در محیط سرد دچار مشکل می شود. همچنین اگر کف و پایین دستگاه سرد شود، مانع از بالا رفتن رطوبت در رطوبت ساز های دیسکی می‌گردد. البته در رطوبت سازهای التراسونیک نیز، در قیمت پایینی دستگاه آب جمع می‌شود.

آماده سازی سنسور رطوبت

در مرحله بعد از آموزش کار با دستگاه جوجه کشی باید، بطری سنسور رطوبت را با آب پر کنید. این بطری روی دیوار محصول نصب شده است. این کار برای خیس شدن کامل فتیله انجام می‌شود. برای این بهتر خیس شدن فتیله می توانید آن را از بطری خارج کنید و با مایع ظرفشویی کاملا بشویید. پس از شستشو و نرم شدن فتیله، آن را به جای قبلی اش برگردانید.

حتما دقت کنید برای پر کردن قوطی از آب جوشیده شده خنک و یا آب مقطر استفاده کنید تا از رسوب پیشگیری شود. توجه داشته باشید فتیله باید ۵ سانت از در قوطی بیرون باشد و سنسور رطوبت نیز داخل آن است. اگر سنسور و فتیله، به طور کامل داخل قوطی بروند و یا بیش از اندازه از درب بطری بیرون باشند، رطوبت خطا می زند.

آماده سازی و نصب رطوبت ساز

برای راه اندازی دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند باید حتما به موارد گفته شده در این بخش دقت کنید. زیرا ایجاد رطوبت کافی و لازم برای تخم و جنین از نکات حیاتی و مهمی می باشد که باید به آن توجه شود.

استفاده از رطوبت ساز

رطوبت ساز دیسکی

این وسیله به همراه دستگاه های جوجه کشی ۲۱۰ و ۴۲۰ و ۵۸۸ عددی می باشد. رطوبت ساز دیسکی باید قبل از روشن نمودن دستگاه آماده شود. در هنگام نصب این قطعه باید شیلنگ کولری به انتهای شناور آب داخل رطوبت ساز وصل شود. سپس از سمت دیگر، شیلنگ را به شیر و یا منبع آب متصل کنید.

شناور را هم طوری تنظیم کنید که آب در قسمت میانی ظرف قرار بگیرد تا از کناره های ظرف سرریز نشود. دو شاخه رطوبت ساز دیسکی را به پریز داخل کابین ماشین جوجه کشی وصل کنید. اگر رطوبت پایین تر از حد استاندارد تنظیم شده باشد، سنسور رطوبت به طور خودکار دیسک ها را به حرکت در آورده و رطوبت یکنواخت و مناسبی را تولید خواهد کرد.

رطوبت ساز اولتراسونیک (بخور سرد)

در دستگاه های ۹۲۴ و ۱۸۵۰ عددی از رطوبت ساز التراسونیک استفاده می شود. برای کار با این وسیله باید رطوبت ساز را نزدیک دستگاه قرار دهید و لوله خرطومی سفید رنگ که از بدنه خارج شده است را از بالا به داخل رطوبت ساز وارد کنید.

لوله خرطومی مورد نظر باید به صورت آزاد و بدون شکستگی باشد. فراموش نکنید که نباید این محصول را به روی زمین یا فرش قرار دهید، زیرا هوا باید در زیر آن جریان داشته باشد. بنابراین بهتر است در زیر رطوبت ساز التراسونیک یک سبد قرار دهید. توجه کنید که این وسیله را به شکلی که لوله خم شده و زاویه ۹۰ درجه بگیرد، از سطح زمین بلند نکنید.

حتما آب استفاده شده در رطوبت ساز التراسونیک باید جوشیده خنک و یا آب مقطر باشد تا باعث رسوب در رطوبت ساز نشود. این رسوب می‌تواند روی قطعات دیگر دستگاه و حتی تخم ها هم بنشیند.

آموزش طرز کار با دستگاه جوجه کشی

این بخش به صورت کلی طرز استفاده و کار با تمامی دستگاه ها ( خانگی ، نیمه صنعتی و صنعتی ) تولیدی دماوند ( دی کیو شاپ ) را توضیح داده است.

تنظیم برد ماشین جوجه کشی

پس از روشن کردن دستگاه، با استفاده از دکمه Setting می‌توانید وارد منوی تنظیمات شوید. سپس مطابق راهنمای زیر عمل کنید.

  • منوی اول (stpt) : این منو برای تنظیم کردن دما و حرارت مورد نیاز می‌باشد. دقت داشته باشید که دما را برای دوره ستر روی ۳۷.۷ درجه سانتی گراد و برای دوره هچری روی ۳۷.۲ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
  • منوی سوم (stph) : در این منو شما باید رطوبت لازم برای دوره جوجه کشی را تنظیم کنید. مقدار رطوبت لازم برای دوره ستر برابر ۵۵% و برای دوره هچر ۶۵-۷۰ % می باشد.
  • منوی چهارم (stpa) : منوی چهارم برای تنظیم تهویه دستگاه می‌باشد. شما باشد تهویه را برای مرحله ستر روی .۳۸.۲ و در ۳ روز پایانی جوجه کشی یعنی دوره هچ تهویه را روی ۳۸ تنظیم کنید.

برای جا به جایی بین منو ها باید کلید Setting را فشار دهید تا به منوی بعدی بروید. بعد از انجام مراحل بالا، نیازی به تنظیم و دستکاری بقیه منو ها نیست. با فشردن و نگه داشتن دکمه Setting به مدت ۳ ثانیه، می توانید از منوی تنظیمات خارج شده و تغییرات را ذخیره کنید.

اقدامات لازم برای قرار دادن تخم نطفه دار درون دستگاه

برای این کار باید دستگاه چند ساعت روشن باشد و قوطی سنسور رطوبت را نیز از آب جوشیده شده و خنک پر کنید. این کار را انجام دهید، تا فتیله سنسور رطوبت به خوبی خیس شود و رطوبت نسبی دستگاه را دقیق نشان دهد. بعد از انجام و بررسی مراحل بالا، می توانید کابل محصول را به پریز برق بزنید و صبر کنید تا دستگاه به دمای ایده آل برسد.

تا قبل از این که به دمای دستگاه جوجه کشی به ۳۵.۵ درجه نرسد، سنسور رطوبت غیرفعال بوده و یا خط تیره نمایش می‌دهد. بعد از اینکه تخم ها را در داخل شانه مخصوص ستری قرار دادید، بر روی تخم های نطفه دار با محلول ضدعفونی نانو سیلور اسپری کنید. برای تهیه محلول ضدعفونی نانو سیلور، می توانید از فروشگاه دی کیو شاپ خرید نمایید.

بعد از اینکه تخم پرندگان را در شانه های ستری قرار داده و آنها را روی راک جایگذاری کردید. می‌توانید برای مطمئن شدن از دما و رطوبت نمایش داده شده، از دماسنج جیوه ای و رطوبت سنج عقربه ای استفاده کنید. در صورتی که اختلاف در این دو پارامتر مشاهده کردید، بر طبق دستورالعمل، ماشین را کالیبره کنید.(برای اطمینان بیشتر حتما از خدمات شرکت استفاده نمایید)

مواردی که حین کار با دستگاه جوجه کشی باید رعایت شود

۱- منوهای دستگاه در کارخانه تنظیم شده‌اند. اما در صورت لزوم می‌توانید مطابق دفترچه آنها را تنظیم کنید. البته بهتر است قبل از انجام تغییرات با خدمات شرکت مشورت کنید.

۲- توجه داشته باشید هنگام آماده سازی دستگاه جوجه کشی (در مرحله ستر)، از خاموش بودن چراغ مربوط به هچر (قرمز رنگ) مطمئن باشید.

۳- ماشین پس از شروع به کار، ابتدا دما را نمایش می‌دهد. پس از رسیدن دما به محدوده ۳۵.۵ درجه، نمایشگر رطوبت فعال می‌شود. بعد از آن میزان رطوبت را نشان داده و اگر نیاز باشد، رطوبت ساز را روشن می‌کند.

قراردادن تخم نطفه دار در شانه

۵- در سه روز پایانی برای جوجه درآوری، سیستم کنترل را به حالت هچ برده و تنظیمات دما و رطوبت را بر اساس دفترچه راهنما تنظیم کنید. برای انجام این کار باید دکمه های بالا و پایین کنترلر را به مدت ۳ ثانیه نگه دارید تا چراغ هچر روشن گردد.

۶- در دوره هچر یا ۳ روز آخر دوره، زمانی که تخم ها را به سبد هچ منتقل می‌کنید، از نصب درب و یا کشیدن توری روی سبد اطمینان حاصل کنید. این کار برای جلوگیری از خروج و پرت شدن جوجه ها به پایین و یا بر روی فن انجام می‌گیرد. همچنین می‌توانید درب آن را با سیم مفتول یا گیره محکم ببندید.

۷- در دوره هچ، درب دستگاه را به هیچ وجه باز و بسته نکنید. بلکه بهتر است هر ۱۰ ساعت یکبار جوجه ها را خارج کنید. ۱۲ ساعت بعد از خروج اولین جوجه یک بار دستگاه را از جوجه خالی کرده و سپس هر ۱۰ ساعت یکبار این کار را تکرار کنید. فراموش نکنید که در هنگام خروج جوجه ها، دمای محیط را به نزدیک دمای کابین دستگاه برسانید تا بقیه جوجه های باقی مانده، دچار شوک حرارتی نشوند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله طرز استفاده از دستگاه جوجه کشی را به درستی آموخته باشید، در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکل یا سوال فنی می توانید از طریق بخش نظرات با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

نظرات کاربران
  • دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ at ۱۳:۳۰
    Permalink

    سلام خسته نباشید میشه جوجه کشی غاز رو تضیح بدین با تشکر

    Reply
    • سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ at ۱۷:۲۱
      Permalink

      سلام
      لطفا لینک زیر را دنبال نمایید. در مورد جوجه کشی غاز مطالعه کنید.
      ضمنا در کتاب راهنمای دستگاه جوجه کشی بصورت کامل طریقه جوجه کشی غاز توضیح داده شده است.

  • پنجشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۸ at ۱۳:۵۹
    Permalink

    سلام من دستگاهم رطوبتش ۶۰تنظیم میکنم وقتی اب داخل با کاسه میزارم تا ۷۰ میرسه اب نزارم ۵۵اینا میشه چکار کنم

    Reply
    • پنجشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۸ at ۱۵:۴۸
      Permalink

      سلام
      یه رطوبت سنج عقربه ای دقیق بذارید مطمئن شوید رطوبت دقیق می باشد یا نه؟

  • چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ at ۱۴:۲۳
    Permalink

    سلام تخم هارو باید چه جوری بزاریم

    Reply
    • چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ at ۱۸:۲۰
      Permalink

      سلام
      در داخل شانه های مخصوص ستری باید بصورت تیزی بسمت پایین قرار دهید . تخم غاز روش خاصی دارد در کتاب راهنما توضیح کامل داده شده است.

  • سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ at ۱۶:۰۱
    Permalink

    سلام میخاستم بدونم که رطوبت باید چقدر باشه

    Reply
    • سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ at ۱۶:۴۸
      Permalink

      سلام
      دما و رطوبت و تهویه دستگاه جوجه کشی در مرحله ستر و هچر :
      پرنده : مرغ
      طول دوره جوجه کشی : ۲۱
      روز انتقال به هچر : ۱۸
      دما در ایام ستز : ۳۷.۷
      رطوبت در ایام ستر : ۵۵-۶۰
      تهویه در ایام ستر : ۳۸.۲
      دما در ایام هچر : ۳۷.۲
      رطوبت در ایام هچر : ۷۰
      تهویه در ایام هچر : ۳۸

  • دوشنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۱۷:۳۰
    Permalink

    سلام ببخشید تخم مرغ ها من بعضی سبکند بغضی هم سنگینن کودوم جوجه هستند

    Reply
    • دوشنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ at ۱۷:۵۸
      Permalink

      سلام
      معمولا تخم هایی که در آخرای دوره در آن جوجه تکامل پیدا کرد ، سنگین تر می باشند، باید تخم های ضعیف رو سوراخ نمایید و اون تخمهایی که جوجه در حال تکون خوردن هستند و بعد از مدت استاندارد هچ نشدند را هر نیم ساعت با اسپری آب ولرم با فاصله رطوبت دهید تا کمک کنید تا جوجه براحتی هچ شود.

  • دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ at ۱۳:۳۷
    Permalink

    سلام نحوه قرار دادن تخم مرغ درون دستگاه چگونه است؟؟

    Reply
    • دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ at ۱۵:۵۲
      Permalink

      سلام
      قسمت تیز تخم ها را در داخل شانه های مخصوص پرندگان به سمت پایین قرار دهید.

  • چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ at ۲۲:۳۲
    Permalink

    سلام خسته نباشید من ۱۱ روز دستگاه راه انداختم اما امروز خواستم چرخش دستی انجام بدم تنظیمات بهم ریخت دوباره راه اندازی کردم اما روز شمار از صفر شروع به کار کرده چجوری باید تنظیم کنم تا ادامه همون ۱۱ روز رو نشون بده تا برای دوران هچر به مشکل نخورم

    Reply
    • پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ at ۱۰:۱۳
      Permalink

      سلام وقت بخیر
      روزشمار بدلیل ضعف هایی که در هنگ کردن و موارد دیگر در تست های ابتدایی در کارخانه داشت به مرحله تولید و بازار نرسید و با این حال هیچ نوع سیستم کنترلر شرکت دماوند با برد تایمر روزشمار وارد بازار نشد و نخواهد شد. لطفا نام شرکت مربوطه را قید نمایید..

  • دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ at ۲۱:۴۶
    Permalink

    سلام خسته نباشید

    Reply
    • چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ at ۱۷:۵۲
      Permalink

      سلام جناب وقت شما بخیر
      در خدمت شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *